E-mail na USB
-
- Robert Szyszka,
- 09.06.2011, godz. 16:41
Jeżeli chciałbyś mieć zawartość swojej skrzynki pocztowej zawsze przy sobie i nie obawiać się o utratę informacji podczas ściągania e-maili na publicznych komputerach skorzystaj z przenośnych programów pocztowych. Pokazujemy, jak konfigurować i używać klientów e-mail, które nie wymagają instalacji w systemie operacyjnym
Obawa o bezpieczeństwo swoich danych i przesyłanych informoacji powoduje, że wiele osób nie korzysta ze skrzynki pocztowej na nieznanych komputerach. Takie ograniczenie jest jednak bardzo uciążliwe z powodu powszechnego dostępu do pecetów oraz sieci w pracy, u znajomych czy w kafejkach internetowych. Rozwiązaniem jest poczta przenośna. Wiele programów można skonfigurować w taki sposób, by uruchamiały się z nośników zewnętrznych, bez konieczności instalacji w systemie. Dodatkowym plusem takiego rozwiązania jest to, że wszystkie wiadomości są zawsze pod ręką. Oczywiście pod warunkiem, że dysponujesz wystarczająco pojemnym pendrivem. Jedyny kłopot sprawia czasami zbyt mała wydajność tych nośników danych. Jeżeli więc zdecydujesz się na instalacje przenośnego programu pocztowego pamiętaj jedynie, by wybrać jak najszybsze urządzenie. Szybciej zainstalujesz aplikację, uruchamia sprawniej obsłużysz wszystkie wiadomości.
Ściśle tajne! E-mail prywatny i bezpieczny
1. Thunderbird - podstawowa konfiguracja
Thunderbird to jeden z najpopularniejszych i najwyżej ocenianych przenośnych klientów pocztowych. Obsługa programu niewiele się różni od wersji stacjonarnej. Instalacja polega na rozpakowaniu plików do katalogu profilu. Zawartość tego katalogu można bez ograniczeń przenosić pomiędzy różnymi nośnikami. Warto od razu skorzystać z polskiej wersji językowej ale interfejs można zmienić również później. Zobacz, jak to zrobić.

instalacyjny nie dodaje programu do systemu operacyjnego, a jedynie tworzy katalog z profilem
1. Uruchom plik instalacyjny programu. Możesz to zrobić z dysku twardego bądź urządzenia przenośnego. W jednym z pierwszych kroków kreatora wskaż folder docelowy, w którym zostanie zapisany profil i umieszczone pliki programu. Przenośny Thunderbird może być uruchamiany z nośnika zewnętrznego, jak również z dysku peceta. Musisz jedynie pamiętać, by do uruchamiania używać pliku startowego z katalogu profilu - ThunderbirdPortable.exe. Domyślna konfiguracja folderu startowego nie działa, kliknij więc przycisk Przeglądaj i wskaż odpowiedni katalog. Najlepiej katalog główny dysku zewnętrznego. Wybierz OK i Zainstaluj.

W większości przypadków Thunderbird automatycznie określi parametry serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej
2. W zależności od szybkości pendriva przegrywanie plików może zająć od kilku sekund nawet do kliku minut. Po zakończeniu tej operacji kliknij Zakończ. Otwórz katalog z profilem i uruchom klienta poczty. Gdy robisz to pierwszy raz program zaproponuje konfigurację skrzynki pocztowej. W pole Imię i nazwisko wpisz nazwę, która będzie się wyświetlała u odbiorców twoich wiadomości, w polach Adres e-mail oraz Hasło umieść nazwę skrzynki pocztowej oraz hasło do niej. Aby zwiększyć bezpieczeństwo poczty, na przykład wtedy gdy zgubisz zawierający ją nośnik usuń zaznaczenie z pola Zapamiętaj hasło. Przejdź dalej za pomocą przycisku Kontynuuj.
3. Program automatycznie wykryje ustawienia serwera pocztowego i określi parametry poczty przychodzącej i wychodzącej. Gdyby ta operacja nie powiodła się kliknij Utwórz konto i edytuj jego ustawienia i wprowadź je ręcznie. Aby zmienić dane użyj przycisku Edytuj. Utwórz konto za pomocą Utwórz konto.

