Filmuj w standardzie przyszłości

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach będziemy obserwować zmierzch technologii niezwykle długo stosowanej, czyli telewizji o rozdzielczości 625 linii. Cały świat przestawia się na HDTV, które już niebawem stanie się na wiele lat nowym standardem. Jeśli zastanawiasz się nad kupnem telewizora lub kamery, jedynym rozsądnym wyborem będzie urządzenie nowej generacji. Przetestowaliśmy kilkanaście rejestrujących obraz w wysokiej rozdzielczości kamer wideo dla użytkowników indywidualnych.


Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach będziemy obserwować zmierzch technologii niezwykle długo stosowanej, czyli telewizji o rozdzielczości 625 linii. Cały świat przestawia się na HDTV, które już niebawem stanie się na wiele lat nowym standardem. Jeśli zastanawiasz się nad kupnem telewizora lub kamery, jedynym rozsądnym wyborem będzie urządzenie nowej generacji. Przetestowaliśmy kilkanaście rejestrujących obraz w wysokiej rozdzielczości kamer wideo dla użytkowników indywidualnych.

Sony HDR-SR12

Sony HDR-SR12

Kamerę wideo kupujemy raz na kilka czy nawet kilkanaście lat, najczęściej wówczas, gdy pojawia się nowy członek rodziny. Szczęśliwi rodzice czy dziadkowie chętnie utrwalają pierwsze miesiące jego życia. Filmy, które w ten sposób powstają, są jak pewne rodzaje wina - z czasem nabierają coraz większej wartości. Oglądanie ich po wielu latach niewątpliwie dostarczy wielu emocji. Warto zatem już teraz uszanować przyszłe wspomnienia i zarejestrować je w technologii, która za 15 czy 20 lat będzie jedynym i oczywistym standardem, teraz nazywanym High Definition. Jak na ekranach doskonałych telewizorów Full HD będą się prezentowały nasze dzisiejsze nagrania? Jak wypadną w konfrontacji z powszechnymi już w tym czasie filmami i programami emitowanymi w tym standardzie? Delikatnie mówiąc, mało korzystnie.

Dwie głowice nagrywające materiał na płyty DVD i Blu-ray w kamerach Hitachi.

Dwie głowice nagrywające materiał na płyty DVD i Blu-ray w kamerach Hitachi.

Do dobrego człowiek przyzwyczaja się szybko - gdy podczas analizy nagrań z testowanych kamer HD włączyliśmy sceny nagrywane w ubiegłym roku kamerami DV o standardowej rozdzielczości, odnieśliśmy wrażenie, że zarejestrowano je sprzętem z innej epoki. Należy też pamiętać, że odtwarzanie filmów nagranych w standardowej rozdzielczości na odbiornikach przystosowanych do obrazu HD (zwłaszcza telewizorach LCD) nie wypada zadowalająco. Wiedzą to dobrze ci, którzy już korzystają z dużych telewizorów o wysokiej rozdzielczości i oglądają programy emitowane w standardowej rozdzielczości 625 linii.

1. Ujęcie tablicy ISO 12233 w celu wykonania testu ostrości.

1. Ujęcie tablicy ISO 12233 w celu wykonania testu ostrości.

Jeśli zatem chcesz utrwalać szczęśliwe chwile na przykład z pierwszych lat życia swojego dziecka, zachęcamy do kupna kamery HD, która rejestruje obraz w standardzie przyszłości.

Do naszego laboratorium dotarło jedenaście kamer rejestrujących filmy o wysokiej rozdzielczości, w tym większość w tzw. pełnej jakości Full HD (1080x1920 pikseli). Część zapisuje filmy z nieco mniejszą dokładnością - podstawa kadru składa się nie z 1920, a z 1440 punktów. Jeden z kamkorderów - malutki model Samsunga - oferuje jeszcze niższą rozdzielczość, 720x1280 pikseli.

2. Ujęcie mające na celu ocenę dynamiki obrazu.

2. Ujęcie mające na celu ocenę dynamiki obrazu.

Testowane kamery zachowują materiał filmowy na wielu rodzajach nośników, zarówno na twardych dyskach, pamięciach flash, jak i ośmiocentymetrowych płytach DVD oraz Blu-ray. Wszystkie modele zostały przystosowane do zapisu filmów HD w - opartym na standardzie kompresji wideo MPEG-4 AVC/H.264 - formacie AVCHD (Advanced Video Codec High Definition). Umożliwia on zmieszczenie pamięciożernych nagrań HD na takich nośnikach, jak karty pamięci flash czy małe płyty DVD.

Niektóre kamery dysponują ciekawymi funkcjami, takimi jak rozpoznawanie i indeksowanie twarzy lub nagrywanie poprzedzające.

Detekcja twarzy

3. Test odwzorowania barw – ujęcie w świetle sztucznym.

3. Test odwzorowania barw – ujęcie w świetle sztucznym.

Jedną z ciekawszych funkcji niektórych nowych kamer wideo jest znana z kompaktowych aparatów cyfrowych detekcja twarzy. Oprogramowanie testowanych w naszym laboratorium modeli Sony korzysta z niej w dwóch celach. Pierwszy jest ten sam, co w aparatach - skonfigurować parametry ekspozycji tak, żeby twarze były jak najlepiej naświetlone. W celu optymalnego ich sfilmowania oprogramowanie kamkordera koryguje ostrość, ekspozycję i kolorystykę obrazu. Rozszerzeniem tej technologii jest system Face Detection Bit Allocation, który zwiększa dokładność zapisu fragmentów kadru, w których widać twarze.

4. Test odwzorowania barw – ujęcie w świetle dziennym (w czasie gdy kamera jeszcze nie dostosowała się do warunków oświetleniowych).

4. Test odwzorowania barw – ujęcie w świetle dziennym (w czasie gdy kamera jeszcze nie dostosowała się do warunków oświetleniowych).

Drugi cel działania omawianej funkcji to możliwość utworzenia indeksu twarzy, w którym łatwo i szybko wyszukuje się sceny z wybranymi osobami.

Zanim zaczniesz nagrywać

5. Test odwzorowania barw – ujęcie w świetle dziennym, gdy kamera wykonała prawidłowy balans bieli.

5. Test odwzorowania barw – ujęcie w świetle dziennym, gdy kamera wykonała prawidłowy balans bieli.

Panasonic oferuje w niektórych kamerach (np. w HDC-SX5 lub HDC-SD5) funkcję wstępnego rejestrowania. Może być przydatna, gdy nagle pojawia się okazja uchwycenia interesującego ujęcia. Włączona kamera na bieżąco rejestruje sceny rozgrywające się przed obiektywem, mimo że użytkownik nie uaktywnił nagrywania. Zapisuje po trzy sekundy filmu w wewnętrznym buforze pamięci. Gdy operator wciśnie przycisk startu, trzy poprzednie sekundy zostaną dodane do rejestrowanego ujęcia. Dzięki temu możesz uchwycić zaskakujący i niepowtarzalny moment.