Filmuj w standardzie przyszłości


Sony Handycam HDR-UX9 oraz HDR-UX19

Filmuj w standardzie przyszłości

Sony HDR-UX9

Na trzeciej i czwartej pozycji w naszym rankingu znajdują się dwie bliźniacze, hybrydowe kamery przystosowane do rejestracji filmów na ośmiocentymetrowych płytach DVD-R (-RW/+RW/+R DL) oraz kartach pamięci Memory Stick. Te stosunkowo niewielkie kamery różni pamięć wbudowana w UX19, na której również można zarejestrować materiał.

Zarówno model UX9, jak i bogatszy o wewnętrzna pamięć UX19 wyposażono w niewielką (1/5-calową) matrycę typu ClearVid CMOS o rozdzielczości 2,4 miliona pikseli. Pozwala ona na rejestrację obrazu o rozdzielczości Full HD 1920. Nagranie realizowane jest metodą tzw. przeplotu.

Kamkordery dysponują dotykowym panelem LCD, obok którego zlokalizowano przyciski dublujące główną dźwigienkę zoomu oraz przycisk uaktywniający nagrywanie. Pod kciukiem prawej dłoni użytkownik znajdzie przełącznik trybów pracy, a tuż nad nim przycisk wyzwalania migawki aparatu cyfrowego i dźwigienkę zoomu. Producent zastosował wysuwany wizjer optyczny.

Kamery oferują 15-krotne zoomy optyczne, których "fotograficzny ekwiwalent" to 49-735 mm.

Canon HG10

Filmuj w standardzie przyszłości

Canon HG10

To jedna z najmniejszych na rynku kamer AVCHD rejestrujących filmy na twardym dysku o pojemności 40 GB. Canon HG10 może zapisywać obraz w trybie 25p - czyli metodą progresywną: 25 pełnych klatek. Pod względem budowy jest to typowej wielkości kompakt. Pod kciukiem operatora znajduje się włącznik, pod którym zlokalizowano mały przełącznik zmiany trybów pracy (kamera/aparat). Na górze zlokalizowano raczej niewygodne w obsłudze przyciski zoomowania - znacznie lepsza w tej roli jest, naszym zdaniem, dźwigienka. Na odchylanym panelu LCD znajdziesz "talerzyk nawigacyjny" oraz przyciski trybu odtwarzania.

Kamera została wyposażona w stabilizator obrazu Super Range Optical Image Stabilizer (OIS). Według producenta, nowy rodzaj stabilizatora wykrywa i koryguje nie tylko wibracje o średniej i wysokiej częstotliwości, jak większość tego typu urządzeń, ale także występujące w paśmie częstotliwości niskich. Super Range OIS "zauważy" więc także wszelkie powolne ruchy, np. spowodowane przez oddech operatora.

Canon zastosował w modelu HG10 nowy w tej klasie urządzeń dwustopniowy autofokus. Bardzo szybko przeprowadza on wstępną ocenę odległości obiektu, korzystając z zewnętrznego czujnika o wysokiej czułości. Dopiero później system AF uściśla wstępny pomiar.

JVC Everio GZ-HD7E

Filmuj w standardzie przyszłości

JVC GZ-HD7E - pierścień na obiektywie.

Kamera została przystosowana do rejestracji pełnego obrazu HD 1920x1080. To spore i stosunkowo ciężkie urządzenie, wykorzystujące dwa rodzaje nośników: twardy dysk o pojemności 60 GB oraz kartę pamięci SDHC. Kamkorder wyposażono w trzy matryce CCD (1/5 cala każda) i dziesięciokrotny zoom optyczny Fujinon o ogniskowej 3,3-33 mm (obiektyw wraz z matrycą odpowiadałby w fotografii małoobrazkowej zoomowi 39,5-395 mm).

Konstruktorzy zastosowali stabilizator optyczny. Niestety, jego sprawność nas nie zachwyciła. Inaczej oceniliśmy umieszczony na obiektywie wygodny pierścień ustawiania ostrości i ergonomii. Kamerę trzyma się pewnie - pod kciukiem znajduje się włącznik aparatu (służący też jako przełącznik trybów pracy) oraz tuż obok przycisk uaktywniający nagrywanie. Na górze, pod palcem wskazującym, jest dźwigienka zoomu oraz wyzwalacz migawki aparatu.

Producent wyposażył ten model również w sanki do mocowania akcesoriów (np. lampy lub mikrofonu). Z lewej strony panelu LCD znalazł się przycisk uaktywniający menu podręczne oraz minidżojstik do nawigacji po menu. Obraz na 2,7-calowym monitorze LCD jest wystarczająco czysty i ostry, żeby wygodnie filmować. Konstruktorzy z JVC zastosowali duży wyświetlacz wewnętrzny, dzięki czemu kadrowanie za jego pomocą nie męczy wzroku.

Kamery nie wyposażono we wbudowaną lampę błyskową ani w lampę wideo.

Sony Handycam HDR-SR10

Mimo że oznaczony podobnie jak zwycięski SR12, jest to model niższej klasy. Zastosowano w nim znacznie mniejszy przetwornik CMOS (1/5 cala) o rozdzielczości 2,4 MP oraz twardy dysk również o mniejszej pojemności (40 GB). Kamera rejestruje obrazy Full HD o szerokości 1920 punktów. Wyposażono ją w obiektyw o 15-krotnym współczynniku przybliżania (w modelu SR10 zastosowano prawdopodobnie ten sam układ optyka-matryca, który znajduje się w wyżej opisanych modelach UX9 i UX19).

Kamera jako cyfrówka

Tradycją cyfrowych kamer wideo są już inskrypcje sugerujące wysoką rozdzielczość zdjęć, które można nimi zarejestrować. Producenci kamer HD informują o możliwości robienia fotografii cztero-, sześcio- czy nawet dziesięciomegapikselowych. Prawie nigdy nie należy wierzyć w tak duże możliwości kamer wideo. Informacje dotyczą rozdzielczości interpolowanej zdjęć, natomiast rzeczywistą rozdzielczość rejestrowanych przez testowane kamery fotografii podajemy w tabeli.