Fuzja z HP: ostatni sukces 3Com

Przejęcie tej firmy przez HP może mieć wpływ nie tylko na rynek urządzeń sieciowych, w tym osłabienie pozycji Cisco, ale też kierunki rozwoju architektur centrów danych.

3Com to jedna z najstarszych firm na rynku urządzeń sieciowych, która w czerwcu br. świętowała 30. urodziny. HP kupuje więc znaną markę oraz produkty i technologie, które pozwalają na rozszerzenie oferty rozwiązań sieciowych tego koncernu. Główny jednak powód decyzji o - wartej 2,7 mld USD - fuzji z 3Com to chęć przeciwstawienia się rosnącej konkurencji ze strony Cisco, możliwość zwiększenia sprzedaży na ogromnym rynku chińskim, gdzie HP miało dotąd względnie słabą pozycję oraz rozszerzenie oferty na rynkach rozwiniętych o produkowane w Chinach, tanie, korporacyjne urządzenia sieciowe.

Cisco wprowadzając ostatnio do oferty serwery, zawierając porozumienie z EMC w zakresie budowy systemów pamięci masowych i opracowując zintegrowane platformy UCS (Unified Computing Systems) dla centrów danych, nie ukrywa ambicji, że zamierza stać się firmą definiującą kierunki rozwoju technologii i architektur nowej generacji centrów danych. Nie ulega też wątpliwości, że nie leży w interesie HP, aby to Cisco dyktowało, w jakim kierunku będą się rozwijały standardy i architektury tego typu rozwiązań.

Przejęcie 3Com jest próbą osłabienia przez HP Cisco w segmencie urządzeń sieciowych, historycznie podstawowym biznesie tej firmy, co - w kontekście budowy zintegrowanych systemów dla centrów danych - może istotnie wzmocnić pozycję HP i architektur alternatywnych dla Cisco UCS. "Fuzja HP z 3Com jest odpowiedzią na realizowaną przez Cisco strategię rozszerzania oferty poza segment urządzeń sieciowych. Cisco ma dominującą pozycję, jeśli chodzi o korporacyjny sprzęt do obsługi sieci Ethernet. Jeśli więc HP szybko i efektywnie zintegruje technologie 3Com i wprowadzi je do własnych, dobrze rozbudowanych kanałów sprzedaży, to najwięcej na tym stracić może Cisco" - uważa Catharine Trebnick, analityk w Avian Securities.

3Com ma w ofercie względnie tanie przełączniki Ethernet, popularne na rynku chińskim. Wykorzystując renomę i pozycję rynkową, HP może spopularyzować te produkty w USA i na innych rozwiniętych rynkach. Podobne plany miał 3Com, ale w porównaniu do HP, możliwości marketingu i rozbudowy kanałów sprzedaży przez tę firmę są ograniczone. W dłuższej perspektywie, przejęcie 3Com przez HP może mieć duży wpływ na rynek urządzeń sieciowych. Choć Cisco, potentat w tym segmencie, jest wymieniany na pierwszym miejscu zagrożonych firm, biznes wielu innych, mniejszych producentów też może ucierpieć.

Więcej o konsekwencjach przejęcia 3Com przez HP na Computerworld.pl.