GPS-em po mapie

Przebyliśmy tysiące kilometrów, często narażając nasze samochody na zniszczenie, a to wszystko, aby sprawdzić, jak w praktyce sprawuje się kilkadziesiąt zestawów nawigacji satelitarnej GPS sprzedawanych w kompletach z najróżniejszymi mapami. Prezentujemy spostrzeżenia z użytkowania najciekawszych z nich.


Przebyliśmy tysiące kilometrów, często narażając nasze samochody na zniszczenie, a to wszystko, aby sprawdzić, jak w praktyce sprawuje się kilkadziesiąt zestawów nawigacji satelitarnej GPS sprzedawanych w kompletach z najróżniejszymi mapami. Prezentujemy spostrzeżenia z użytkowania najciekawszych z nich.

Testy dowiodły znanej użytkownikom GPS i potwierdzonej przez nas prawdy - system nawigacji satelitarnej jest na tyle dobry na ile dokładna jest zainstalowana w nim mapa. Urządzenia, które mieliśmy okazję użytkować w najróżniejszych sytuacjach i niezliczonych podróżach, nie sprawiały problemów choć oczywiście istotnie różniły się wygodą obsługi i wyposażeniem. Nowoczesne odbiorniki GPS instalowane w przenośnych systemach GPS oraz integrowane z palmtopami są na tyle sprawne i czułe, że bez problemu, bardzo szybko nawiązują połączenie z wieloma satelitami jednocześnie (najczęściej 8-10). Problem stanowią mapy, które nie są tak dokładne, jak byśmy sobie tego życzyli. W systemach GPS stosuje się mapy kilku producentów. Mapy Europy Zachodniej są zdecydowanie dokładniejsze niż naszego kraju, bo na Zachodzie nawigacja GPS to już nie nowość, lecz element standardowego wyposażenia, np. samochodów klasy średniej i wyższej. Dla porównania w Polsce owszem, samochody z nawigacją satelitarną oferuje prawie każdy producent, jednak mapy Polski są zaledwie w kilku z nich.

Podstawowa oferta systemów nawigacji satelitarnej dostępnych w Polsce dzieli się na cztery kategorie GPS-y zintegrowane lub współpracujące z przenośnymi minikomputerami typu Palmtop/PDA, przenośne systemy nawigacji GPS typu "wszystko w jednym", turystyczne GPS-y przystosowane do pracy w trudnych warunkach pogodowych oraz specjalne zestawy do nawigacji satelitarnej, instalowane na stałe w samochodach. Podczas testów skoncentrowaliśmy się na dwóch pierwszych grupach urządzeń. Prze-de wszystkim oferują największą, naszym zdaniem funkcjonalność (co nie znaczy, że nadają się do każde-go zastosowania) oraz zostały najlepiej przygotowane do współpracy z komputerami (wygodna aktualizacja map, dodatkowe usługi za pośrednictwem sieci GPRS, odtwarzanie plików MP3 czy wyświetlanie zdjęć cyfrowych). Z kilkudziesięcioma modelami zestawów dostarczanych w komplecie z mapami (minimum to mapa Polski) dokładnie zapoznaliśmy się w praktyce, a najciekawsze z nich postanowiliśmy bliżej przedstawić. Korzystając z GPS-u, należy pamiętać, że "komputerowemu nawigatorowi" nie wolno ufać bezgranicznie. Urządzenia te potrafią płatać figle, wydając niezrozumiałe polecenia i jeśli posłuchamy, możemy później srogo żałować. Skręcanie w ulice, gdzie GPS prowadzi pod prąd, czy zjazd z mostu prosto do rzeki to tylko dwa przykłady. Elektronika nie zastąpi zdroworozsądkowego myślenia, o czym zawsze warto pamiętać, uruchamiając GPS w samochodzie czy w czasie jazdy na rowerze.

Sony NV-U70T

Przenośny system nawigacyjny Sony wyróżnia się ciekawą stylistyką. Obudowa wyświetlacza, zintegrowana z modułem GPS, oferuje kilka ciekawych rozwiązań. Z przodu producent umieścił głośnik wysokotonowy, natomiast z tyłu 1,6-calowy "subwoofer". Dzięki temu dźwięk jest dobry, a przede wszystkim wyraźny. Czujnik oświetlenia zewnętrznego dopasowuje jasność wyświetlacza do warunków zewnętrznych - takie rozwiązanie stosują też niektórzy konkurenci, np. TomTom One. U góry srebrnego "telewizorka" zamontowano także przycisk pozwalający przywołać następne polecenie głosowe, a podczas przeglądania mapy - szybko przywrócić widok bieżącej lokalizacji.

