Cyberpunk w grach komputerowych - 5 najlepszych gier

Shadowrun

Shadowrun jest przeniesieniem świata ze zwykłej, papierowej gry fabularnej na ekrany komputerów. Pierwsza próba miała miejsce w 1993 na konsolę Super Nintendo Entertainment System (SNES) i spotkała się ze stosunkowo ciepłym przyjęciem. Shadowrun jest o tyle ciekawym systemem oraz światem, że następuje w nim połączenie fantastyki i cyberpunku. Prócz rzeczy charakterystycznych (cyberprzestrzeni, wszczepów, korporacji) otrzymujemy również rasy typowo fantastyczne: giganty, gnomy, elfy, orki i wiele innych. Gra oferuje możliwość przemierzania cyberprzestrzeni za pomocą odpowiednich urządzeń - cyberdecków. Co ciekawe, w Shadowrun zastosowano mechanikę związaną z fikcją literacką całego gatunku - śmierć w cyberprzestrzeni oznacza również śmierć w realnym życiu.

Shadowrun doczekał się odświeżenia przy okazji premiery systemu Windows Vista. I podobnie jak ów system, został skazany na zapomnienie. Firma Microsoft postanowiła wydać współczesną wersję gry Shadowrun w 2007 roku jako pierwszoosobową strzelankę na platformy Windows Vista i Xbox 360. Miała to być demonstracja możliwości Games for Windows Live na platformie PC. Jednak w związku z małym sukcesem systemu operacyjnego, tytuł nie okazał się zbyt głośny. Być może było to również związane ze spłyceniem mechaniki rozgrywki oraz oddaleniem się od pierwowzoru. Na plus jednak należy zaliczyć rozróżnienie pomiędzy poszczególnymi rasami oraz jedną z bardziej charakterystycznych broni dla gatunku: katanę.

Zobacz również:

  • Gamedec - kolejny polski cyberpunk rozczarowaniem? Gra krytykowana z błędy

System Shock

Cyberpunk w grach komputerowych - 5 najlepszych gier

SHODAN - sztuczna inteligencja występująca w System Shock i System Shock 2

System Shock dla wielu jest tytułem wręcz kultowym. Co prawda w obu wydanych częściach, akcja nie dzieje się na Ziemi, ale pozostałe wymogi gatunkowe są spełnione. Otóż fabuła dotyczy korporacji TriOptium oraz sztucznej inteligencji SHODAN. To właśnie nietuzinkowa postać SHODAN zapada w pamięć najbardziej - w końcu w wielu zestawieniach najlepszych postaci z gier pojawia się właśnie ona. W System Shock prócz ciekawej fabuły, dobrze zaprojektowanych lokacji, wciągającej rozgrywki, gra oferowała również bardzo ciężką atmosferę i trzymała gracza w stanie wiecznego napięcia.

Rozwiązania zastosowane w System Shock oraz System Shock 2 pozwalały na pełne wykorzystywanie implantów czy też hackowanie urządzeń. Prócz tego mogliśmy uruchomić pokaźny arsenał w celu likwidacji napotkanych na stacji Citadel przeciwników. Wszystko było widziane bezpośrednio z oczu bohatera, co dodatkowo potęgowało wrażenie oraz obawy przed wychyleniem się za narożnik. Ciężko pisać o obu odsłonach System Shock bez zdradzania fabuły, która jest genialna, a jej przedwczesne poznanie może źle wpłynąć na odbiór całej produkcji. Pomimo przestarzałej już grafiki, System Shock jest jak najbardziej tytułem wartym przetestowania. Należy jednak pamiętać, że nasze nerwy również zostaną poddane próbie.