DX10 - postrach kart graficznych
-
- Juliusz Kornaszewski,
- 01.08.2007
Są już pierwsze gry z obsługą DirectX 10. W redakcyjnym laboratorium zebraliśmy zatem wszystkie najpopularniejsze karty zgodne z nowym standardem i sprawdziliśmy, czy tak jak zapowiadano, umożliwia on uzyskanie przepięknej grafiki przy minimalnym dodatkowym obciążeniu procesora. Wnioski są niepokojące.
Są już pierwsze gry z obsługą DirectX 10. W redakcyjnym laboratorium zebraliśmy zatem wszystkie najpopularniejsze karty zgodne z nowym standardem i sprawdziliśmy, czy tak jak zapowiadano, umożliwia on uzyskanie przepięknej grafiki przy minimalnym dodatkowym obciążeniu procesora. Wnioski są niepokojące.
DirectX 10 został opracowany z myślą o eliminacji "wąskich gardeł" w systemie - teraz większość obliczeń ma wykonywać procesor graficzny z pominięciem głównego (CPU). Oczywiście, usprawniono też cieniowanie i gry wyglądają dużo lepiej niż dotychczas. Wszelkie udoskonalenia DX10 szczegółowo opisaliśmy w wydaniu 4/2007 PCWK w artykule "Blaski i cienie DirectX 10".
Sprzęt wyprzedził gry

GeForce 8800 Ultra to obecnie najszybsza dostępna karta graficzna. Nasze testy dowiodły, że tylko ten model pozwala na płynną rozgrywkę w nowych grach przy uruchomieniu funkcji DX10.

Dynamiczne cienie przy kilku źródłach światła. Na górze - DX9, na dole DX10. Niestety dodatkowe oświetlenie bardzo zakłóca płynność rozgrywki.
Drugi wymóg to konieczność uruchamiania gier w Windows Viście, jedynym systemie operacyjnym obsługującym DX10. Microsoft twierdzi, że wersji do Windows XP nie będzie, bo wspomniany zestaw funkcji ma ścisły związek z architekturą Visty, ale naszym zdaniem chodzi wyłącznie o zmuszenie użytkowników do przejścia na nowy system, ponieważ z technicznego punktu widzenia DX10 do XP jest jak najbardziej realny. Ostatnim ogniwem niezbędnym do uruchomienia nowych funkcji API są najnowsze sterowniki NVIDII i ATI, które można pobrać ze stron producentów i z naszego serwisu internetowego (http://www.pcworld.pl ).
DX10 w praktyce

Najszybsza karta AMD nie jest w stanie zapewnić płynnej rozgrywki w grach z DX10. Aby na Radeonie uzyskać pożądane min. 30 klatek/s, niezbędne jest uruchomienie dwóch takich kart w trybie CrossFire.
Wydajność w "Company of Heroes"
Łata umożliwiająca korzystanie z DirectX 10 pozwala m.in. na oświetlanie obiektów przez przypisanie odpowiednich instrukcji do określonych pikseli, wykorzystanie modelu cieniowania 4.0 (bardziej realistyczne, miękkie cienie), cienie obiektów, na które pada światło z kilku źródeł (do czterech) i obsługę trybu wygładzania CSAA (Coverage Sampling Antialiasing) - jakość obrazu w tym wypadku ma być porównywalna z trybami MSAA 8x i 16x, przy podobnym spadku wydajności, jak w trybie MSAA 4x. Generalnie DX10 wzbogaci środowisko w grze (będzie więcej trawy, dodatkowych obiektów itp.) bez istotnego pogorszenia wydajności.

DX10 pozwala m.in. na wyświetlanie na ekranie bogatszego terenu . Na górze zrzut z wersji DX9, na dole z DX10. Trawa jest trawą, a nie zieloną rozmytą plamą.
Wydajność kart sprawdzaliśmy zarówno w XP, jak w Viście. Kiepskich doświadczeń z grami w najnowszym systemie Miscrosoftu mieliśmy niemało, ale "COH" na tej samej platformie sprzętowej działała w obu wypadkach równie wydajnie. To dobra informacja dla użytkowników Visty. Podobne są wnioski z testów innych nowych gier, np. "S.T.A.L.K.E.R" czy "Supreme Commander", ale starsze tytuły nadal mogą sprawiać problemy lub pracować wolniej niż w XP.
Łata umożliwia wybór nowego trybu Ultra opcji Szczegółowość terenu. Testy DX9 go nie przewidują, optymalny to Wysokie i ten tryb pozostawiliśmy dla zachowania identycznych ustawień w DX9 i 10. Sprawdziliśmy jednak, że spadek wydajności po zmianie na Ultra jest niewielki.