Filmuj w standardzie przyszłości


JVC Everio GZ-HD3E

To model kamkordera rejestruje obraz Full HD nieco uboższy pod względem ilości pikseli podstawy - rozdzielczość klatki filmu wynosi 1440x1080 punktów.

"Trójka" to standardowej wielkości kamera kompaktowa wyposażona w matrycę 3 CCD, (1/5 cala) oraz obiektyw Koniki Minolty o dziesięciokrotnym współczynniku przybliżania.

Ze względu na brak wizjera użytkownik może filmować tylko przy wykorzystaniu dużego ekranu LCD.

Hitachi DZ-BD7HE i Hitachi DZ-BD70E

Filmuj w standardzie przyszłości

Hitachi DZ-BD7HE

To największe kamery w teście, przystosowane do zapisu filmu Full HD 1920x1080 na ośmiocentymetrowych dyskach Blu-ray oraz DVD. Różnią się jedną cechą - kamera BD7HE umożliwia zapisywanie filmów nie tylko na płycie, ale także na twardym dysku o pojemności 30 GB. Ze względu na dość dużą powierzchnię pokrywy napędu DVD/BD kamera może być niewygodna dla osób mających małe dłonie. Na odchylanym panelu LCD umieszczono przyciski menu oraz minidżojstik do nawigacji po menu. Obraz wyświetlany na głównym monitorze nie zachwyca jakością - pojawiają się na nim spore szumy, widoczne zwłaszcza podczas filmowania ciemnych motywów w słabym oświetleniu. Kamery dysponują także wizjerami z montowanym wyświetlaczem LCD. Niestety, obraz wyświetlany wewnątrz kamery jest stosunkowo mały (znacznie mniejszy niż w niżej opisanej kamerze JVC GZ-HD7E). Obraz przy brzegach małego wyświetlacza sprawia wrażenie nieostrego, nie jest też wolny od silnej aberracji chromatycznej. Powodem wydaje się słaba optyka okularu wizjera.

Tuż obok obiektywu zlokalizowano lampę błyskową. Lampy wideo nie zastosowano, można ją jednak dokupić i zamontować na znajdujących się na górze kamkordera "sankach" do akcesoriów (złącze to jest przykryte klapką).

Samsung VP-HMX 10C

Filmuj w standardzie przyszłości

Samsung VP-HMX 10C

Najmniejsza kamera w naszym teście charakteryzuje się też najniższą rozdzielczością rejestrowanego obrazu. W przeciwieństwie do wyżej opisanych modeli Hitachi będzie bardziej pasowała do małych dłoni, a osoby o większych dłoniach mogą mieć kłopoty z trzymaniem jej. Kłopoty pojawią się podczas zmiany ogniskowej - kamera nie "blokuje" się w dłoni i ma wówczas tendencję do obracania się wokół osi podłużnej. Producent przewidział ten problem i zastosował oryginalne rozwiązanie, umożliwiające niekonwencjonalne trzymanie kamkordera. Po prawej stronie znajduje się rękojeść, którą można obrócić (patrz ilustracja) o blisko 160 stopni i trzymać urządzenie, wkładając rękę od góry. W tym układzie dostęp do głównej dźwigienki zoomu może być niewygodny, dlatego zastosowano dodatkową dźwignię, a właściwie pełniące jej funkcję przyciski na panelu LCD. Pod nimi znajdziesz też dodatkowy przycisk uaktywniający nagrywanie.

Obraz na LCD nie jest, co prawda, pozbawiony szumów, ale naszym zdaniem lepszy niż w modelach Hitachi. Kamery nie wyposażono w wizjer.

Procedura testowa - kamery wideo

Wszystkie kamery były poddane testom w kilku etapach - w plenerze i mieszkaniu (test nielaboratoryjny, subiektywny), a następnie w studiu fotograficznym (test obiektywny).

Plener i mieszkanie

Filmuj w standardzie przyszłości

Parametry techniczne i wyniki testów kamer HD

Pierwszy etap testu polegał na nakręceniu każdą kamerą krótkiego filmu przedstawiającego krajobraz. Zdjęcia były wykonywane w tym samym miejscu, w bardzo zbliżonych warunkach oświetleniowych. Wszystko kręciła ta sama osoba bez użycia statywu, co pozwalało na ocenę skuteczności systemów stabilizacji obrazu. Test był także próbą systemu ustawiania ostrościliczba potknięć autofokusu w czasie testowego nagrania podlegała ocenie. Nagraliśmy również kilka filmów w mieszkaniu przy typowym oświetleniu sztucznym (światło ze świetlówek). Nagrania te posłużyły jako dodatkowa pomoc podczas oceny płynności przejść tonalnych i poziomu szumów.