Funkcje wyszukiwarki Google, o których nie miałeś pojęcia
-
- Computerworld,
- 30.05.2015
Dowiedz się, jak używać zaawansowanych funkcji wyszukiwarki Google, aby zawsze znaleźć dokładnie to, czego szukasz.
Dowiedz się, jak używać zaawansowanych funkcji wyszukiwarki Google, aby zawsze znaleźć dokładnie to, czego szukasz.
O tym, że wyszukiwanie z Google’em jest proste, wie każdy, kto chociaż raz odwiedził stronę www.google.pl. To jednak dopiero początek – wyszukiwarka kryje wiele zaawansowanych funkcji i narzędzi. Dowiedz się, jak używać zaawansowanych funkcji, aby zawsze znaleźć to, czego szukasz.
Google to obecnie nie jedna wyszukiwarka, a zbiór wielu specjalistycznych serwisów wyszukiwawczych. Mało kto potrafi zliczyć wszystkie, a jeszcze trudniej znaleźć przewodnik, który tłumaczyłby tajniki każdego z nich. Tymczasem umiejętne ich wykorzystanie potrafi dać doskonałe efekty. Trzeba tylko wiedzieć, gdzie szukać.
Po rozwinięciu menu kryjącego się pod ikoną koła zębatego w prawym górnym rogu strony www.google.pl użytkownik uzyskuje dostęp do opcji Szukanie zaawansowane. Formularz wyszukiwania zaawansowanego (go.pcworld.pl/5650a) pozwala na sformułowanie podobnych zapytań, jak przy stosowaniu operatorów logicznych (patrz ramka), tyle że jest łatwiejszy w użyciu. Użytkownik nie musi znać składni operatorów logicznych. Wystarczy, że wpisze pytania w odpowiednie rubryki.
Poza stronami WWW można także wyszukiwać określone rodzaje plików umieszczonych na serwerach. Przydaje się to, gdy trzeba znaleźć instrukcję obsługi lub fragment książki. Jeżeli ważna jest data publikacji treści, można wyeliminować z wyników materiały starsze niż opublikowane przez ostatni rok, miesiąc, tydzień lub nawet ograniczyć poszukiwania do plików powstałych w ciągu ostatnich 24 godzin. Przydatna bywa także opcja filtrowania według kraju pochodzenia. ILUSTRACJA: zaawansowane.jpg
Niekiedy można z góry założyć, że poszukiwana treść będzie osadzona w dokumencie w określonym miejscu: tytule, adresie, tekście lub odsyłaczu. Warto to uwzględnić, konstruując zapytanie. Można także podać konkretny adres i zlecić wyszukiwarce operowanie tylko w jego obrębie. Przydaje się to zwłaszcza na stronach internetowych, które nie mają wyszukiwarki. Można też postąpić na odwrót i wykluczyć z wyników konkretne adresy URL.
Formularz zaawansowanego wyszukiwania pozwala ograniczać wyniki do materiałów opublikowanych na określonej licencji lub pozbawionych kontrowersyjnych treści. Chodzi o tzw. filtr rodzinny, który stara się usunąć z wyników materiały o charakterze jednoznacznie seksualnym. Takie filtry zazwyczaj nie są w pełni skuteczne, ale eliminują najbardziej drastyczne treści.
Wyszukiwanie zaawansowane zostało wyposażone w przydatną opcję znajdywania stron podobnych do wskazanej przez użytkownika. Może to mieć zastosowanie wtedy, gdy nie znajdujesz pożądanych informacji w portalu tematycznym, który często odwiedzasz. W polu Znajdź strony podobne do tej: (dostępne po kliknięciu przycisku Data, prawa do użytkowania, region i inne dane) wpisz więc jego nazwę, a w ciągu kilku chwil otrzymasz informacje o adresach witryn konkurencyjnych.
Bardziej zaawansowanych użytkowników zainteresuje opcja wyszukiwania witryn zawierających odnośniki do wskazanej strony. Funkcja okaże się z pewnością użyteczna podczas sprawdzania, które serwisy umieściły na swoich łamach linki do zasobów publikowanych np. w twoim prywatnym blogu.
Google doskonale radzi sobie z wyszukiwaniem grafik. Służy do tego serwis images.google.pl (wystarczy kliknąć przycisk Grafika na górnym pasku wyszukiwarki). Nie potrafi jeszcze w pełni rozpoznawać treści zdjęć i rysunków, ale wskaże pliki, którym towarzyszy poprawny opis. Funkcja Zaawansowane wyszukiwanie grafiki pomoże ci określić w przybliżeniu, czego szukasz. Jedną z dostępnych opcji jest wyszukiwanie typu obrazka. Do wyboru masz m.in.: znajdowanie fotografii zawierających twarz, obiekty clip art., tradycyjne zdjęcia czy grafiki wektorowe. Ponadto każdy plik graficzny da się określić trzema parametrami: format (JPG, GIF, PNG, BMP, SVG lub WEBP), waga i rozmiar (w pionie i poziomie). Tak jak w wypadku tekstu, możesz ograniczyć zakres poszukiwań do określonej domeny, licencji lub odfiltrować grafiki zawierające treści dla dorosłych.