Polska wersja językowa jest zawarta w dodatku służącym do zmiany języka ale należy ją włączyć
4. Jeżeli zainstalowałeś przenośną wersję Thunderbirda w języku angielskim wystarczy doinstalować tylko obsługę polskiego bez konieczności pobierania całego programu jeszcze raz. Wersja przenośna nie ma narzędzia do zmiany języka interfejsu. Aby uzyskać taką możliwość niezbędny jest niewielkich rozmiarów dodatek o nazwie Quick Locale Switcher. Rozwiń menu Tools i Options. Na karcie General wybierz przycisk Manage Add-ons. Kliknij link Get Extensions wyświetlany u dołu okna. Wybierz Language support z lewej strony okna przeglądarki, wyszukaj i kliknij link do dodatku o nazwie Quick Locale Switcher, a następnie zapisz plik na dysku. Kliknij Install, wskaż pobrany plik i zaakceptuj wybór przyciskiem Otwórz. Rozpocznij instalację przyciskiem Install now. Aby zakończyć procedurę uruchom ponownie Thunderbirda przyciskiem Restart Thunderbird.
5. Po uruchomieniu klienta pocztowego rozwiń menu Tools i podmenu Quick Locale Switcher. Użyj polecenia Options. Przejdź do grupy Locales, przewiń listę dostępnych wersji językowych w dół i zaznacz pole obok pl-PL - Polish (Poland). Kliknij OK i ponownie rozwiń menu Tools oraz Quick Locale Switcher. Tym razem polska wersja językowa jest dostępna na liście. Wybierz ją, zamknij i otwórz ponownie program.
Często stosowanym przez różnych użytkowników rozwiązaniem jest instalacja programu, który nie ściąga całych wiadomości, a jedynie informuje o nadchodzącej poczcie. Aplikacje tego typu pozwalają na obsługę wielu kont, wyświetlają nagłówki wiadomości i mają zwykle rozbudowane funkcje alarmowe i informacyjne. Dobrym reprezentantem tej grupy jest PopTray. Jego wersja przenośna zajmuje jedynie 1 MB. Obsługuje on nielimitowaną liczbę skrzynek pocztowych, ma funkcję szybkiego podglądu. Pozwala kasować wiadomości z serwera i ma wbudowane narzędzia antyspamowe. Oferuje rozbudowane narzędzia filtrowania i tworzenia reguł.
DreamMail - przenośny program dla wielu użytkowników
O palmę pierwszeństwa z Thunderbirdem w kategorii przenośnych klientów pocztowych walczy na świecie DreamMail. Obsługa wielu kont i wielu użytkowników, długa lista funkcji i wygodna obsługa czynią z niego groźnego konkurenta. Zobacz, jak skonfigurować w nim niezależne, zabezpieczone przed nieupoważnionym dostępem przenośne profile.
1. Program dystrybuowany jest głównie w postaci archiwum RAR. Instalacja polega na rozpakowaniu jego plików do folderu na dysku przenośnym. Aby uruchomić pocztę kliknij dwukrotnie plik o nazwie DM2005.exe. Zacznij od utworzenia użytkownika domyślnego. Pozostaw zaznaczoną opcję Utwórz domyślnego użytkownika. Jeżeli chcesz od razu skonfigurować kilka profili dla różnych osób wybierz Skonfiguruj ręcznie dla wielu użytkowników. Operację tę będziesz mógł przeprowadzić również później. Jeżeli korzystałeś z programu wcześniej i masz jego dane na dysku możesz zaimportować wszystkie ustawienia za pomocą opcji Użyj istniejącej bazy danych DreamMail bądź Otwórz kopię zapasową danych DreamMail.

Przenośny DreamMail rozpoznaje w trakcie uruchomienia wersję językową systemu operacyjnego i automatycznie ustawia odpowiedni interfejs
2. W kolejnym kroku kreatora określ katalog, w którym przechowywane będą pliki pocztowe użytkowników. Oczywiście, jeżeli DreamMail ma służyć jako aplikacja przenośna folder ten powinien znajdować się na nośniku z plikami aplikacji. Najwygodniej jest więc wybrać opcję Zapisz w katalogu instalacyjnym DreamMail. Zapisz ustawienia przyciskiem Zakończ.
3. Wypełnij podstawowe dane dotyczące konta pocztowego. Umieść je w polach Twój adres e-mail, Hasło oraz Imię i nazwisko. Za pomocą przycisku Test konta zweryfikuj połączenie. Po kliknięciu tego przycisku program dobierze również automatycznie parametry serwerów poczty wychodzącej i przychodzącej. Zamknij okno komunikatu przyciskiem Zamknij. Jeżeli nie udało się dopasować parametrów serwerów możesz uzupełnić je ręcznie po zaznaczeniu opcji Ręczna konfiguracja ustawień konta e-mail. Jest ona również wskazana jeżeli chcesz dobrać od razu inne parametry. Zaznacz ją i kliknij Dalej.

