Gartner: w III kwartale sprzedano 80,6 mln komputerów

Zgodnie z najnowszymi wynikami badań rynku opublikowanymi przez firmę Gartner, w III kwartale 2008 roku na świecie sprzedano 80,6 miliona komputerów PC i notebooków. To więcej niż w analogicznym okresie 2007 roku.

Jak podaje Gartner, w Europie, krajach Bliskiego Wschodu i w Afryce dużym powodzeniem cieszyły się mininotebooki (netbooki), czyli laptopy z ekranami o przekątnej 5-10 cali. Ich sprzedaż wpłynęła na dobre wyniki dla całego świata.

Choć nie widać tego po wynikach, analityczka z firmy Gartner, Mika Kitagawa, podkreśliła, że mocno odczuliśmy skutki kryzysu. W Chinach gospodarka zwolniła, w Stanach Zjednoczonych wzrosło zainteresowanie sprzętem najtańszym, w cenie poniżej 500 dolarów.

Świat

Najpopularniejsze były komputery firmy Hewlett-Packard (18,4% rynku, 14,7 miliona sztuk), drugi w rankingu znalazł się Dell (13,6%, 10,9 mln), trzeci był Acer (12,5%, 10 mln). Co ciekawe, Acer mocno pnie się do góry - w porównaniu do III kw. 2007 roku wzrost sprzedaży urządzeń z logo tej firmy wyniósł aż 47%.

EMEA na czele, Stany na końcu

W Stanach Zjednoczonych wzrost wyniósł zaledwie 4,6%. Tutaj najlepiej powodziło się Dellowi (5,1 mln sztuk), drugi był HP (4,4 mln), trzeci Apple (1,6 mln).

Region EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) rozwijał się znacznie dynamiczniej: sprzedano tu o 25,9% więcej komputerów (28,8 mln) niż w III kw. 2007 roku. Najpopularniejszy był Acer (20,6% udziału w rynku), na drugiej pozycji znalazł się HP (18,7%).

W regionie Azji i Pacyfiku wzrost wyniósł 13,3%, w (badanej osobno) Japonii - 9,2%, a w Ameryce Łacińskiej - 13,2% w porównaniu do analogicznego okresu minionego roku.

Patrz też: "Gartner: w smartfonach Linux słabnie"


Zobacz również