DX10 - postrach kart graficznych


Zdumiewające wyniki

"Company of Heroes" to gra wymagająca wiele nie tylko od graczy, ale również ich maszyn. Dowodzą tego wyraźnie wyniki naszych testów.

DX9 - jest dobrze

DX10 - postrach kart graficznych

Parametry techniczne i wyniki testów kart graficznych

Nasza maszyna testowa z pewnością nie zalicza się do słabych, ale gra na niej nie imponowała szybkością. Istotne jest natomiast, że nawet przy stosunkowo taniej karcie graficznej GeForce 8600 GTS, DirectX 9, rozdzielczości 1280x1024 pikseli i maksymalnej szczegółowości rozgrywka była płynna. Gdy wyposaży się pecet w szybszą kartę, np. Radeon HD 2900 XT, można wręcz mówić o zapasie mocy. Po zwiększeniu rozdzielczości do 1600x1200 pikseli GeForce 8800 Ultra i Radeon osiągają przynajmniej 30 klatek/s, zatem grafika generowana jest płynnie, karta NVIDII nie zauważa różnicy, natomiast spadek wydajności modelu ATI jest już wyraźny, choć wciąż stosunkowo niewielki. We wspomnianych trybach GeForce 8600 GTS nie zapewnia już płynnej rozgrywki. Rozwiązaniem jest zmniejszenie zaawansowania pełnoekranowego wygładzania krawędzi, np. z 4x do 2x to 30 klatek/s, co pozwoli na płynną grę w rozdzielczości 1600x1200 pikseli.

DX10 - karty są za wolne

Gdy z tymi samymi ustawieniami szczegółów uruchomiliśmy tryb DX10, to w zależności od karty mogliśmy grać albo… popatrzeć na pokaz slajdów. Praktycznie tylko najszybszy obecnie GeForce 8800 Ultra radzi sobie z "Company of Heroes" DX10 w rozdzielczości 1280x1024 i 1600x1200 pikseli. Spadek wydajności w porównaniu z DX9 jest bardzo duży, lecz płynność gry zostaje zachowana. Z Radeonem HD 2900XT nie ma mowy o grze w DX10, a wydajność Galaxy GeForce 8600 GTS w tym trybie należy pominąć milczeniem.

Wydajność w "Call of Juarez"

Można powiedzieć, że to dopiero pierwszy poprawnie działający benchmark z obsługą DX10 i trzeba poczekać na kolejne, aby wyciągać daleko idące wnioski. Niestety, nasze doświadczenia każą przypuszczać, że w innych tytułach spadek wydajności po uruchomieniu DX10 może być bardzo duży. Gdy na komputerze z GF 8800 Ultra uruchomiliśmy benchmark "Lost Planet", okazało się, że karta osiąga w nim zaledwie 22 klatki/s (test Snow) i 27 klatek/s (Cave), i to w niskiej rozdzielczości 1280x960 pikseli. GeForce 8600 GTS w tym samym benchmarku generował obraz z prędkością 2 klatek/s. Najwydajniejsze karty tylko w trybach bez wygładzania anizotropowego zapewnią płynne działanie "Call of Juarez" z obsługą DX10. Po raz kolejny o wydajności w grze w dużej mierze decyduje optymalizacja oprogramowania "pod konkretny tytuł". W "Company of Heroes" Radeon HD 2900XT wypadł nieciekawie, natomiast w "Call of Juarez" całkiem dobrze, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę, że jest o wiele tańszy od GeForce 8800 Ultra.

Wnioski

Konfiguracja platformy sprzętowej

Procesor Intel Core 2 Duo X6800, płyta główna ASUS P5W DH Deluxe, 2 GB pamięci DDR 667, twardy dysk Samsung SP2004C, nagrywarka DVD Samsung SH-S183, karta dźwiękowa Sound Blaster X-Fi Extreme Audio, system operacyjny Windows Vista Ultimate PL, najnowsze sterowniki ForceWare i Catalyst.

Jak widać, hasło DX10 wiąże się nie tylko z modernizacją efektów, lecz także, a może nawet przede wszystkim, z modernizacją kart graficznych, które powinny się znaleźć w naszych pecetach. Oferowane obecnie są, naszym zdaniem, za wolne, dlatego podejmując decyzję o zakupie nowej, warto skoncentrować się na stosunku jej wydajności w aplikacjach DX9 do ceny, a zainteresowanie DX10 odłożyć do czasu, gdy wydajność sprzętu dorówna wymaganiom nowych gier. W wypadku tańszych kart mówienie o obsłudze tych funkcji służy jedynie do celów marketingowych i ma skłonić klientów do wymiany starszych (a często wcale nie wolniejszych) modeli na nowe. Jeśli interesują cię gry obsługujące DX10, musisz sięgnąć po karty najszybsze, bo modele w średnich i niskich cenach zupełnie się do tego nie nadają.