Dyskutować każdy może


Rangi użytkowników

Gdy forum rozrasta się, a liczba jego członków idzie w setki, warto utworzyć specjalne grupy użytkowników, przydzielić najbardziej aktywnym i zasłużonym możliwość moderowania dyskusji. To nie tylko swoiste wyróżnienie dla internauty, ale również pomoc dla administratora, który zostanie odciążony od konieczności śledzenie wszystkich dyskusji. Lubianą przez internautów zabawą są również rangi użytkowników, za pomocą których możesz "nagrodzić" uczestników forum najczęściej zabierających głos w dyskusjach.

Aby utworzyć nową grupę, wybierz w panelu administracyjnym opcję Grupy | Zarządzaj | Utwórz nową grupę. W kolejnym oknie podaj nazwę i opis grupy. Jako moderatora najlepiej wybrać po prostu administratora forum. Bywa, że grupami moderatorów zarządzają wyżsi rangą moderatorzy, którymi z kolei... itd. Taka hierarchiczna struktura przydaje się tylko w przypadku naprawdę ogromnego forum (przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy postów).

Dyskutować każdy może

Rangi to zabawny sposób nagradzania najbardziej aktywnych użytkowników forum.

Samo utworzenie nowej grupy to za mało. Musisz jeszcze określić, jakie specjalne prawa będą mieli jej członkowie. Jeśli np. utworzyłeś grupę "moderatorzy", w następnej kolejności wybierz opcję Grupy | Zezwolenia, wskaż nową grupę, a w kolejnym oknie wybierz opcję Moderator przy każdym forum, którym mają zarządzać członkowie. Ostatnim etapem tworzenia grupy jest przyznanie członkostwa wybranym użytkownikom. Powróć na główną stronę forum i kliknij opcję Grupy, widoczną w górnym menu. Wybierz grupę i kliknij Zobacz informacje. Jeśli jesteś moderatorem tej grupy (co powinieneś ustawić podczas jej tworzenia w panelu administracyjnym), będziesz mógł dodawać i usuwać jej członków.

Należy pamiętać, że w phpBB są dwa rodzaje uprawnień użytkownika: grupowe i indywidualne. Zdarza się, że osoba pozbawiona członkostwa w grupie np. moderatorów zachowa możliwość usuwania postów dzięki uprawnieniom indywidualnym, przyznanym przez administratora niezależnie do członkostwa w grupie. Na szczęście skrypt phpBB skrupulatnie informuje o tego typu zależnościach podczas każdej zmiany uprawnień.

Ranga może być przydzielana użytkownikowi automatycznie na podstawie liczby wysłanych przez niego postów. To rozwiązanie jest wygodne, jeśli członkowie forum nie będą w sztuczny sposób nabijać sobie punktów, wysyłając puste lub bezsensowne posty. Jeśli zagrożenie spamowaniem forum jest realne, lepiej poprzestać na ręcznym nadawaniu rang przez administratora i moderatorów. Dodawanie nowej rangi jest proste. Przejdź do Użytkownicy | Rangi | Dodaj nową rangę, podaj nazwę rangi i minimalną wymaganą liczbę postów, gdy rangi mają być przyznawane automatycznie. Jeśli chcesz je przyznawać samodzielnie, podczas dodawania nowej wybierz Tak w opcji Jest rangą specjalną.

Banicja

Internetowe forum dyskusyjne powinno być dostępne dla każdego zainteresowanego dyskusjami internauty. Niektóre osoby wykorzystują jednak forum w niewłaściwy sposób. Gdy nie pomagają prośby i ostrzeżenia, przychodzi czas na skazanie krnąbrnego forumowicza na banicję. Z reguły już czasowy zakaz wstępu wystarcza, aby ukarany w ten sposób użytkownik zmienił styl swoich postów lub... na dobre opuścił forum. Warto zauważyć, że usunięcie nie jest dobrym sposobem na przywracanie porządku. Pozostali członkowie mogą potraktować taką działalność administratora jako zbyt restrykcyjną i również pożegnać twoje forum.

Opcje związane z banicją pozwalają także - w szczególnych przypadkach - namierzyć danego użytkownika. Możliwe jest to nawet wtedy, gdy korzysta on z dostępu do Internetu z dynamicznie przydzielanym adresem IP (np. przez modem). Warto o tym pamiętać. Na forum dyskusyjnym nie dokonuje się, co prawda, internetowych przestępstw, ale zarówno administrator, jak i użytkownicy powinni mieć świadomość, że nie są całkowicie anonimowi.

Dyskutować każdy może

Blokowanie dostępu do forum na podstawie adresu e-mail dość skutecznie uniemożliwia także zakładanie nowych kont.

Odmowa wstępu, czyli popularne "zabanowanie" użytkownika, odbywa się za pomocą opcji Użytkownicy | Banicja w panelu administracyjnym. Jest kilka sposobów zabanowania użytkownika. Wystarczy podać jego nazwę, a odpowiednie konto zostanie zablokowane. Możesz również zabanować konkretne adresy IP, z których korzysta naprzykrzający się użytkownik. Jak je sprawdzić? Powróć na główną stronę forum i odszukaj posty tej osoby. Jeśli jesteś zalogowany jako administrator, przy każdym poście znajdziesz przycisk IP. Po jego kliknięciu otrzymasz informację, spod jakiego adresu IP wysłano daną wiadomość, listę użytkowników dysponujących tym samym adresem, a także listę innych adresów IP, z których korzystał sprawdzany forumowicz. Znalezione adresy możesz przenieść do sekcji Banicja w panelu administracyjnym np. przez Schowek. Oczywiście zamiast adresu IP może podać nazwę hosta, np. rozrabiaka.jegodomena.com.

