DirectX 11 - nowości również na starszych układach grafiki
-
- Dawid Długosz,
- 16.04.2009, godz. 12:04
DirectX 11 - nowe API Microsoftu, które zadebiutuje wraz z Windows 7 - umożliwi wykorzystanie nowych technologii również w starszych układach graficznych, zgodnych z poprzednimi odsłonami bibliotek - 10 i 10.1.
Nowy DirectX znajduje się obecnie we wczesnej fazie rozwoju. Prototypową wersję aparatu wykonawczego "jedenastki" zaimplantowano w Windows 7 beta, natomiast pod koniec marca br. udostępniono pakiet SDK (Software Development Kit) dla deweloperów.
DirectX 11 to przede wszystkim nowa wersja modelu cieniowania (Shader Model 5.0) i wsparcie dla tesselacji. Nowe API ma być także wstecznie kompatybilne z DirectX 10 ("dziesiątka" nie była zgodna z DX 9). Właśnie ten fakt sprawia, że z kilku nowych technologii DX 11 będzie można skorzystać również w połączeniu ze starszym modelem cieniowania.
Warto przeczytać: artykuł "Nadchodzi DirectX 11"
DirectX 11 umożliwi programowanie, z użyciem shaderów efektów fizycznych, sztucznej inteligencji i pozwoli - bez dzisiejszych ograniczeń - wykorzystać akceleratory jako urządzenia GPGPU. Co ciekawe, w "jedenastce" poza shaderami 5.0, znajdzie się także wsparcie dla ich starszych wersji - 4.0 (DirectX 10) oraz 4.1 (DirectX 10.1). Starsze modele cieniowania mają jednak kilka ograniczeń w stosunku do najnowszego, dotyczących m.in. maksymalnej ilości wątków w grupie (768) czy rozmiaru współdzielonej pamięci w grupie wątków (16 KB, w DirectX 11 jest to 32 KB). Nie zmienia to jednak faktu, iż deweloperzy będą mogli przygotowywać gry i aplikacje "uzbrojone" w nowe funkcje dla starszych układów grafiki, które zgodne są z DX 10 i 10.1. Skorzystają na tym z pewnością użytkownicy końcowi, którzy nie będą musieli od razu wymieniać kart grafiki na nowe tylko po to, aby skorzystać z zalet nowego DirectXa.

Wczesna implementacja aparatu wykoawczego DirectX 11 w Windows 7
Betę zestawu SDK dla DirectX 11 pobrać można z działu download PCWorld.pl, natomiast odpowiednie sterowniki wspierające programowanie z użyciem shaderów 4.x dostępne są na stronach producentów akceleratorów - AMD i Nvidii. Finalna wersja DirectX 11 dostępna ma być również dla Visty.