Serwis Google Video (video.google.pl) był swego czasu konkurencją dla YouTube'a, potem został przekształcony w wyszukiwarkę wideo obejmującą wiele stron internetowych.
Formularz zaawansowanego wyszukiwania (go.pcworld.pl/9263b) zawiera kilka specyficznych rubryk. Po pierwsze, możesz zawęzić zasięg poszukiwań wyłącznie do filmów zawierających (bądź też nie) określone słowa kluczowe czy frazy. Zakres można ponadto zredukować do filmów pochodzących z określonych stron WWW lub trwających nie dłużej, niż podany czas. Ponadto przydatne bywa określenie języka, w jakim zostało nakręcone wideo, obecności napisów (opcja pomocna dla osób niedosłyszących) lub też odfiltrowanie wyników w taki sposób, by pochodziły tylko z wybranej witryny (lub też ze wszystkich innych witryn poza wskazaną).
Serwis Google Książki (menu Więcej | Książki) to jeden z najbardziej ambitnych projektów Google'a. Pracownicy firmy systematycznie skanują kolejne książki i czasopisma, które trafiają w postaci cyfrowej do internetu. Możesz przeszukiwać ich zawartość, ale nie wszystkie przejrzysz online – zależy to od praw autorskich do danej publikacji. Użytkownicy mogą wyszukiwać określonych publikacji według takich zmiennych, jak autor, tytuł, wydawnictwo, data druku czy język. W szczególnych wypadkach kryterium wyszukiwania może być też numer ISBN lub ISSN.
Zaawansowana wyszukiwarka wchodząca w skład serwisu Google Grupy dyskusyjne (go.pcworld.pl/44f65) w dużej części powiela ustawienia wyszukiwarki treści stron WWW. Możesz wybrać język przeszukiwanych grup dyskusyjnych, a także określić autora oraz maksymalny „wiek” publikowanych wiadomości. Chcąc ograniczyć wyniki do zasobów Usenetu, należy przełączyć domyślny zakres poszukiwań oraz podać nazwę grupy dyskusyjnej do przeszukania. Jeżeli potrzebujesz konkretnej wiadomości, wystarczy podać jej identyfikator.
Serwis Google News (go.pcworld.pl/a47ff) prezentuje natomiast aktualności z największych portali informacyjnych. Oprócz opcji przeglądania informacji na bieżąco masz do dyspozycji doskonałą wyszukiwarkę zasobów archiwalnych. Zaawansowane ustawienia wyszukiwania umożliwiają wskazanie konkretnego źródła i ustawienie jego częstotliwości czy też wskazanie interesującego nas obszaru tematycznego (sport, rozrywka czy gospodarka).
Prawdziwą władzę nad wyszukiwarką Google dają tzw. operatory logiczne. W dużym uproszczeniu są to dodatkowe wytyczne dopisane do zapytania, które precyzują, czego szukasz. Sztuka posługiwania się operatorami polega przede wszystkim na umiejętnym dopasowaniu ich do pytania. Oto krótki zestaw operatorów wyszukiwarki Google i przykłady ich zastosowań.
cache: – pokazuje wersję strony zapisaną w pamięci podręcznej wyszukiwarki Google. (np.: cache:www.google.com).
link: – strony zawierające odnośniki do wskazanej witryny (np.: link:www.google.com).
related: – pokazuje strony zbliżone tematycznie (np.: related:www.google.com) .
info: – pokazuje opis strony jakim dysponuje wyszukiwarka (np.: info:www.google.com).
site: – pokazuje wyniki zapytania ograniczone do jednej domeny lub adresu (np.: pomoc site:www.google.com lub pomoc site:pl).
allintitle: – pokazuje strony zawierające w tytule szukaną frazę (np.: allintitle:seo google).
intitle: – pokazuje strony zawierające w tytule określony wyraz (np.: wyszukiwarka intitle:optymalizacja).
allinurl: – pokazuje strony zawierające szukaną frazę w adresie URL. Interpunkcja jest ignorowana (np.: allinurl:seo google) .
inurl: – pokazuje strony zawierające szukany wyraz w adresie URL (np.: inurl:seo google).
allintext: – pokazuje strony zawierające szukaną frazę w tekście (np.: allintext:pozycjonowanie google).
intext: – pokazuje strony zawierające szukany wyraz lub wyrazy w tekście (np.: intext:seo google).
allinanchor: – pokazuje strony zawierające odnośniki z szukaną frazą (np.: llinanchor:seo google)
inanchor: – pokazuje strony zawierające odnośniki z szukanym wyrazem (np.: inanchor:seo google).
filetype: – pokazuje listę plików w określonym formacie zawierających szukaną frazę (np.: pozycjonowanie filetype:PDF).
define: – pokazuje definicje określonych wyrażeń (np.: define:seo).
numrange: – pokazuje strony zawierające liczby z podanego zakresu (np.: numrange:900-999).
Zapisz się na newsletter i nie przegap najnowszych artykułów, testów, porad i rankingów:
PC World ułatwia podejmowanie właściwych decyzji zakupowych poprzez liczne testy najnowszego sprzętu i osprzętu, oprogramowania oraz usług internetowych