Dziś samochody kradnie się inaczej. 6 faktów o złodzieju 2.0

Otwarcie samochodu, a nawet uruchomienie silnika, nie wymaga dziś często fizycznego kontaktu. Obok wytrychów i łamaka do zamków przestępcy używają przenośnych skanerów i laptopa z hakerskim oprogramowaniem. Poznaj współczesne metody używane w przestępczym półświatku.


Dziś samochody kradnie się inaczej. 6 faktów o złodzieju 2.0

Samochód ma dziś znacznie więcej możliwości niż tylko transport, jest cały czas podłączony do internetu, a przestępcy bardzo chętnie wykorzystują tę informację.

Na internetowej super autostradzie

Nasze samochody zawierają wrażliwe osobiste dane, a w tym nasze osobiste kontakty, dane dotyczące rejestracji i ubezpieczenia, informacje finansowe, a nawet adres naszego domu. Wszystko to stanowi łakomy kąsek dla przestępców.

Pojazdy są obecnie tak mocno zintegrowane z siecią i powiązane z naszą tożsamością, że - wraz z pojawieniem się skomplikowanej technologii - zmianie uległy też działania złodziei, którzy chcieliby ukraść samochód lub wydobyć z niego potrzebne rzeczy. Głównym przeciwnikiem dzisiejszego posiadacza samochodu jest sprytniejszy, podłączony do sieci i korzystający z bardziej wyrafinowanych metod przestępca, znany w półświatku jako 'Connected Vehicle Thief' (złodziej samochodów podłączonych do internetu). LoJack, producent systemu lokalizacji i odzyskiwania skradzionych pojazdów, przedstawił ostatnio nowe sposoby, jakie złodzieje wykorzystują kradnąc samochody i zmiany w ich sposobie działania.

Dziś samochody kradnie się inaczej. 6 faktów o złodzieju 2.0

Klonowanie numerów VIN to jedna z metod stosowanych przez złodziei samochodów.

Klonowanie samochodu (VIN)

"Klonowanie samochodu" to jeden z zaawansowanych sposobów na kradzież samochodu, w którym doświadczeni złodzieje tworzą i instalują fałszywy numer identyfikacyjny pojazdu (VIN) dla skradzionego auta, sprawiając, że w oczach kupującego wszystko wydaje się w porządku. Tablice i dokumenty pochodzą z identycznie wyglądającego samochodu (zostały jednak nie skradzione, lecz jedynie skopiowane). Metoda ta służy przede wszystkim do sprzedaży wysokiej klasy, luksusowych samochodów i sprzedaży ich zagranicą.

Dziś samochody kradnie się inaczej. 6 faktów o złodzieju 2.0

Oprogramowanie ransomware jest nowoczesną blokadą nałożoną przez przestępcę na samochód.

Samochód zaszyfrowany wirusem

Ransomware jest jedną z metod przynoszących cyberprzestępcom coraz więcej pieniędzy. Metoda ta polega na umieszczeniu w urządzeniu złośliwego oprogramowania, które szyfruje i blokuje dostęp do systemu danych, a następnie instruuje ofiary, ile okupu i w jaki sposób mają zapłacić, aby dostęp do sprzętu został przywrócony. Wraz z pojawieniem się samochodów wyposażonych w dostęp do internetu i aut, które same w sobie używane są jako hot spoty wi-fi, ransomware uderzające w kierowców może być kolejnym krokiem hakerów, używających tej metody cyfrowego "porwania" i domagania się okupu. W niedługiej przyszłości możliwe będzie włamanie się do pojazdu (przez sieć), wyłączenie silnika i hamulców, a następnie obietnica przywrócenia ich do działania po zapłaceniu hakerowi odpowiedniej liczby bitcoinów.

Dziś samochody kradnie się inaczej. 6 faktów o złodzieju 2.0

Przenośny skaner jako inteligentne kluczyki

Tradycyjne, metalowe kluczyki samochodowe zastępują dziś często karty zbliżeniowe. Wykorzystują to złodzieje, którzy przy pomocy skanerów rozszyfrowują zabezpieczenia pojazdów. Przestępcy mogą otworzyć drzwi, a także uruchomić samochód nawet bez dotykania czegokolwiek. Jak donosi firma Gannet, nowoczesne urządzenia potrafią zeskanować i wygenerować klon kodu karty w kilkadziesiąt sekund, korzystając jedynie z portu diagnostycznego auta lub oryginalnych kluczyków (przy czym nie potrzeba mieć do nich fizycznego dostępu). Problem ten coraz częściej odnotowywany jest w Stanach i za naszą zachodnią granicą.

Dziś samochody kradnie się inaczej. 6 faktów o złodzieju 2.0

Na celowniku złodziejów są dziś przede wszystkim luksusowe samochody, sprzedawane później głównie na części.

Złodziejskie szajki skupiają się na luksusowych samochodach

Jak pokazuje raport firmy LoJack, w 2015 roku działało coraz więcej zorganizowanych grup przestępczych ukierunkowanych na pojazdy o wysokiej wartości, które można by później pociąć na części, a następnie sprzedawać je, a nawet dostarczać za granicę. Gdy mówimy o luksusowych samochodach, myślimy o tych, o wartości powyżej 30 tysięcy dolarów, a niektóre z najlepszych modeli odzyskanych w 2015 r. to Land Rover Range Rover, Ford F-Series i BMW X-Series. Złodziejskie szajki korzystają często z bardzo złożonych planów działania, zawierających pozyskiwanie i kopiowanie inteligentny kluczy, użycie skradzionych raportów kredytowych i fałszywych tożsamości.

Zdalne hackowanie systemu

Zdalne hackowanie pojawiło się na okładkach gazet w zeszłym roku po niesławnym przejęciu kontroli nad Jeepem Cherokee nagranym na wideo, by podkreślić, że połączenie do internetu poprzez wi-fi to nasłabsze ogniwo w nowoczesnych pojazdach. Funkcje, które powszechne są w najnowszych samochodach, jak przewodnik po restauracjach, powrót do domu czy wbudowany GPS, podłączone są do sieci telekomunikacyjnej. W rezultacie, nowoczesne pojazdy narażone są na różne zagrożenia związane z cyberprzestępczością, a w tym pełne przejęcie kontroli nad nawigacją i samochodem przez hakerów.

Dziś samochody kradnie się inaczej. 6 faktów o złodzieju 2.0

Dane prowadzące do kradzieży tożsamości

W obecnych dniach samochody podłączone do sieci przewożą o wiele więcej informacji i osobistych danych niż kiedykolwiek wcześniej. To sprawia, że coraz poważniejszym zagrożeniem jest kradzież tożsamości. Złodzieje namierzają samochody, ale także dane, które mogą być zapisane w ich systemach elektronicznych, a wśród nich dane karty kredytowej, informacje o lokalizacji, numery ubezpieczenia, a także dowodu i prawa jazdy właściciela. Po uzyskaniu tych informacji, haker może zdobyć dostęp do któregokolwiek z twoich kont internetowych.