E-biznes od kuchni: nasza-klasa.pl

Ile warta może być Nasza Klasa? W czerwcu 2008 r. branżowy serwis TechCrunch przeprowadził analizę wartości najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Na podstawie odpowiednio zagregowanych i zanalizowanych danych dotyczących sprzedaży popularnych serwisów społecznościowych na świecie, analitycy TechCrunch wycenili wówczas Naszą Klasę na: 90 mln USD (wg najtańszego przelicznika Bebo) oraz na blisko 500 milionów USD wg wartości LinkedIn, aż do 553 milionów USD powołując się na cennik opracowany odnośnie serwisu Facebook. Rok później - w tym samym cyklicznym już badaniu - Nasza Klasa wyceniona została przez TechCrunch na 145 mln USD (wg szacowanej wartości Facebooka w 2009 r.).

W czerwcu 2008 r. spółka Nasza Klasa przystąpiła do Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. W półtora roku od momentu startu projektu, serwis przyciągał już blisko 8 mln użytkowników generujących ponad 9 mld odsłon i spędzających w serwisie ponad 11 godzin (Megapanel PBI/Gemius, sierpień 2008). Takie wyniki pozwoliły spółce otworzyć własne biuro sprzedaży i zrezygnować z korzystania usług sieci reklamowej Ad.Net. Przekonamy klientów do social marketingu - zapewniał wówczas Tomasz Przybyłowicz, który kieruje pracami nowej komórki tworząc (wraz z częścią swych współpracowników z Interii) regionalne biura handlowe w Warszawie i Krakowie.

W listopadzie 2008 r. funkcję prezesa w Naszej Klasie przejął, od początku związany z serwisem, Arkadiusz Pernal. Maciej Popowicz zajął się koncepcją rozwoju portalu oraz koordynacją prac produktowych.

E-biznes od kuchni: nasza-klasa.pl

Obecna struktura własnościowa Spółki przedstawia się następująco: 70% udziałów znajduje się w rękach Forticomu, reszta należy do założycieli portalu. Nie ma żadnych planów dotyczących zmiany tej sytuacji.

Kilka dni temu branżę zelektryzowały spekulacje rosyjskich mediów na temat rozmów toczonych przez południowoafrykański koncern nowych technologii - Naspers będący właścicielem m. in. Allegro, Gadu-Gadu i Bankiera z Forticomem. Pojawiła się informacja, że nastąpić może połączenie Gadu-Gadu i Naszej Klasy. Nie komentujemy wzmiankowanych pogłosek i spekulacji pojawiających się w mediach - powiedziała wówczas Joanna Gajewska.

Od kuchni

Nad projektem NK pracuje obecnie ponad 170 osób. Zdecydowana większość we Wrocławiu - siedziba firmy mieści się od kwietnia 2009 r. na 5 piętrze biurowca przy ul. Bema 2. Istnieją także dwa biura handlowe w Krakowie i Warszawie oraz przedstawiciele firmy w Poznaniu czuwający nad serwerami zlokalizowanymi w tamtejszej serwerowni Beyond.

E-biznes od kuchni: nasza-klasa.pl

Obecna siedziba NK mieści się w biurowcu przy ul. Gen. J. Bema

Prezesem spółki Nasza Klasa jest Arkadiusz Pernal, członkiem zarządu - Marcin Chruszczyński.

Na strukturę organizacyjną Naszej Klasy składa się siedem działów. Na czele większości z nich stoi osoba koncepcyjna odpowiedzialna za wizję rozwoju oraz osoba operacyjna do której należy praktyczny aspekt działalności. Mamy młody, ale niezwykle zdolny zespół, którego średnia wieku wynosi obecnie 28 lat, np. projektem NKTalk zarządza 22-letni Mateusz Rukowicz - informuje Joanna Gajewska. Nasza polityka kadrowa zakłada jednak, że w każdym dziale na kluczowych stanowiskach kierowniczych znajdują się osoby posiadające znaczący staż, osiągnięcia i ogromne kompetencje w swej branży, które odpowiednio tym młodym zespołem pokierują.

