Filmuj w standardzie przyszłości


Poróżnione HDMI

Filmuj w standardzie przyszłości

6. Ujęcie mające na celu ocenę przejść tonalnych.

Większość kamer HD jest wyposażona w wygodne złącze HDMI, pozwalające transmitować zarówno obraz, jak i dźwięk. Zwracamy uwagę, że choć charakterystyczne "trapezoidalne" złącze jest już powszechnym w świecie High Definition standardem, nie wszystkie firmy stosują je w kamerach. Sony na przykład montuje gniazda podobne do typowego złącza HDMI - podobne, lecz nieco mniejsze.

Typowym kablem nie połączysz kamery Handycam z telewizorem czy projektorem. Będzie potrzebny specjalny, którego producent, niestety, nie dołącza do zestawu. A oryginalny kabel ze złączem Sony kosztuje około 100 złotych...

Ranking

Filmuj w standardzie przyszłości

7. Dziecko filmowane przy słabym oświetleniu sztucznym – ocenialiśmy np. poziom szumów.

Po przeanalizowaniu nagrań i podliczeniu punktów za jakość obrazu i parametry techniczne kamer wyłoniliśmy zwycięzców. Na szczególną uwagę zasługują dwa modele: bardzo dobry, ale i dość drogi Sony HDR-SR12 oraz trochę słabszy, ale za to dużo tańszy Panasonic HDC-SX5. Poniżej przedstawiamy krótkie opisy wybranych funkcji i budowy testowanych kamer. Szczegółowe oceny jakości rejestrowanego nimi obrazu znajdziesz w tabeli na końcu artykułu. Na dołączonej do numeru płycie zamieszczamy krótkie filmy zarejestrowane testowanymi kamerami oraz kadry z różnych etapów testu (patrz ilustracja).

Sony Handycam HDR-SR12

Filmuj w standardzie przyszłości

8. Ujęcia kolejki w ruchu – tu ocenialiśmy sprawność autofokusu.

Zwycięzcą rankingu została kamera, której używanie pozwoli poznać prawdziwą rozkosz filmowania. Zapewnia ją dotykowy, duży i superdokładny ekran LCD, którego rozdzielczość wynosi niespełna milion pikseli (monitory większości kamer czy aparatów cyfrowych oscylują w granicach 200-300 tysięcy punktów). Ekrany o podobnej rozdzielczości producent zastosował już w jednej ze swoich lustrzanek (A700).

Nie tylko przyjemny podgląd kadru sprawia, że kamera zadowoli swojego właściciela - co znacznie ważniejsze, pozytywnie wyróżnia się pod względem jakości rejestrowanego nagrania. Spore znaczenie ma zastosowanie dużego (1/3,1-calowego) sensora. Jest nim matryca typu ClearVid CMOS o rozdzielczości 5,7 miliona pikseli. Bez interpolacji można za jej pomocą zarejestrować obraz Full HD o szerokości 1920 pikseli. Filmy i zdjęcia mogą być nagrywane na dwóch rodzajach nośnika - pojemnym, 120-gigabajtowym twardym dysku oraz karcie pamięci Memory Stick. Tuż pod obiektywem (10-krotny zoom) znajduje się małe pokrętło, pozwalające na ręczne ustawienie ostrości.

Kamera dysponuje niewieloma przełącznikami i dźwigienkami - ich liczbę zredukowano do niezbędnego minimum, gdyż wiele opcji uaktywnia się bezpośrednio na dotykowym monitorze LCD. Pod kciukiem operatora jest koło trybów pracy zintegrowane z włącznikiem. Wewnątrz umieszczono czerwony przycisk uaktywniania nagrywania (start/stop).

