Czarna skrzynka - klucz do wyjaśnienia przyczyn katastrofy

Prawdopodobną przyczynę dzisiejszej katastrofy samolotu rządowego poznamy za jakiś czas. Z pewnością najważniejszym elementem, który może pomóc w jej wyjaśnieniu jest odnaleziona na miejscu tragedii czarna skrzynka. Co to jest i jak działa? Wyjaśniamy.

Tym co pomoże wyjaśnić przyczyny tej strasznej dla całego narodu polskiego katastrofy jest tzw. czarna skrzynka. Bez niej wszystkie wnioski jakie przedstawi stworzona przez Rosjan specjalna komisja nie miałyby mocnych podstaw. To kluczowe w takich sytuacjach urządzenie.

Jak działa czarna skrzynka

Czarna skrzynka to określenie odpowiednie właściwie dla dwóch urządzeń znajdujących się w samolocie: FDR (ang. flight data recorder - rejestrator parametrów lotu) oraz CVR (ang. cockpit voice recorder - pokładowy rejestrator dźwięku). Oba zasilane są z generatorów pracujących w oparciu o silnik samolotu. Dane z czujników wcześniej wysyłane są do bloku FDAU (flight-data acquisition unit), tam przetwarzane i przesyłane do czarnych skrzynek.

FDR zbiera dane z kilkunastu czujników umieszczonych w różnych częściach samolotu. Sa to różne parametry związane z lotem - np. przyspieszenie samolotu, prędkość, temperatura wewnątrz i na zewnątrz, ciśnienie, działanie silnika, ustawienia steru i klap, wysokość lotu, kurs i czas.

CVR to urządzenie, które służy do nagrywania dźwięków z kilku mikrofonów umieszczonych w kabinie pilotów.

Zapis rejestrowanych informacji opiera się na półprzewodnikowych układach scalonych co pozwoliło wyeliminować z urządzeń podatne na uszkodzenia elementy ruchome. Obecne rozwiązania umożliwiają zapisanie dwóch godzin zapisu audio z CVR i 25 godzin danych z FDR.

Obie "czarne skrzynki" przechodzą podczas produkcji testy odporności. Według obecnych standardów urządzenia powinny przetrwać minimum przeciążenia rzędu 3400 G (33 km/s²), przez czas 6,5 milisekundy, uderzenie masy 226 kg spadającej z wysokości 3 metrów na powierzchnię o średnicy 6 milimetrów, wystawienie na działanie płomienia gazowego do 1100 stopni Celsjusza przez 30 minut oraz do 260 stopni przez 10 godzin, zanurzenie na głębokości 6 tysięcy metrów przez 30 dni oraz zanurzenie w płynach eksploatacyjnych (paliwo, olej, itd.) na okres 48 godzin.

Czarna skrzynka znaleziona

Jak podają agencje prasowe, na miejscu tragedii rządowego samolotu RP znaleziono obie czarne skrzynki. Rozpoczęto ich ekspertyzę, dzięki której miejmy nadzieję, wyjaśnione zostaną wszystkie okoliczności tego strasznego wydarzenia.