Przyjazny i wygodny interfejs, rozbudowana biblioteka szablonów czy szybki dostęp do najczęściej wykonywanych zadań to atuty DreamMaila
4. Jeszcze raz zdefiniuj nazwę nadawcy wyświetlaną u odbiorcy. Następnie pozostaw wpisane na początku konto pocztowe i w kolejnym kroku zweryfikuj parametry serwerów. Jeżeli nie zostały wykryte uzupełnij je ręcznie. Jeżeli chcesz automatycznie kasować z serwera przeczytane wiadomości usuń zaznaczenie z opcji Zachowuj kopie emaili na serwerze. W przeciwnym razie pozostaw to zaznaczenie. Możesz też skonfigurować automatyczne kasowanie poczty po 30 dniach od jej odebrania. Służy temu parametr Usuwaj automatycznie emaile po 30 dniach. Dostęp do zaawansowanych opcji związanych na przykład z szablonami, pobieraniem czy wysyłaniem uzyskasz w kolejnym kroku kreatora po kliknięciu przycisku Pozostałe opcje. Na koniec kliknij Zakończ

Konfiguracja profili DreamMaila do łudzenia przypomina tożsamości starego Outlook Expressa
5. Program jest gotowy do pracy. Aby skonfigurować dodatkowy profil rozwiń menu Plik i wybierz funkcję Zarządzanie wieloma użytkownikami. Kliknij przycisk Nowy. W pole Nazwa użytkownika wpisz nazwę profilu. Aby zabezpieczyć dostęp zaznacz opcję Hasło, a następnie wpisz dwukrotnie hasło, które będzie wymagane do zalogowania w profilu. Kliknij OK. Jeżeli chcesz nowemu użytkownikowi przypisać istniejące już pliki pocztowe zrobisz to w sekcji Plik danych. Jeszcze raz kliknij OK.
6. Domyślna nazwa podstawowego profilu może być myląca. Aby ją zmodyfikować, zaznacz profil i użyj przycisku Właściwości. Wpisz nową nazwę i dwukrotnie kliknij OK. Wygodne korzystanie z kilku profili wymaga zmianę sposobu logowania. Standardowo podłączany jest jeden z odbiorców a dopiero potem możliwe przelogowanie (menu Plik i polecenie Wyloguj). Lepiej okno logowania wyświetlić podczas startu. Zaznacz w tym celu opcję Pokazuj okno logowania przy uruchomieniu. Zaakceptuj wszystkie zmiany przyciskiem Zamknij. W trakcie kolejnego uruchomienia na ekranie zobaczysz okno wyboru użytkownika.

Okno wyboru profilu DreamMail
3. Avanti! Mail Client - mały a może dużo
Ze względu na niewielki rozmiar (plik instalacyjny zajmuje około 800 KB) często używanym przenośnym programem pocztowym jest Avanti!. Niewielki rozmiar ni oznacza małej funkcjonalności. To pełnoprawna, wielojęzyczna (nie ma wśród nich polskiego) aplikacja pocztowa przystosowana do zarządzania wieloma kontami. Obsługuje szablony i współpracuje z szyfrowanymi połączeniami.
1. Instalacja programu wymaga jedynie określenia katalogu docelowego. Podczas pierwszego uruchomienia należy skonfigurować konto użytkownika. Zamknij okno komunikatu przyciskiem Yes. Program nie oferuje automatycznych narzędzi wykrywających parametry serwerów. Wszystkie opcje trzeba wprowadzić ręcznie. Na karcie General podaj najpierw w polu u góry nazwę konta. To nazwa katalogu, w którym przechowywane są pliki dlatego nie możesz używać znaków specjalnych. Poniżej wpisz wyświetlaną nazwę użytkownika (pole Name) oraz adres skrzynki pocztowej (pole Email). Adres w polu Replay e-mail address jest w zdecydowanej większości przypadków taki sam jak adres zwykły.
Jeżeli szukasz rozbudowanego, przenośnego klient pocztowego, zasobnego w funkcje, niewymagającego poszukiwania i instalowania różnych, często kłopotliwych wtyczek spodoba ci się na pewno The Bat! Voyager. Minusem tej aplikacji jest cena. Dystrybuowana jest ona na licencji shareware, a koszt, który należy ponieść, by korzystać z niej bez ograniczeń to prawie 50 dolarów. W zamian dostaniesz wszystko co potrzeba do zarządzania pocztą, wraz ze znanymi z wersji stacjonarnej bardzo rozbudowanymi mechanizmami tworzenia szablonów, reguł i obsługą makr. Do tego w języku polskim.
2. Karty POP3 oraz SMTP zawierają dane serwerów poczty wychodzącej i przychodzącej. Uzupełnij je. Na pierwszej z nich zwróć uwagę na opcję Keep mail on serwer. Jej zaznaczenie pozwoli zachować kopię wiadomości na serwerze i umożliwi dostęp do niej z poziomu innego programu czy komputera. Opcja Authentication required na karcie SMTP jest dziś wymagana przez większość serwerów. Zwróć uwagę, by ją zaznaczyć. W razie potrzeby. Karty Template i Replay template to miejsce, w którym możesz określić szablony nowych wiadomości i odpowiedzi. Zaakceptuj ustawienia przyciskiem OK. Program jest gotowy do pracy.