Dyskutować każdy może


Fora i dyskusje

Odszukaj na liście w lewej części panelu administracyjnego grupę Fora, kliknij odnośnik Zarządzaj.

W phpBB używany jest trzystopniowy podział wszystkich dyskusji. Najwyższy poziom stanowią kategorie, np. Muzyka, które dzielą się na pojedyncze fora, np. Rock, Folk, HipHop, Jazz itd. Na każdym forum natomiast może się pojawić dowolna liczba tematów - wątków dyskusji. Wszyscy użytkownicy mogą wysyłać wiadomości (posty) i tworzyć nowe wątki, ale zarządzanie forami i kategoriami jest domeną administratora.

Panel administracji kategoriami i forami jest na tyle przejrzysty, że nie będziemy się nim szczegółowo zajmować. Warto wiedzieć, że w opisie forum możesz używać znaczników HTML, np. <I> lub <B>. Kolejność kategorii i forum, którą widzisz w panelu administracyjnym, odpowiada dokładnie ich kolejności na głównej stronie forum. Jeśli chcesz zmienić ich wzajemne położenie, użyj odnośników W górę i W dół.

Dobrym zwyczajem jest pozostawienie jednego forum wyłącznie do celów testowych. Nowi użytkownicy będą mogli tam sprawdzić możliwości pisania i edycji wiadomości, tworzenia nowych tematów itd., nie zaśmiecając niepotrzebnie dyskusji. Możesz także utworzyć specjalne forum do kontaktów z administratorem i rozwiązywania problemów technicznych.

Możesz ograniczyć dostęp do wybranych forów, zezwalając tylko zarejestrowanym użytkownikom na wysyłanie postów i tworzenie tematów. Odpowiednie opcje znajdziesz w sekcji Fora | Zezwolenia. Nawet jeśli chcesz udostępnić całe forum wyłącznie zarejestrowanym użytkownikom, pozostaw publiczny dostęp przynajmniej do części testowej lub technicznej. Do dyspozycji masz dwa sposoby ustalania dostępu: prosty i zaawansowany. Na początku radzimy korzystać wyłącznie z trybu prostego.

Użytkownicy i cenzura

Dyskutować każdy może

Cenzura słów jest niezbędna, aby uchronić dyskusje przed zalewem wulgaryzmów.

Na razie nie musisz się martwić o banowanie (odmawianie dostępu) niepoprawnych uczestników, podział na grupy i bardziej zaawansowane rozdzielanie uprawnień. Już teraz warto jednak ustawić opcje cenzury, które - chociaż kojarzą się z raczej paskudną peerelowską przeszłością - pomogą uniknąć wulgaryzmów w dyskusjach.

Przejdź do Ogólne | Cenzura Słów i utwórz listę wyrazów, których uczestnicy nie powinni używać. Możesz zastosować znak specjalny - gwiazdka (*), np. wpis głup* powstrzyma próby tworzenia nazw użytkowników typu głupek, głupol, głuptas itd. Z pewnością twoja lista zawierać będzie zdecydowanie mniej cenzuralne wyrażenia! Słów, które znalazły się liście automatycznego cenzora, nie będzie można stosować ani w dyskusjach, ani w nazwach użytkowników. Podczas dodawania słów do listy cenzurowanych wyrażeń możesz podać zamienniki, które automatyczny cenzor wprowadzi zamiast wszystkich znalezionych wulgaryzmów.

Bezpieczeństwo i tworzenie kopii

Na zakończenie tego skrótowego przewodnika po podstawowej konfiguracji phpBB warto wspomnieć o kwestiach bezpieczeństwa danych na forum. Skrypt phpBB, stale testowany przez bardzo wielu administratorów forów na całym świecie, jest dobrym, bezpiecznym produktem. I tak warto jednak podjąć przynajmniej podstawowe środki chroniące przed skutkami ewentualnej awarii czy włamania hakera.

Skrypt phpBB udostępnia proste, ale dość dobre narzędzie do tworzenia kopii zapasowej bazy danych przechowującej forum. W panelu administracyjnym przejdź do Ogólne | Kopia Zapasowa. Przeznaczenie poszczególnych opcji jest dość oczywiste, pamiętaj jednak, że za pomocą tego narzędzia nie utworzysz kopii archiwalnej plików znajdujących się na serwerze. Od czasu do czasu warto skopiować w bezpieczne miejsce także wszystkie pliki z folderu z instalacją phpBB, zwłaszcza, gdy wzbogaciłeś standardową instalację o galerie emblematów, pakiety uśmieszków czy własne modyfikacje skryptów.

Więcej niż instalacja

Uruchomienie forum dyskusyjnego opartego na phpBB to za mało. Musisz zadbać o to, żeby twoje forum przyciągało internautów wyglądem i dodatkowymi możliwościami.

Internetowe fora dyskusyjne zbudowane na skrypcie phpBB znaleźć można na setkach stron WWW.

Dyskutować każdy może

Tak wygląda forum na obecnym etapie tworzenia. Użytkownicy mogą już z niego korzystać, ale warto popracować jeszcze nad wyglądem i funkcjonalnością.

