Cyfrowa orkiestra

Wybór odpowiedniego odtwarzacza to złożony problem, nie tylko ze względu na liczbę dostępnych modeli, ale również - na różnice w cenie i możliwościach. Prezentujemy najlepsze, naszym zdaniem, urządzenia w różnych kategoriach cenowych.


Wybór odpowiedniego odtwarzacza to złożony problem, nie tylko ze względu na liczbę dostępnych modeli, ale również - na różnice w cenie i możliwościach. Prezentujemy najlepsze, naszym zdaniem, urządzenia w różnych kategoriach cenowych.

Cyfrowa orkiestra

Prędkość zapisu ponad 80 plików oraz czas pracy na bateriach

Wzięliśmy pod lupę najnowsze i dotychczas przez nas testowane odtwarzacze, aby wybrać spośród nich najlepsze. Podzieliliśmy je na dwie grupy: tanie (do 350 zł) i stylowe (droższe, najczęściej z pamięcią flash). Dodatkowo opisaliśmy najpopularniejsze modele z twardym dyskiem. W sumie ponad czterdzieści urządzeń i choć niektóre już mieliśmy okazję opisywać, wymieniamy je ponownie, aby czytelnik miał do dyspozycji jak największą bazę zgromadzonych w jednym miejscu informacji.

Nowe testy

Zmodyfikowaliśmy procedurę testową, wprowadzając nowe elementy, np. czas pracy na bateriach. Nie zawsze wspomina się go wśród właściwości sprzętu, a przecież dla większości użytkowników odtwarzaczy jest kluczowym parametrem. Chcieliśmy również, aby czytelnicy mieli możliwość sprawdzenia, jakie są różnice w jakości generowanego dźwięku. Dlatego, oprócz naszej oceny, na dołączonej do gazety płycie zamieściliśmy próbki utworów - dźwięków testowych, które zostały zgrane z opisywanych odtwarzaczy. Wszystkie nagrywaliśmy z wyjścia słuchawkowego z użyciem karty dźwiękowej (Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro) i kabla audio (pozłacany), bezpośrednio w formacie WAV 44 kHz, stereo. Dla uniknięcia kolejnego zniekształcenia, wynikowe próbki są w formie plików WAV. Mimo że nie odzwierciedlają dokładnie jakości generowanego dźwięku, pozwalają wychwycić różnice między odtwarzaczami.

Co w testach

Cyfrowa orkiestra

Sygnał testowy o quasi-stałej amplitudzie i płynnie zmiennej częstotliwości w zakresie 20 Hz-20 kHz, czas trwania: 12 s.

Nie mogło zabraknąć szlagierowych produktów, jak Apple iPod nano, czy też Creative Zen Vision M, Zen V Plus i Zen Vision W. Dla tych, którzy szukają dobrych konstrukcji "z klasą", zamieszczamy opisy najlepszych modeli z poprzedniego testu stylowych odtwarzaczy. Nowinek jest sporo, na przykład odtwarzacz iRiver S10, mikroskopijna wersja U10. Wymiarami zbliżony do modelu iPoda shuffle i nowego Creative Stone'a, w przeciwieństwie do nich wyposażony jest w funkcjonalny wyświetlacz i wygodne sterowanie za pomocą odchylanego ekranu. Kolejna ciekawostka to odtwarzacz firmy VTec z bardzo dobrej jakości wyświetlaczem o 2,2-calowej przekątnej i możliwością odtwarzania filmów z prędkością do 20 klatek/s. Przy zachowaniu przystępnej ceny znacznie przewyższa wątpliwej jakości odtwarzacze MP4.

Tanie i dobre

Cyfrowa orkiestra

Charakterystyka spektralna sygnału testowego w zakresie 20 Hz-20 kHz odtwarzanego przez kartę dźwiękową, czas trwania: 12 s. Porównując amplitudy w poszczególnych zakresach częstotliwości, można było ocenić, jak urządzenie odtwarza basy, środek pasma słyszalnego oraz soprany. Porównawszy tę charakterystykę karty z charakterystykami spektralnymi sygnałów z odtwarzaczy, otrzymaliśmy względną ocenę jakości dźwięku na wyjściu słuchawkowym. Należy jednak pamiętać, że taki test oddaje tylko jakość brzmienia samego odtwarzacza - dźwięk w słuchawkach może być już tylko gorszy.

Tanie odtwarzacze wcale nie muszą działać byle jak i pracować na baterii tylko kilka godzin. Jak pokazują nasze testy, wśród modeli do 350 zł znajdziemy takie, które wyglądem mogłyby bez problemu konkurować z droższymi. Należy do nich właśnie odtwarzacz Trak DMP-560VR z praktycznym dwukolorowym wyświetlaczem OLED, VTec MP640 Dual Core z dużym kolorowym ekranem o rozdzielczości 176x200 pikseli (na którym można oglądać filmy bez wyraźnego efektu pikselizacji), oraz Philips GoGear SA3115. Ten ostatni jako jedno z nielicznych urządzeń w omawianej grupie dysponuje dobrej jakości wyświetlaczem - 160x128 pikseli - i automatycznie kataloguje utwory muzyczne z podziałem na artystów, albumy itd.

W dalszym ciągu większość najtańszych odtwarzaczy jest niezbyt wygodna w obsłudze, z byle jakimi słuchawkami, które nadają się od razu do wymiany. Jednak to się powoli zmienia.

Firmware

Nic tak nie irytuje użytkowników odtwarzaczy, jak stare oprogramowanie, które może być przyczyną niestabilnej pracy, niskiej wydajności czy też braku obsługi polskich liter. Problemów, jakie może przysporzyć niedopracowane firmware, jest znacz-nie więcej. Dlatego warto co jakiś czas sprawdzać, czy dostępne są nowe wersje i systematycznie uaktualniać, szczególnie gdy odtwarzacz nie działa prawidłowo. Należy pamiętać o dokładnym przestudiowaniu dołączonej dokumentacji i zastosować się do zawartych wskazówek. W większości wypadków odpowiednie oprogramowanie do aktualizacji firmware'u zamieszczone jest na płytach CD. Można je także pobrać ze strony przy okazji ściągania najnowszej wersji BIOS-u.

Wydajność

Jeśli odtwarzacz dysponuje pojemnością 2 GB i średnią prędkością zapisu 0,5 MB/s, jego całkowite zapełnienie trwa niecałą godzinę. Taka powolność zapisu potrafi zniecierpliwić, a odtwarzacz klasyfikuje się raczej jako model z interfejsem USB 1.1, a nie USB 2.0. Przyzwoita prędkość zapisu odtwarzacza o pojemności 2-4 GB powinna wynosić około 1,5 MB/s, co skraca czas zapełnie-nia urządzenia o pojemności 2 GB do 20 minut.

Najlepiej pod tym względem wypadają odtwarzacze z wbudowanym twardym dyskiem. W tych modelach prędkość zapisu przekracza nawet 20 MB/s, np. Epson P-5000 idealnie nadaje się do szybkiego gromadzenia wszelkiego rodzaju plików multimedialnych, do czego zresztą został stworzony.