CrossFire - podwójne uderzenie Radeonów
-
- Juliusz Kornaszewski,
- 31.05.2005, godz. 12:40
Xpress 200 CrossFire

Płyta główna dla procesorów AMD Athlon 64 wyposażona w chipset Xpress 200 CF
Elastyczny ale za jaką cenę?
Nie ma jednak róży bez kolców - CrossFire ma być bardzo kosztowny. Jeśli przyjdzie Wam ochota kupić kartę Radeon X850 CrossFire Edition to przygotujcie się na wydatek ok. 550 USD czyli w Polsce trzeba się liczyć z cenami kart na poziomie min. 2500 zł. Znacznie tańsze będą karty CrossFire z procesorami Radeon X800 oferowane w cenie od 249 USD.
Zobacz również:

Karta graficzna serii CrossFire. Czerwonym owalem zaznaczyliśmy nowe, specjalne gniazdo służące do łączenia obu kart. Pełni ono także funkcję standardowego złącza DVI
Kart ATI nie łączymy mostkiem jaki wymagany jest przy konfiguracji SLI. Łączymy je za to na zewnątrz obudowy, specjalnym cyfrowym kablem, który jest tak sprytnie skonstruowany, że nie zajmuje nam żadnego gniazda monitorowego. ATI obiecuje, że rozwiązanie to w żadnym stopniu nie wpływa negatywnie na jakość obrazu.
Dla każdej gry
CrossFire ma jednak kilka przewag, które mogą przychylić szalę zainteresowania użytkowników na jego korzyść. Jedną z najistotniejszych zalet rozwiązania ATI ma być kompatybilność z wszystkimi grami jakie wyprodukowano. SLI przyspiesza jedynie w tych grach, które ujęte są w profilach zawartych w sterownikach ForceWare.
Rodzaje możliwych trybów renderingu realizowanego przez dwie karty ATI
SuperTiling działa w aplikacjach Direct 3D. Jego działanie polega na dzieleniu klatki na szachownicę (zwykle kwadraty mają rozmiar 16x16 pikseli) i obróbce prze dwie karty uzyskanych przy podziale pól. SuperTiling pozwala na rozwój wieloprocesorowego współdziałania kart przy renderingu grafiki 3D, np. 8 procesorów graficznych renderuje jedną scenę. Takie konfiguracje ATI już opracowało dawno temu, przygotowując profesjonalną platformę sprzętową dla symulatorów lotu wojsk powietrznych. ATI uzyskało tu wzrosty wydajności dzięki optymalizacji działania jednostek rastrujących. Każda z nich odrzuca fragmenty, które nigdy nie byłyby przetworzone w elementach mozaiki(wspominany kwadrat 16x16 pikseli), które każdy z procesorów graficznych otrzymał do renderingu. Procesor bada dane fragmenty mozaiki w celu stwierdzenia gdzie znajduje się ich położenie na ekranie. Jeśli dany fragment nachodzi na inny lub leży wewnątrz fragmentu mozaiki który jest przetwarzany przez procesor, to proces nie jest przerywany. Jeśli tak się nie dzieje, dany fragment przestaje być dalej przetwarzany przez co odciąża się procesor graficzny i zmniejsza ilość przetwarzanych danych.
Najciekawszym trybem jest jednak tryb CrossFire Super AA. Można go wykorzystać w każdej aplikacji D3D, a jego działanie polega nie na przyspieszeniu generowania grafiki, lecz na polepszeniu jej jakości. Wydajność najszybszych kart graficznych jest dzisiaj tak duża, że dla gracza różnice w prędkości generowania grafiki nie są kluczowe. Różnice pomiędzy 60, a 90 klatkami na sekundę nie wprowadzają różnic do rozgrywki, warto byłoby więc przeznaczyć nadmiar mocy obliczeniowej karty na poprawę jakości grafiki.
Karty NVIDII tego nie potrafią. CrossFire ATI ma taką funkcję.
Porównanie metod wygładzania krawędzi na kartach NVIDII i ATI