Dzwonki na komórkę - Unia ściga nieuczciwych usługodawców

Trwające półtora roku śledztwo Komisji Europejskiej w sprawie serwisów zajmujących się sprzedażą dzwonków oraz tapet dla telefonów komórkowych wykazało, że wielu usługodawców w "rażący sposób" narusza unijne prawa konsumenckie.

Śledztwo zwane "2008 Ringtone Sweep" skupiło się na trzech głównych problemach. Pierwszym był niejasny sposób prezentowania cen, przez co konsumenci nie mogli się zorientować, jaki jest rzeczywisty koszt oferowanych dzwonków lub tapet, dopóki nie otrzymali faktury do zapłacenia. Właściciele serwisów nie udostępniali informacji kontaktowych, natomiast dzwonki były reklamowane jako bezpłatne, choć w rzeczywistości trzeba było za nie zapłacić. W ponad połowie przypadków, same reklamy w których wykorzystywano postacie z kreskówek, adresowane były do dzieci.

Serwisy wysyłały też do konsumentów niejednoznaczne SMS-y. Osoby, które na nie odpowiedziały, bezwolnie aktywowały subskrypcję dzwonków i tapet.

Według informacji podanych przez komisarz Meglenę Kunevą, 70 proc. problemów znalezionych w serwisach zostało rozwiązanych. W sumie poprawki wprowadzono w 159 serwisach, natomiast 54 strony zostały zamknięte.

Według Komisji, w posiadaniu Europejczyków jest obecnie 495 milionów telefonów komórkowych. W 2007 r. sprzedaż dzwonków stanowiła 29 proc. rynku związanego z treścią przeznaczoną na urządzania przenośne w Europie i wynosiła 691 mln euro.