E-biznes od kuchni: nasza-klasa.pl

Management Naszej Klasy Maciej Popowicz, Arkadiusz Pernal, Marcin Chruszczyński i Karolina Śledziewska

W dziale produktu (tzw. Kreatywni, acz sami siebie nazywają Precyzją) zatrudnieni są graficy i product menagerzy, a na czele zespołu stoi Maciej Popowicz (osoba koncepcyjna) oraz Szymon Włochowicz (szef operacyjny). Tu również zatrudniony jest jeden z twórców serwisu Łukasz Adziński, który jest obecnie szefem artystycznym serwisu. Niedawno do 9-osobowego zespołu Kreatywnych dołączył kierownik produktów płatnych, który zająć ma się m.in. rozwojem mikropłatności w serwisie.

Największym, liczącym kilkadziesiąt osób zespołem jest Dział IT, na czele którego jako szef operacyjny stoi Tomasz Białobrzeg czuwający nad oddziałami administratorów, developmentu oraz infrastruktury. Satelitami koncepcyjnymi IT są twórcy NK - Paweł Ochlawa oraz Michał Bartoszkiewicz. Za sekcję administratorów odpowiedzialny jest Andrzej Wiśniewski, nad developmentem czuwa Marek Ziółkowski, a infrastrukturą zarządza Tomasz Paszkowski. W dziale IT zatrudniony jest też menager jakości - Marta Orzoł.

Wiedza i umiejętności wymagane od pracowników działu IT muszą być ponadprzeciętne, aby sprostać zadaniom programistycznym prowadzonym w NK na tak ogromną skalę - mówi Tomasz Białobrzeg. Stąd w zespole obecność takich osób jak Kuba Łopuszańki czy Paweł Gawrychowski, którzy wygrywają bądź zajmują czołowe lokaty w konkursach programistycznych na całym świecie. Procesy rekrutacyjne w NK są bardzo złożone, kandydaci do działu IT przebrnąć muszą przez wiele skomplikowanych testów oraz umieć rozwiązywać różne problemy programistyczne pojawiające się ad hoc. Zatrudnienie w NK znajduje jeden na 30 kandydatów, bywa że z braku odpowiednich osób, rekrutacja jest przedłużana lub ponawiana - dodaje szef działu IT.

Spółka Nasza Klasa organizuje także 3-miesięczne, bezpłatne programy warsztatowe dla studentów informatyki bądź osób parających się programowaniem, niekoniecznie zaś studiujących informatykę. Najzdolniejsi uczestnicy kursu liczyć mogą później na możliwość odbycia stażu, a docelowo zatrudnienia w firmie.

Wiele osób pracuje także w Dziale obsługi użytkownika. Kilkudziesięcioosobowym zespołem kieruje Adrian Adziński. Nad wyodrębnionych z Działu obsługi użytkownika, Działem bezpieczeństwa czuwa Maciej Pajęcki.

E-biznes od kuchni: nasza-klasa.pl

Dział obsługi użytkowników

Komórką sprzedaży zrzeszającą ponad 40 osób kieruje Tomasz Przybyłowicz a także trzy inne osoby odpowiedzialnie za produkty reklamowe, e-commerce oraz klienta kluczowego. Regionalne oddziały handlowe Naszej Klasy funkcjonują w Warszawie oraz Krakowie.

Działem administracji odpowiedzialnym za księgowość, finanse, kadry i HR, który zatrudnia kilkanaście osób zarządza Karolina Śledziewska, dyrektor finansowa.

Szefem koncepcyjnym odpowiedzialnym za Dział marketingu i PR jest Dominik Kaznowski, a kwestie operacyjne w tym obszarze należą do Joanny Gajewskiej. W Dziale zatrudnionych jest w sumie 6 osób.

Mimo, iż obecnie pracuje nas ponad 170 osób udało nam się zachować świetną atmosferę i klimat w pracy. Obawiałam się, że wraz z przeniesieniem do tak okazałego biura nabierzemy pewnych nawyków korporacyjnych, a towarzysząca nam do tej pory energia i humor zostanie zminimalizowana - mówi Joanna Gajewska. Na szczęście tak się nie stało i świetna atmosfera w pracy panuje nadal. Kiedy mamy mniej napięty czas, bardzo często spotykamy się poza biurem. Firma zapewnia nam także ciekawy pakiet socjalny (basen, siłownia, język angielski, tańce) oraz codzienny obiad, raz na kilka miesięcy organizowane są też wyjazdy integracyjne.