Panel administracyjny pozwala na zabanowanie całego zakresu adresów IP, ale jest to opcja przeznaczona wyłącznie dla zaawansowanych użytkowników. Podając zakres adresów IP, które będą blokowane, łatwo o pomyłkę, a nie ma nic gorszego, niż niesłuszne zabanowanie. Administrator ma również możliwość banowania użytkowników na podstawie adresów e-mail. Ta opcja jest przydatna, gdy natarczywy, a uprzednio zabanowany forumowicz próbuje zakładać nowe konta, korzystając z tego samego adresu e-mail. Jeśli ustawiłeś potwierdzenie nowego konta użytkownika przez e-mail (Ogólne | Konfiguracja | Włącz aktywację kont), banując adres, dość dobrze się przed tym zabezpieczysz.

Pamiętaj, że zabanowany użytkownik będzie mógł nadal odwiedzać forum w charakterze gościa i przeglądać toczące się dyskusje. Możliwe jest zablokowanie dostępu także niezalogowanym użytkownikom (na podstawie adresu IP), ale wymaga to ręcznej modyfikacji skryptu phpBB.

Przywracanie dostępu jest znacznie prostsze. W każdej chwili możesz odblokować zabanowanego użytkownika, korzystając z pól Odbanuj w sekcji Banicja panelu administracyjnego.

Stylowe forum

Dyskutować każdy może

Po skopiowaniu plików stylu w odpowiednie miejsce konta WWW w panelu administracyjnym pojawi się opcja instalacji nowego stylu forum.

Jeśli chcesz, żeby twoje forum było niepowtarzalne, nie pozostawiaj domyślnego stylu graficznego SubSilver. Jest bardzo wiele różnorodnych stylów, które możesz od razu zastosować w swoim forum lub na ich podstawie utworzyć własny, dopasowany do potrzeb i życzeń użytkowników. Jeśli na jednym forum zainstalujesz kilka stylów, możesz udostępnić forumowiczom dowolny ich wybór. W praktyce niewielu administratorów to robi, ale warto wiedzieć o tej opcji. To nie tylko czysta zabawa - osoby cierpiące na specyficzne wady wzroku mogą mieć problemy z korzystaniem z forum, którego szata graficzna zawiera pewne zestawienia kolorów (np. czerwony i zielony). Jeśli otrzymasz od kilku forumowiczów sygnały, że przeszkadza im domyślny schemat kolorystyczny, przygotuj dodatkowy (np. w odcieniach szarości) i udostępnij możliwość wyboru stylu każdemu z użytkowników (wybierz Nie w Ogólne | Konfiguracja | Zignoruj Styl Użytkownika).

Ogromny zestaw różnorodnych stylów można znaleźć na stronie www.phpbb.pl (dostępna jest także prezentacja każdego ze stylów). Wybrany styl zapisz na dysku i rozpakuj (z reguły ma postać pliku ZIP). Styl forum to nie tylko zestaw kolorów, ale też przyciski graficzne. Warto od razu przejrzeć pliki graficzne tworzące styl. Te, które zawierają napisy, powinieneś znaleźć w folderze image/lang_english. Możesz przygotować ich polskie wersje w dowolnym programie graficznym. Zmienione pliki graficzne z polskimi napisami należy umieścić w folderze images/lang_polish, zachowując poprzednie nazwy.

Następnie wszystkie pliki stylu należy skopiować do folderu templates/nazwa_stylu na swoim koncie WWW, w folderze z zainstalowanym forum. Teraz możesz już otworzyć panel administracyjny forum i kliknąć opcję Dodaj w sekcji Style. Jeśli poprawnie skopiowałeś wszystkie pliki, w kolejnym oknie zobaczysz listę możliwych do zainstalowania stylów (jeśli skopiowałeś tylko jeden, lista będzie, oczywiście, zawierała tylko jedną pozycję). Kliknij opcję Instalacja, a po chwili nowy styl będzie dostępny.

Po zainstalowaniu nowego stylu możesz ustawić go jako domyślny (Ogólne | Konfiguracja | Domyślny Styl), chociaż zdecydowanie warto najpierw przetestować jego współdziałanie z forum. Każdy uczestnik (a więc i administrator) może wybrać preferowany styl forum w ustawieniach swojego profilu użytkownika (jeśli nie zablokowałeś tej możliwości, o czym pisaliśmy wcześniej).

Pamiętaj, że styl to nie tylko kolory i pliki graficzne, ale też szablony stron tworzących forum. Jeśli używasz typowego forum zbudowanego na standardowym phpBB, najprawdopodobniej nie będziesz musiał martwić się o zawartość szablonów przechowywanych w plikach *.tpl. Sprawa wygląda nieco inaczej, jeśli ręcznie modyfikowałeś pliki tworzące dotychczasowy styl, dodaj w szablonach fragmenty kodu, np. odpowiedzialne za łączność z resztą witryny czy... wyświetlanie bannerów reklamowych. W takich przypadkach konieczne będzie dokonanie analogicznych zmian w odpowiednich plikach nowego szablonu, a także gruntowne przetestowanie całości.