Wbudowane mapy TeleAtlas (27 krajów europejskich, dokładne informacje o punktach użyteczności publicznej) są identyczne z zamontowanymi w systemie nawigacji MIO 269+, mają te same wady i zalety. Są wyświetlane na 3,5-calowym ekranie LCD, mają rewelacyjną grafikę (3D lub 2D), niestety w silnym słońcu czytelność wyraźnie spada. Menu ekranowe zostało doskonale przygotowane. Wyszukiwanie celów odbywa się bardzo szybko, a polecenia dotyczące kierunku jazdy wydawane są po polsku (niestety, lektor nie odmienia np. słowa "kilometr"). Akumulator pozwala na pracę przez 4 godziny. Możliwy jest także odbiór informacji o korkach nadawanych w systemie TMC, za pośrednictwem RDS.

Informacje Scientific, tel. 022 6448558,http://www.scientific.com.pl

Cena 2199 zł

Dołączone akcesoria ładowarka samochodowa, sieciowa, pokrowiec

Wymiary 104,7x87,5x42,9 mm

Waga 311 g

Wyświetlacz 3,5-calowy (320x240 pikseli, 65 tys. kolorów)

Pamięć 1 GB

Czytnik kart brak

Czas pracy na baterii 4 godziny

Blaupunkt TravelPilot Lucca

Niemiecki Blaupunkt specjalizuje się w produktach car audio i jeden z pierwszych zaoferował radioodbiornik samochodowy zintegrowany z systemem nawigacji satelitarnej. TravelPilot Lucca jest jednak bardziej funkcjonalny i można go stosować nie tylko w samochodzie. Stylistycznie bardzo różni się od konkurencyjnych urządzeń. Nawigacją sterujemy, dotykając kolorowego 3,5-calowego ekranu w eleganckiej obudowie z czarnego błyszczącego tworzywa. Obraz jest bardzo dobry, grafika map wręcz wyśmienita, a interfejs czytelny i wygodny. Po bokach wyświetlacza zamontowano głośniki, będące najsłabszym ogniwem zestawu. Dźwięk jest wręcz fatalny, ostry, brzęczący i mało wyraźny.

Dość dziwny jest zestaw map dołączonych na karcie SD. Znajdziemy na nich Wielką Brytanię i Irlandię oraz główne drogi europejskie (w tym polskie). Można dokupić dokładniejsze mapy 20 innych krajów, ale polska jest mało dokładna, dane adresowe nie obejmują części ulic i dróg zbudowanych już kilka lat temu. Blaupunkt oferuje także model z oznaczeniem "MP3" w nazwie, który dodatkowo może odtwarzać pliki dźwiękowe MP3, WMA oraz wyświetlać zdjęcia JPEG. TravelPilot pracuje zarówno z zasilaniem bateryjnym, jak i sieciowym. W zestawie są także dwa uchwyty samochodowe (do kokpitu i szyby).

Informacje Blaupunkt,http://www.blaupunkt.pl

Cena 1899 zł

Dołączone akcesoria ładowarka samochodowa, sieciowa, dwa uchwyty montażowe

Wymiary 104,7x87,5x42,9 mm

Waga 311 g

Wyświetlacz 3,5-calowy (320x240 pikseli, 65 tys. kolorów)

Pamięć 512 MB

Czytnik kart SD/MMC

Czas pracy na baterii 4 godziny

Mio DigiWalker 269+ (mapa MioMAP CE V 2.0)

W bardzo dobrze wykonanej, zgrabnej obudowie znajduje się nowoczesny moduł GPS SiRF Star III, 2,5-gigabajtowy twardy dysk oraz duży ekran dotykowy LCD. Całością zarządza system operacyjny Windows CE. Urządzeniem sterujemy, dotykając ekranu palcem lub dołączonym rysikiem. Obie metody są wygodne, bo obszary dotykowe na ekranie są spore i dzięki temu sterowanie jest precyzyjne.

