E-biznes od kuchni: nasza-klasa.pl

W NK obowiązuje zadaniowy system pracy, co sprawia, że nie ma siedzenia w firmie jedynie w godzinach "od - do". Istnieje oczywiście "core hours" tj czas, w którym każdy pracownik musi w firmie być - wiadomo jednak, że praca nad projektami rządzi się swymi własnymi prawami, które trudno zamknąć w konkretnie ustalonych godzinach. Specyfika wielu zadań wymaga zbiorowego podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów drogą burzy mózgów. Dominuje komunikacja e-mailowa i (nk)talkowa, pracownicy są też zapisani do wielu tematycznych grup e-mailowych gdzie konkretne zagadnienia są gruntownie dyskutowane. Monitoring stanu realizacji projektów (zwłaszcza IT) umożliwiają specjalne programy - do zarządzania zadaniami wykorzystywana jest aplikacja JIRA, a wymiana wiedzy na poziomie całej firmy możliwa jest dzięki wewnętrznemu WIKI (aplikacja Confluence).

Zarobki w Naszej Klasie, oczywiście uzależnione od zakresu obowiązków i odpowiedzialności, są również ponoć niezłe i atrakcyjne.

E-biznes od kuchni: nasza-klasa.pl

Pokój zabaw (oblegany zwłaszcza po godz. 17.00)

Serwis nasza-klasa.pl

Na początku istnienia serwisu lista dostępnych usług nie była zbyt długa i skomplikowana. Wyszukiwanie osób i tworzenie listy znajomych z odpowiedniej klasy i szkoły, dodawanie zdjęć z możliwością komentowania, prywatne wiadomości oraz fora dyskusyjne stanowiły trzon funkcjonalności serwisu. Z czasem były one coraz bardziej rozbudowywane. Wprowadzono m. in. podział na konta rzeczywiste i fikcyjne, dodano opłaty za korzystanie z pewnych usług, umożliwiono opiniowanie zdjęć oraz porządkowanie albumów, zintegrowano szereg usług z platformą Allegro oraz wypuszczono w obieg wirtualną walutę "Eurogąbki". Wg własnych statystyk obecnie w portalu nasza-klasa wysyłanych jest dziennie ponad 25 mln różnych wiadomości.

NK jest obecnie jedną z największych baz danych osobowych. Czy są one odpowiednio chronione? Przeprowadzona w portalu kontrola GIODO wskazuje że portal spełnia wymogi dotyczące ich bezpieczeństwa. Na konferencji prasowej kończącej kontrolę wskazano jednak na pewne niedociągnięcia (takie jak: brak pisemnych procedur rozpatrywania skarg oraz konieczność zastosowania dodatkowych środków podczas logowania), które to - wg zapewnień NK - zostały już uwzględnione.

O bezpieczeństwo danych naszych użytkowników dbamy na wiele sposobów. Przede wszystkim spełniamy wymogi prawne (tj zapisy Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz Ustawy o ochronie danych osobowych) i formalne (Regulamin portalu), a także dbamy o bezpieczeństwo ze strony technologicznej przechowując i składując dane na wysokiej klasy sprzęcie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że cały czas aktywnie edukujemy i uświadamiamy użytkowników w zakresie chronienia własnych danych i bezpiecznego poruszania się po Internecie, np. poprzez działania prowadzone w naszej zakładce bezpieczeństwo - mówi Joanna Gajewska. Wszystkie nowe procedury w zakresie administrowania danymi, które są wprowadzane do serwisu są również dodatkowo konsultowane z GIODO.

E-biznes od kuchni: nasza-klasa.pl

Dział bezpieczeństwa

W lutym 2009 r. prezes NK, podpisał w Luksemburgu międzynarodowe porozumienie na rzecz poprawy bezpieczeństwa nastolatków korzystających z serwisów społecznościowych. Efektem tych działań było wprowadzenie Filtru rodzinnego chroniącego przed wulgaryzmami i spamem oraz utworzenie (po konsultacjach z Policją i Generalnym Inspektorem Danych Osobowych) specjalnej zakładki poświęconej bezpieczeństwu w sieci.

E-biznes od kuchni: nasza-klasa.pl
Przełomowym momentem w zakresie uruchamiania nowych funkcjonalności był start mikroblogu Śledzik, który wypłynął we wrześniu 2009 r. Do historii polskiego internetu przejdzie zapewne wątek związany z protestami użytkowników domagających się możliwości rezygnacji z korzystania widocznego w centralnym miejscu witryny mikroblogu. Brzmiące prawie jak "Balcerowicz musi odejść" hasło "Usunąć Śledzika" nie przeszkodziło w popularyzowaniu usługi, a wklejany przez tysięcy użytkowników kod, który rzekomo pomóc miał w pozbyciu się niechcianej rybki nie stanął na drodze gwiazdom takim jak: Krzysztof Ibisz, Anna Dymna czy Adam Małysz w wykorzystywaniu Śledzika do budowania swego wizerunku w sieci i komunikowania światu co "właśnie teraz robią lub o czym myślą". W grudniu - wg statystyk NK - ponad 1,6 mln użytkowników dodało na Śledziku 4,76 mln wpisów.

