Droga z satelity
-
- Juliusz Kornaszewski,
-
- Łukasz Bigo,
-
- Paweł Brągoszewski,
-
- Norbert Gajlewicz,
- 01.07.2007
Asus MyPal A696
<hr>
Informacje ASUSTeK Polska
tel. 022 5781188
Cena 1400 zł (z AutoPilotem OEM), 1600 zł (z AutoMapą XL)
Dołączone akcesoria etui, ładowarka stacjonarna i samochodowa, kabel USB, instrukcja, uchwyt do podwieszenia na szybie, słuchawki, oprogramowanie na płycie CD
Wymiary 117x70, 8x15,7 mm
Waga 165 g
Wyświetlacz 3,5-calowy
Czytnik kart SD/MMC
Czas pracy na baterii 6-7 godzin - nawigacja, 15 godzin - słuchanie muzyki (akumulator Li-ion 1200 mAh)

W naszym teście w porównaniu do iPAQ-a sprzęt szybciej zużywał dostępną moc - nic dziwnego, dołączana bateria ma pojemność zaledwie 1200 mAh. W zestawie standardowym MyPal to po prostu PDA z systemem Windows Mobile 5.0 oraz modułem GPS. Dopiero po dokupieniu do niego AutoPilota, AutoMapy lub innego oprogramowania, obsługującego odbiornik nawigacji satelitarnej, urządzenie staje się pełnoprawnym pomocnikiem zmotoryzowanego podróżnika. Oczywiście taka operacja znacząco podnosi cenę sprzętu.
Dzięki wyposażeniu w procesor Intela, skalowanie mapy w A696 odbywa się nieco szybciej niż w urządzeniach z układami Samsunga. Moduł GPS działał sprawnie, choć z minimalnie większym opóźnieniem niż w poprzednich wersjach MyPala - jak deklaruje producent, jest to związane z faktem ukrycia anteny w obudowie. Na szczęście pomyślano o gnieździe dla dodatkowej anteny, przydatnej w bardzo gęstych lasach lub w miastach z dużą liczbą tuneli.
Ilość pamięci flash ROM można określić jako wystarczającą, jednak użytkownicy zainteresowani zwiedzaniem większych obszarów kontynentu lub chcący załadować dodatkowe szczegółowe mapy do pieszych wędrówek, powinni zaopatrzyć się w kartę pamięci o pojemności przynajmniej 512 MB.
Acer c530 Pocket PC Travel Companion
<hr>
Informacje Acer Computer
tel. 022 6062591
Cena 1099 + 399 zł
Dołączone akcesoria etui, ładowarka stacjonarna i samochodowa, kabel USB, instrukcja, uchwyt do podwieszenia na szybie, "International Travellers Warranty", oprogramowanie na płycie CD
Wymiary 108x58x17 mm
Waga 122 g
Wyświetlacz 2,8-calowy
Czytnik kart SD/MMC
Czas pracy na baterii do 6 godzin (akumulator Li-Ion 1200 mAh)

Ekran ma 2,8-calową przekątną, pracuje w rozdzielczości 240x320 pikseli i z 16-bitową paletą barw. Matryca nie jest matowa, co powoduje, że kolory wydają się żywsze niż w urządzeniach konkurencji, ale jednocześnie utrudnia to odczytanie prezentowanych informacji w silnym słońcu i przy odbiciach. Odradzamy stosowanie c530 w samochodach, w których nie da się zamontować PDA w polu widzenia kierowcy - mniejszy ekran powoduje konieczność większego skupienia i odrywa uwagę od drogi.
Układ GPS SiRFstarIII, podający informacje o położeniu c530, może być wspomagany przez opcjonalny odbiornik TMC. Wykrywa on fale nadawane w paśmie UKF, z danymi o ruchu ulicznym. Oczywiście, ta technologia musi być obsługiwana przez program z mapami i stosowana w danym kraju - w Polsce chwilowo możemy o niej tylko pomarzyć.
Sam PDA z Windows Mobile 5.0 kosztuje niecałe 1100 złotych. Aby uczynić z niego pełnowartościowy zestaw do nawigacji, za 399 zł można dokupić MapęMap - to prawie 400 tysięcy kilometrów dróg w Polsce, niemal 1500 planów miast oraz niecałe 80 tysięcy obiektów.
W porównaniu do iPAQ-a i ASUSA, c530 sprawiał wrażenie ospałego. Było to szczególnie uciążliwe podczas przeglądania dużych map oraz częstych zmian skali - czyli podczas zapoznawania się z terenem przed jazdą - natomiast w trakcie podróży nie przeszkadzało. Problemy te z pewnością związane są z wolniejszym o 25 procent procesorem. Miłym dodatkiem do zestawu jest książeczka "International Travellers Warranty", w której zebrano informacje o biurach, zajmujących się obsługą serwisową urządzeń Acera na całym świecie.