O sukcesie forum nie decyduje, oczywiście, jego wygląd czy możliwości, ale przede wszystkim liczba użytkowników. Możesz jednak zachęcić internautów do korzystania właśnie z twojego forum, przygotowując atrakcyjną szatę graficzną i wzbogacając skrypt phpBB o nowe możliwości. O ile dobór tematu graficznego zależy po prostu od gustu administratora, to wśród dodatków do phpBB znajdują się niezbędniki, bez których trudno wyobrazić sobie nowoczesne forum dyskusyjne.

Jeśli forum dyskusyjne to tylko część większej witryny, warto zadbać o połączenie pomiędzy phpBB a systemem portalowym. Wiele popularnych systemów zarządzania zawartością (tzw. CMS) ma wbudowaną obsługę phpBB, dzięki czemu forum w pełni integruje się z resztą serwisu, wykorzystując nawet ten sam schemat graficzny. Często warto pozostać przy samodzielnej instalacji phpBB (niezintegrowanej z systemem portalowym). Praktyka pokazuje, że skrypt obsługujący forum zmienia się znacznie rzadziej, niż skrypty tworzące resztę witryny. Ważnym argumentem za scaleniem jest ujednolicenie kont użytkowników: konieczność odrębnego logowania się do forum i do reszty witryny może być irytująca. Połączenie systemu portalowego i forum wyłącznie na poziomie rejestracji i logowania użytkowników, zwłaszcza z migracją kont, rzadko da się rozwiązać za pomocą gotowych komponentów. To zadanie dla osób dobrze radzących sobie z programowaniem w PHP.

W dalszej części warsztatu opiszemy typowe elementy zarządzania forum zbudowanym na phpBB: administrowanie użytkownikami, dodawanie nowych uśmieszków i stylów.

Czyszczenie forum

Dyskutować każdy może

Usuwanie tematów, które przestały interesować użytkowników, czyli tzw. czyszczenie forum, to jeden ze stałych punktów zarządzania phpBB.

Jednym ze stałych zadań administratora jest tzw. czyszczenie forum, polegające na usunięcie tematów, które długo pozostawały bez odpowiedzi. Należy pamiętać, aby o tym porządkowaniu wiedzieli użytkownicy - wystarczy informacja w opisie forum. W przeciwnym wypadku działania administratora mogą zostać odebrane jako rodzaj cenzury i niepotrzebna ingerencja w toczące się dyskusje. Bez obaw możesz - i powinieneś - czyścić np. forum służące nowym użytkownikom do testowania możliwości phpBB.

Czyszczenie forum jest w phpBB bardzo proste. W Panelu administracyjnym klikasz opcję Czyszczenie w dziale Fora. Następnie wybierasz forum do czyszczenia i podajesz liczbę dni - tematy, na które nikt nie odpowiedział przez ten czas, zostaną usunięte. Kliknięcie przycisku Wykonaj uruchomi czyszczenie, a w kolejnym oknie zostaniesz poinformowany o liczbie usuniętych tematów i postów.

Uśmieszki

Uśmieszki, czyli graficzne, a często także animowane ikony informujące o nastroju piszącego, to niezbędny element wyposażenia forum. Standardowa instalacja phpBB zawiera ponad 20 sympatycznych uśmieszków, ale warto ją wzbogacić o przynajmniej kilkanaście dodatkowych. Użytkownicy docenią ten gest i na pewno będą z nich często korzystać!

Dyskutować każdy może

Możesz edytować opis każdego z uśmieszków, ale dodanie nowych wymaga użycia klienta FTP.

Dodanie uśmieszków do forum nie jest trudne, nieco kłopotu może sprawić znalezienie ich zestawów w Internecie. Wiele stron, oferujących "tysiące darmowych uśmieszków" to serwisy, próbujące instalować moduły szpiegowskie już podczas pierwszej próby pobrania grafik. Jeśli masz dość cierpliwości, możesz po prostu zapisać na dysk uśmieszki znalezione na innych forach dyskusyjnych, a później zaimportować je do własnego. Szybsze jest instalowanie całych paczek. Kilka takich zestawów znajdziesz na naszych krążkach CD/DVD, warto też przeszukać zasoby witrynyhttp://www.phpbb.pl .

Importowanie uśmieszków do phpBB wymaga użycia klienta FTP i skopiowania plików graficznych oraz pliku *.pak zawierającego opis kolejnych uśmieszków do folderu images/smiles na swoim koncie WWW (zakładamy, że forum zainstalowane jest w głównym folderze konta, w przeciwnym wypadku skopiuj je do analogicznego podfolderu). Następnie, już w panelu administracyjnym forum, wybierz opcję Uśmieszki w polu Ogólne. Kliknij opcję Importuj paczkę znajdującą się poniżej listy grafik. W kolejnym oknie wskaż plik *.pak, zawierający opisy nowych uśmieszków, możesz także zaznaczyć opcję Zachowaj Istniejący Uśmiech, jeśli nie chcesz zmieniać grafik. Nie obawiaj się, że opisy zaimportowane z pliku *.pak popsują twoją listę uśmieszków. Jeśli efekt końcowy nie będzie zadowalający, zawsze możesz ją ręcznie poprawić w panelu administracyjnym.