Expression 3 - wektorowy program malarski

Ekspresja malowania w programie wektorowym odkryta po raz trzeci. Unikalne narzędzie dające nowe podejście do tematyki malowania na komputerze. Doskonałe połączenie dwóch światów wektorowego i bitmapowego, oddające najlepsze cechy obydwu.

Ekspresja malowania w programie wektorowym odkryta po raz trzeci. Unikalne narzędzie dające nowe podejście do tematyki malowania na komputerze. Doskonałe połączenie dwóch światów wektorowego i bitmapowego, oddające najlepsze cechy obydwu.

Twórcy programów wektorowych prześcigają się w wymyślaniu nowych narzędzi przypominających lub raczej naśladujących prawdziwe narzędzia artysty: pędzle, węgiel, pastele, akwarele, dokładane jako novum do i tak już rozbudowanych programów ilustracyjnych.

Oczywiście, efekty pracy programów bitmapowych typu Painter czy Studio Artist są bardzo często prawie nie do odróżnienia od obrazów powstałych w realnym świecie. Jednak kiedy mamy zamówienie, a klient jest niezdecydowany i wymaga naniesienia poprawek bądź przedstawienia różnych wersji tego samego projektu, musimy zaczynać pracę od początku, nie możemy bowiem poprawić kształtu pociągnięcia pędzla czy jego przezroczystości. I tu Expression doskonale tę lukę uzupełnia. Program powstał w 1996 roku jako produkt firmy Fractal Design, a obecnie ulepszenony przez Creature House z Hongkongu występuje w wersji 3.0. Naszym zdaniem, jest to doskonałe, lecz jeszcze niedocenione przez grafików narzędzie. Oczywiście, mówimy tu o programie wektorowym z wszystkimi zaletami lekkości pliku, nielimitowanej rozmiarem jakości finalnego produktu i co najistotniejsze możliwości wprowadzania zmian bez potrzeby odtwarzania wszystkiego od początku. Wektorowe ścieżki wyglądają jak skomplikowane i nieregularne uderzenia pędzla, których kształt, kolor, nasycenie i całe mnóstwo wszelkich parametrów możemy zmieniać prawie bez końca.

Wersja 3.0 jest pod tym względem imponująca. Creature House nazywa to rozwiązanie "Skeletal Stroke", co swobodnie możemy przetłumaczyć jako konstrukcje szkieletowe. W praktyce oznacza to, że możemy zdefiniować wektorowe lub bitmapowe kształty jako pociągnięcia pędzla przy równoczesnej dużej możliwości kontroli wyglądu ostatecznego. Każdą grafikę można przekształcić w Skeletal Stroke używając narzędzia Stroke Definition Box (lub komendy Define Stroke), czy z zeskanowanego pociągnięcia pędzla akwareli, lub zdjęcia, albo innego rysunku wektorowego. Możemy nawet ustalić niezmienne końcówki pociągnięcia i wielokrotnie powtarzane partie środkowe. Ta wielka różnorodność ustawień zadowoli wszystkich. Początkujący "ekspresjoniści" będą czerpać przyjemność z tak bogatej palety ustawień, natomiast zaawansowani będą mogli eksperymentować z ustawieniami, np. wyglądu brzegów pociągnięć pędzla lub niezależnej od położenia (na jednym pociągnięciu) różnej wartości krycia, upodabniając w ten sposób komputerowe kreski do organicznych.

#Nowość mapy refleksów#
Wersja 3 posiada funkcję udającą wygląd 3d. Na dowolny kształt wektorowy możemy nałożyć mapę refleksów, nadając przez to wygląd wypukłych, fotorealistycznych, błyszczących powierzchni.

Wersja 3 posiada funkcję udającą wygląd 3d. Na dowolny kształt wektorowy możemy nałożyć mapę refleksów, nadając przez to wygląd wypukłych, fotorealistycznych, błyszczących powierzchni.

Najpierw tworzymy kształt wektorowy (może to być tekst), nadajemy mu ujemną wartość rozmycia brzegów w okienku Paint Style, uzyskamy efekt embossed - wypukłego kształtu

Najpierw tworzymy kształt wektorowy (może to być tekst), nadajemy mu ujemną wartość rozmycia brzegów w okienku Paint Style, uzyskamy efekt embossed - wypukłego kształtu

Naciskając przycisk Fringe Texture wchodzimy do okna wyboru tekstur. Możemy użyć także własnych tekstur, dokładając je do folderu EnvMaps w folderze Images.

Naciskając przycisk Fringe Texture wchodzimy do okna wyboru tekstur. Możemy użyć także własnych tekstur, dokładając je do folderu EnvMaps w folderze Images.