Panasonic HDC-SX5

Filmuj w standardzie przyszłości

Panasonic HDC-SX5

Drugie miejsce zajęła konkurencyjna, ale znacznie tańsza kamera z sensorem typu 3CCD, składającym się z trzech matryc o rozdzielczości 0,56 MP każda. Dzięki ich niewielkiemu przesunięciu względem siebie możliwa jest rejestracja obrazu o rozdzielczości przekraczającej 2 miliony pikseli, co pozwala na nagrywanie filmów o "pełnej" jakości HD (1920x1080 pikseli). Jak w większości konsumenckich modeli kamer Full HD zastosowano metodę rejestracji naprzemianliniowej (tzw. przeplot) - kamera na zmianę sczytuje z matryc linie parzyste i nieparzyste z częstotliwością 50 razy na sekundę. Sekunda filmu składa się zatem z 25 pełnych klatek. Panasonic ogłosił niedawno wprowadzenie konsumenckiego modelu kamkordera HD (HDC-SD9), który rejestruje obraz metodą progresywną, czyli sczytuje pełne klatki 25 razy na sekundę.

HDC-SX5 to model hybrydowy, który może nagrywać filmy zarówno na kartach SDHC/SD, jak i na 8-centymetrowych dyskach DVD-R (RW oraz RAM). Budową przypomina inne kompaktowe kamery DVD Panasonica. Większość przycisków i dźwigienek sterujących kamkorderem zlokalizowano pod kciukiem prawej dłoni. Znajduje się tam koło trybów pracy. W jego środku umieszczono minidżojstik umożliwiający nawigowanie po menu kamery. Koło trybów pracy zostało podzielone na dwie strefy - pierwsza ustawia kamerę w tryb High Definition, druga w tryb rozdzielczości standardowej (STD). Tuż obok koła zlokalizowano przycisk uaktywniający nagrywanie oraz przyciski menu. Powyżej umieszczono przycisk wyzwalania migawki aparatu cyfrowego oraz dźwignię zoomu.

Producent chwali się nowym, zaawansowany systemem optycznej stabilizacji obrazu (Advanced O.I.S.), który zapobiega jego rozmyciu, powodowanemu nawet niewielkim drżeniem ręki. Poprzedni system kompensował drżenie rąk około 500 razy na sekundę, natomiast Advanced O.I.S. robi to około 4 tysięcy razy.

Panasonic HDC-SX5 może zarejestrować nawet 180 minut wideo na karcie SDHC o pojemności 8 GB i 60 minut na dwuwarstwowym dysku DVD-R (podany czas odnosi się jednak do trybu nagrywania w niższej jakości HE, w którym obraz rejestrowany jest z rozdzielczością 1440x1080 punktów)

Model ten może wewnętrznie kopiować obrazy wideo z kart SDHC/SD na 8-centymetrowe dyski DVD po naciśnięciu przycisku, tak że nie trzeba używać komputera. Można również rejestrować filmy wideo na dysku DVD ze standardową rozdzielczością (MPEG2), aby odtwarzać je na standardowym odtwarzaczu DVD.

Ochrona dysku przed wstrząsami

Twardy dysk to bardzo wygodny nośnik danych - jest szybki i pojemny. Szkoda tylko, że nie lubi wstrząsów, których w przenośnym urządzeniu, takim jak kamera wideo, raczej nie unikniesz. Problem ten jednak da się minimalizować, stosując różnego rodzaju zabezpieczenia, np. Canon opracował dwustopniową ochronę twardego dysku przed wibracją i wstrząsami. Pierwszy stopień zabezpieczeń wykorzystuje inteligentny czujnik upuszczenia kamery, który - gdy to nastąpi - daje sygnał cofnięcia głowicy poza powierzchnię dysku. Chroni to dysk przed zniszczeniem w rezultacie lądowania głowicy na magnetycznej powierzchni talerza. Drugi stopień zabezpieczeń stanowi mechanizm amortyzatora, niedopuszczający, by głowica dotknęła powierzchni dysku, gdy kamera upadnie z wysokości mniejszej niż 40 cm.