E-biznes od kuchni: nasza-klasa.pl
Drugą niezwykle ważną - z punktu widzenia rozwoju portalu w kierunku platformy komunikacyjnej - usługą, jest uruchomiony w połowie stycznia 2010 komunikator NKtalk (w wersji beta). Pozwalający na prowadzenie bezpośredniej konwersacji z osobami widniejącymi na liście znajomych zyskał stosunkowo dobre oceny w środowisku branżowym, może poza wyjątkiem faktu, że można go używać jedynie w obrębie portalu (co z drugiej strony wydłuża czas przebywania na witrynie). Programistycznie NKtalk przewidziany jest obecnie na wysyłanie 15 tys. wiadomości oraz obsługę 700 logowań na sekundę. Zastosowana technologia oraz wykorzystany język Erlang sugeruje, że w przyszłości NKtalk z pewnością działać będzie niezależnie od macierzystego serwisu stanowiąc wówczas naprawdę poważne zagrożenie dla dotychczasowego lidera rynku - Gadu Gadu.

Kiedy podjęto decyzję o rozwijaniu portalu w kierunku komunikacji? To była naturalna kolej rzeczy. Formuła spotkań po latach, zwłaszcza ludzi ze szkoły, w pewnym momencie się wyczerpała - mówi Joanna Gajewska. Jeśli chcieliśmy utrzymać użytkowników przy sobie musieliśmy zaproponować im nowe rozwiązania, a ponieważ oni oprócz odnajdywania starych znajomych cały czas zawierali też nowe kontakty i starali się utrzymywać te relacje, to taki kierunek działań wyniknął w sposób naturalny. Oczywiście cały czas opieramy się na statystykach najbardziej popularnych usług portalu oraz korzystamy z wielu różnorodnych badań, które prowadzimy. Wynika z nich jednoznacznie, że komunikacja jest właściwym obszarem intensyfikacji działań.

Obecnie trwa rozpoczęty z początkiem 2010 roku proces rebrandingu i odświeżania witryny NK oraz pracy nad wizerunkiem. Pierwszym krokiem była zmiana logo, oraz hasła portalu (NaszaKlasa miejscem spotkań), a także mniej widoczne działania takie jak rezygnacja z myślnika w logotypie czy uruchomienie dodatkowych (prostszych) aliasów z którym możliwy jest dostęp do serwisu -http://naszaklasa.pl ,http://nk.pl . Jak zapewniają przedstawiciele serwisu obecny kształt graficzny NK nie jest jeszcze ostateczny i nadal podlegać będzie zmianom i udoskonaleniom.

Chcemy, aby logotyp bardziej oddawał obecny charakter serwisu - nie jest to już portal dla ludzi z klasą, ale platforma i miejsce do komunikacji - mówi Joanna Gajewska. Miejsce spotkań - nasze obecne hasło, jest też nawiązaniem do hasła promocyjnego Wrocławia (miasto spotkań), czym również chcemy podkreślić nasze dolnośląskie korzenie.

Co z zarzutem podobieństwa obecnego logo do znaczka Facebooka? Nie wzorowaliśmy się na Facebooku - mówi Joanna Gajewska. Oczywiście, istnieją teraz pewne trendy w projektowaniu, które z pewnością widoczne są w nowym logotypie, jednak to nie Facebook był dla nas inspiracją Logo miało być proste, przejrzyste i czytelne oraz oddające dynamiczny charakter serwisu i podkreślające zmiany, jakie w nim zachodzą. Poza tym, to dopiero początek planowych przez nas zmian, przez cały 2010 rok będziemy pracowali nad rebradingiem serwisu, co nie ogranicza się tylko do zmian w warstwie wizualnej, ale o kolejnych etapach tego projektu, będziemy sukcesywnie informować.

IT

Od początku 2008 r. serwery Naszej Klasy zlokalizowane są w Poznaniu w serwerowni Beyond oraz od niedawna (kwiecień 2009) także w Warszawie w ATM (wcześniej korzystano z serwerów Exportal we Franfurcie). Do warszawskiego ATM przeniesione zostały serwery odpowiedzialne za system zdjęć - i ten podział zostanie na razie zachowany. 36 szaf rackowych mieści się w Poznaniu, 18 w Warszawie. Łączna liczba serwerów (stan na koniec stycznia 2010 r.) wynosi 1136, są to maszyny HP Blade. Wszystkie serwery są obciążone w max 60% (w szczycie) co gwarantuje sprawność i stabilność działania portalu oraz dodatkowych funkcjonalności i usług nawet w przypadku nagłego i nieoczekiwanego wzrostu obciążenia serwerów.

