Cyberpunk w grach komputerowych - 5 najlepszych gier

Blade Runner

Cyberpunk w grach komputerowych - 5 najlepszych gier

Los Agneles przedstawione w grze Blade Runner

"Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?" - to opowiadanie Philipa K. Dicka wywołało poruszenie i zaowocowało stworzeniem scenariusza filmu oraz kilku gier. Sławny Blade Runner Ridleya Scotta z 1982 przedstawiał ponurą wizję Los Angeles przesyconego nowoczesnymi technologiami, korporacyjnymi machinacjami oraz azjatyckim jedzeniem. Pierwsza gra na podstawie filmu powstała już w 1985 roku i była przeznaczona na Commodore 64 oraz ZX Spectrum. Nie zebrała wielu pozytywnych recenzji.

W końcu za kultowy tytuł zabrało się Westwood Studios i w 1997 roku zaprezentowało nowe, bardziej filmowe i dojrzałe spojrzenie na świat Łowcy Androidów.

Zobacz również:

  • Gamedec - kolejny polski cyberpunk rozczarowaniem? Gra krytykowana z błędy
Cyberpunk w grach komputerowych - 5 najlepszych gier

Grafika w Łowcy androidów nawet dzisiaj prezentuje się całkiem nieźle

Fabuła Blade Runner obracała się wokół postaci Raya McCoya, nowicjusza w branży Blade Runnerów. Gracz wykonywał pracę detektywa i badał miejsca zbrodni w poszukiwaniu wskazówek, a także przeprowadzał testy Voighta-Kampffa w celu określenia, kto jest androidem, a kto nie. W Blade Runner podczas rozgrywki spotykamy postacie znane z filmu, a także odwiedzamy wiele lokacji przedstawionych w obrazie Ridleya Scotta.

Całość została utrzymana w mechanice znanej z gier przygodowych typu point-and-click. Blade Runner ten zdobył rzesze fanów nie tylko ze względu na doskonałą, jak na tamte czasy, oprawą audiowizualną, ale również ze względu na losowość rozgrywki i zakończenia zależne od poczynań gracza. Zaskakujące zwroty fabularne w trakcie prowadzenia dochodzenia do dzisiaj robią wrażenie, podobnie jak cały scenariusz. Blade Runner ze studia Westwood jest godną polecenia produkcją nawet 14 lat po premierze.

Deus Ex

Agent JC Denton zadebiutował na komputerach osobistych w 2000 roku i z miejsca trafił do serc graczy i wielbicieli cyberpunku. Pierwsza część Deus Ex przenosiła nas do 2052 roku, gdzie trafialiśmy w sam środek gigantycznego spisku. Implanty, broń, hacking i wiele innych elementów rodem z przyszłości, a także otoczenie gigantycznego miasta, wspomagało gracza podczas jego wysiłków mających na celu rozwikłanie tajemnicy.

Możliwość modyfikacji uzbrojenia oraz wszczepów cybernetycznych, a także bardzo dobrze przedstawione postacie sprawiały, że Deus Ex zyskiwała dodatkowe cechy i wartości dostępne tylko dla gatunku RPG. Implanty umożliwiały stać się niewidzialnym, zwiększyć prędkość, siłę, wytrzymałość - jednak od gracza zależało, które z nich zastosuje, gdyż możliwości były ograniczone. Swoboda decyzji oraz możliwość ich podejmowania dawały poczucie wolności, którego tak brakowało w grach wydawanych w tamtym okresie. Wszystko to w pięknej oprawie graficznej stworzonej w oparciu o silnik Unreal Engine 1, który teraz może wydawać się przestarzały, ale w tamtych czasach był wyznacznikiem najnowszej technologii. Deus Ex otrzymał wiele tytułów oraz bardzo wysoką średnią ocen.