Chiny wymagają skanowania twarzy podczas rejestracji numeru teleofnu

Wszystko w celu "ochrony uzasadnionych praw i interesów obywateli w cyberprzestrzeni".

Już niedługo konsumenci w Chinach będą musieli wykonać skan twarzy podczas rejestracji nowego numeru telefonu komórkowego. Informacja ta została podana po raz pierwszy przez BBC, a wszystko ma na celu zapewnienie władzom weryfikacji milionów obywateli. Rząd chiński zasłania się ochroną uzasadnionych praw i interesów obywateli.

Źródło: samsung.com

Źródło: samsung.com

Najnowsze rozporządzenie wymusza na chińskich operatorach telekomunikacyjnych stosowanie się do zasad, które obejmują skanowanie twarzy użytkownika podczas rejestracji numeru.

Chiński rząd informuje, że to przyjazny ruch, który ułatwi identyfikacje użytkowników, ale większość internautów i osób z branży uważana, że jest to kolejny sposób na monitorowanie obywateli w kraju, który słynie z bardzo autorytarnych rządów.

W większości krajów świata aby podpisać nowy kontrakt z operatorem sieci komórkowej należy okazać dowód tożsamości ze zdjęciem w celu potwierdzenia tożsamości użytkownika, ale później operator nie posiada już zdjęcia swojego klienta. Zgodnie z nowym prawem skanowanie twarzy zostanie połączone razem z dowodem tożsamości oraz numerem telefonu komórkowego. To kolejny kluczowy element całego systemu.

Chiny są pierwszym państwem na świecie, które wprowadza nowe zasady rejestracji kart SIM. W Polsce do rejestracji wystarczy dowód osobisty. Ostatnią zmianą w tym aspekcie było wprowadzenie konieczności rejestracji wszystkich kart SIM i przypisanie ich do użytkowników.

Obecnie w wielu krajach trwają debaty na temat skanowania twarzy i rozpoznawania użytkowników w miejscach publicznych. Firmy oraz osoby prywatne walczą o ochronę własnych danych osobowych.

Skanowanie twarzy w Chinach odgrywa znacznie większą rolę, niż w Europie. W Azji ciągle rozwijane są systemy uwierzytelniania płatności w sklepach za pomocą skanowania twarzy, a nie akceptacji płatności na urządzeniu mobilnym.

Źródło: bbc.com via techadvisor.co.uk