Etherlords 2
-
- Malwina Kalinowska,
- 01.09.2003
Nadchodzi kolejna gra z kategorii ''uzależniających''. Poprowadź do walki nowych bohaterów czterech ras w całkowicie zmienionej mechanice gry.
Nadchodzi kolejna gra z kategorii ''uzależniających''. Poprowadź do walki nowych bohaterów czterech ras w całkowicie zmienionej mechanice gry.
Trzeba jeszcze trochę poczekać na Etherlords 2. Na szczęście graliśmy już w wersję beta gry i możemy ocenić, czy szumne przechwałki Nival Interactive dotyczące ulepszeń w drugiej części nie są czasem obietnicami bez pokrycia.
Strategia fabularna

Miejscowości zamieszkiwane przez Vitalitów zostały zbudowane na ośnieżonych, malowniczych polach.
Zlecenia, które otrzymujesz, są często powiązane w ciągi zdarzeń. Często polegają one na pokonaniu wroga, który pilnuje klucza otwierającego zamknięte wrota, a następnie uwolnieniu uwięzionej za nimi postaci. Bywa też tak, że od napotkanej osoby otrzymasz na przykład moc niszczenia mostów, którymi wróg przedostaje się do twojego kraju. Podobnie jak w innych grach, po wykonaniu zadania warto odszukać zleceniodawcę, aby otrzymać cenną nagrodę. Zupełnie jak w starym, dobrym Baldur's Gate.
Scenariusze mają prosty, często liniowy charakter. Nie pozostawiono wiele miejsca na taktykę, czasem tylko masz okazję pójść inną drogą i wykonać zlecone zadania w innej kolejności. Rozgrywka polega jednak przede wszystkim na rozgrywaniu bitew, a opracowywanie strategii walk daje tyle frajdy, że zmniejszenie ich liczby tylko skrzywdziłoby gracza. Po wypełnieniu wszystkich zadań pojawia się okno wyboru: czy chcesz przejść do nowej misji, czy jeszcze grasować na niezbadanych obszarach mapy. Takie podejście do sprawy pozwala na przypakowanie bohatera i przedłuża zabawę.

Teleporty i mosty należą do nowych elementów krajobrazu i można je znaleźć niemal na każdym kroku.
Wszystko to wygląda rewolucyjnie dla kogoś, kto grał w jedynkę. Natomiast ci, którzy sięgną po grę po raz pierwszy, mogą pomyśleć, że to niezbyt rozbudowane cRPG! Jeśli twórcom zależało na wprowadzeniu nowości , to rzeczywiście zrobili coś, czego nikt przedtem nie dokonał: kontynuacja gry reprezentuje inny gatunek. Jednak i tak wszyscy będą nazywać Ertherlords 2 strategią.
Skojarzenie z grą strategiczną powoduje dodatkowo fakt, że plan kampanii przygotowujących bohaterów do ostatecznej rozgrywki jest identyczny z koncepcjami z Heroes'ów i Age of Wonders. Ale nie tylko w tym jednym twórcy gry okazali się mało oryginalni.
Na wodzie i pod ziemią
Coraz bardziej popularna staje się koncepcja wprowadzania do gier strategicznych okrętów i teleportów. Etherlords 2 nie jest wyjątkiem. Koniec z podróżami po samym tylko lądzie i w dodatku "na piechotę". Punktów teleportacyjnych nie brakuje na żadnej mapie. W wielu misjach należy także podróżować okrętem. Jednak w odróżnieniu od innych gier, można wsiąść na statek i zejść z pokładu jedynie korzystając z przystani. Jednostki pływające nie dokują byle gdzie! Znajdziesz też tunele pod górami. Często w takich tunelach czają się potwory, które trzeba pokonać. Innym ciekawym elementem są mosty eteralne, wiodące lśniącymi, przejrzystymi szlakami nad wodą i rozlewiskami lawy.
W grze ograniczono różnorodność surowców. Teraz masz tylko trzy zasoby, które występują w jednorazowych dawkach i fabrykach przynoszących stały dochód. Skoro mowa o nowych elementach krajobrazu, nie sposób nie opisać użytecznych budowli. Teraz odwiedzanie świątyń powoduje czasowy przyrost specjalności przywoływanych istot, pojawianie się w czasie bitew dodatkowych czarów i inne efekty. Są też budynki ładujące na nowo artefakty. Jako stały punkt programu występują sklepy z czarami.
Większość stworzeń, którym spuścisz lanie, znasz z pierwszej części gry. Jednak nie mogło się obyć bez kilku nowych istot. Pojawiły się Blade stwory (w oryginale: Pale). Są to wredne typy o paskudnych właściwościach. Do ich zwalczania służy bateria nowych czarów.
Także wśród wrogich bohaterów trafiają się istne dziwadła: renegaci, którzy służą innej niż własna nacji, a nawet tajemnicze hybrydy dwóch ras. Odnajdziesz też nowe artefakty o niespotykanych właściwościach.
ALPHA-100F STEEL. Bohater Syntezytów. Lojalny i wierny przyjaciel.
EILEEN. Heroina Vitalitów, niezmordowana i potężna obrończyni lasów.
KONNAR. Wojownik Chaosu, wielki miłośnik walki. Wygląda pięknie w czasie starcia.
MIRABELL. Anioł Kinetyków, słodka i waleczna władczyni Aviaków. Aż strach się jej bać.