Dodatkowo można korzystać z bezprzewodowego pilota. Wbudowana MioMap CE V.2.0 składa się z map 27 krajów europejskich. Wszystkie przechowywane są na twardym dysku, na którym dla użytkownika pozostaje 500 MB na pliki MP3 lub zdjęcia cyfrowe. Jest także czytnik kart SD. Pochwały należą się za grafikę map - są bardzo czytelne, inteligentnie skalowane w miarę zmian prędkości poruszania się pojazdu, wyglądają bardzo efektownie. Podobała nam się precyzja oznaczania punktów użyteczności publicznej. Stacje benzynowe (nie wszystkie) oznaczane są znaczkiem dystrybutora, a także logo koncernu paliwowego, a restauracje nazwami, a nie tylko znakiem noża i widelca. Niestety, mapy nie są aktualne, brak np. budynków czy całych dróg, które powstały 3 lata temu. Urządzenie nie zawsze podaje poprawne informacje na temat zakazów czy nakazów ruchu na poszczególnych ulicach, dlatego wytyczane trasy mogą być po prostu niebezpieczne.

Informacje Comes, tel. 071 7929300,http://www.comes.com.pl

Cena 1849 zł

Dołączone akcesoria uchwyt samochodowy, rowerowy, zasilacz samochodowy, sieciowy,pokrowiec, słuchawki, pilot

Wymiary 138x78x26 mm

Waga 226 g

Wyświetlacz 3,5-calowy (320x240 pikseli, 65 tys. kolorów)

Pamięć 2,5 GB

Czytnik kart SD

Czas pracy na baterii 4 godziny (z uruchomionym GPS-em)

Mio A201

Palmtop z wbudowanym modułem GPS umożliwia nagranie krótkiej notatki głosowej, a także bezprzewodową komunikację z innymi urządzeniami w technologii Bluetooth. To nie wszystkie funkcje omawianego modelu. Jak większość Pocket PC z Windows Mobile 5.0, służy do sporządzania kalkulacji, odbierania poczty czy odtwarzania plików audio.

Urządzenie jest średniej wielkości, dysponuje dotykowym ekranem o rozdzielczości QVGA (240x320 punktów), wyświetlającym obraz o wymiarach 54x72 mm. To optymalna wielkość do większości zastosowań, w tym nawigacji - na ekranie zainstalowanym w samochodzie mapa jest dobrze widoczna.

Model A201 wyposażono w procesor Intel PXA270 taktowany z częstotliwością 312 MHz oraz 64 MB RAM i 64 MB ROM. Wewnętrznej pamięci ROM nie wystarczy, by zapewnić użytkownikowi dużą swobodę działania i trzeba użyć wymiennego nośnika, czyli karty SD (możesz na niej zapisać między innymi szczegółowe plany miast).

Z tyłu urządzenia znajduje się antena GPS, zamocowana na zawiasie pozwalającym na odchylenie jej o 180 stopni. Dodatkowo antenę można obrócić na bok (wokół osi prostopadłej do osi zawiasu) o blisko 100 stopni. Do Mio A201 można podłączyć zewnętrzną antenę samochodową GPS.

Producent zadbał o wygodę użytkowników palmtopa, wyposażając go w teleskopowo wydłużany rysik. Bardzo przydatny bywa także przycisk zmiany orientacji ekranu (pion/poziom) znajdujący się pod wyświetlaczem.

Mio A201 może również służyć jako dyktafon, choć jakość dźwięku jest mizerna - z boku palmtopa umieszczono nawet specjalny przycisk do niego. Sprawdzi się też jako zestaw głośno mówiący do telefonów komórkowych z modułem Bluetooth.

Informacje Comes, tel. 071 7929300,http://www.comes.com.pl

Cena 1944 zł (z SD 256 MB oraz AutoMapą w wersji XL)

Dołączone akcesoria ładowarka samochodowa, uchwyt wraz z przyssawką do szyby samochodowej, ładowarka sieciowa, skórzany futerał z zamkiem magnetycznym

Wymiary 120x73x21 mm

Waga 170 g

Wyświetlacz 3,5-calowy (240x320 pikseli, 65 tys. kolorów)

Pamięć 64 MB RAM, 64 MB ROM, karta SD

Czytnik kart tak

Czas pracy na baterii bd.