Infrastruktura Naszej Klasy

Serwerownie: 2 (Poznań, Warszawa)

Przestrzeń dyskowa: 135 (macierze - PROMISE)

Serwery: 1136 HP BLade

Szafy rackowe: 56 (38 - Beyond, 18 - ATM)

Rutery BGP: 4

Dostępna przepustowość łącza internetowego: 30Gb/s

Wykorzystywana przepustowość łącza internetowego: 8Gb/s

Energia zużywana miesięcznie: 148MWh

Nasza Klasa wykorzystuje trzy globalne łącza z internetem (Level3, Deutsche Telekom oraz Global Crossing), a także trzy lokalne tzw. Internet eXchange Points (PLIX, AC-X oraz PIX).

Cały serwis napisany jest w językach: PHP, C++ (wykorzystany do tej części systemu, która musi być bardzo szybka i wydajna), Erlang (NKtalk), Java (wykorzystywany m. in. w przyszłej mobilnej wersji Śledzika i portalu) oraz Javascript.

Czy przy obecnej skali portalu NK, technologia PHP nie posiadająca pewnych standardów projektowych nie jest zbyt uciążliwa? PHP jest szeroko stosowany w różnych aplikacjach webowych, także tych o dużej skali (jak np. Allegro). Język PHP ewoluował, obecna wersja 5.1 jest już bardzo zaawansowana w porównaniu z pierwszą wersją i zawiera elementy języka obiektowego, które są używane przez naszych programistów - wyjaśnia Tomasz Białobrzeg, szef działu IT. .Istotne problemy jakie mamy są raczej związane ze skalą projektu i złożonością architektury. Te same lub podobne problemy mielibyśmy także wtedy, gdyby wykorzystywany był inny język programowania. PHP ma oczywiście pewne swoje minusy (np. brak kontroli typów, przerwanie działania skryptu mogące powodować niespójność w bazie danych, zachłanne zarządzanie zasobami czy nieefektywne wykorzystywanie połączeń do bazy danych), ale sprawdzaliśmy czy warto zmigrować cały portal na Javę i stwierdziliśmy, że z punku widzenia kosztów, potencjalnych zysków i złożoności tej operacji - byłoby to na chwilę obecną już nieopłacalne i dosyć ryzykowne z punktu widzenia biznesowego bezpieczeństwa firmy. Warto też zauważyć, że w nowych projektach wybór konkretnego języka jak np. Erlanga w przypadku NKtalk poprzedzony jest zawsze gruntowną analizą porównawczą z innymi dostępnymi produktami

Wykorzystywane technologie serwerowe

- PHP + HP Blade

- MySQL

- Memcache

- Erlang, ejabberd - serwer jabber pod NKtalka

- NKDB (wysokowydajna baza danych programowana w C++)

- Apache

- JBOSS4 - wersja mobilna + Tomcat

- Nginx - serwer http (serwuje pliki CSS, JavaScript, obrazki będące stałym elementem stron www portalu)

- Forticom photos system (własny system zdjęć w Javie, Berkeley DB)

Skalowalność serwisu dokonuje się poprzez dzielenie bazy danych na kubełki (rożne bazy danych per grupa użytkowników), które z czasem przenoszone są na kolejne fizyczne maszyny. Na poziomie serwerów używany jest serwer LVS (Linux Virtual Server), który rozdziela ruch na grupę serwerów PHP. Dodatkowo wykorzystywane jest memcache (na poziomie warstwy danych i logiki aplikacji, a nie interfejsu użytkownika).

Jak wykształciła się wiedza na temat skalowalności serwisu? Początkowo zdecydowana większość naszej wiedzy czerpaliśmy z naszych osobistych doświadczeń oraz metodą prób i błędów. Część rozwiązań jest autorskich (np. NKDB napisana w C++), niektóre metody skalowalności (np. wydzielenie zdjęć na osobne serwery) zaczerpnęliśmy z doświadczeń Forticomu, a część wzorujemy na światowych rozwiązaniach (np. memcache, LVS czy elementy HProxy). Obecnie staramy się w maksymalnym stopniu korzystać z wiedzy światowej, w tym celu bierzemy udział w światowej klasy konferencjach, jak np. AJAX Experience ostatnio zorganizowana w Bostonie - mówi Tomasz Białobrzeg.

E-biznes od kuchni: nasza-klasa.pl

Dział IT: administratorzy i monitoring NK