Gartner: wydatki na gry wyniosły w tym roku 74 mld dolarów

Według analityków firmy Gartner globalne wydatki na elektroniczną rozrywkę wyniosą w tym roku 74 mld dolarów. Ważnym czynnikiem w osiągnięciu takiego rezultatu finansowego będą szybko rosnące rynki gier mobilnych oraz online.

Tegoroczne wyniki sprzedaży gier maja być o 10,4 proc. wyższe niż w roku ubiegłym. Gartner podaje, że większość wydatków będzie dotyczyła konsol. 44,7 mld zostanie wydanych na gry, a 17,8 mld na sprzęt. Analitycy przewidują jednak, że w przyszłości duże udziały uzyskają gry online w skutek powstawania nowo kształtującego się modelu gier związanego z serwisami społecznościowymi.

Obecnie wiele gier sieciowych pobiera opłaty, ale w przyszłości mogą one zarabiać głównie za pomocą reklam oraz sprzedaży wirtualnych przedmiotów i usług wewnątrz gier. Wiele firm stara się rozwijać właśnie ten model biznesowy. Pojawiają się informacje, że gry free to play z modelem transakcji wewnątrz gier są przedmiotem inwestycji firm Valve, EA oraz Microsoft.

Inną rozwijającą się gałęzią elektronicznej rozrywki są tablety i smartfony jako popularne urządzenia do gier. Liczba tytułów dla nich dostępnych ciągle rośnie i stają się coraz popularniejsze. Gry mobilne są najczęściej pobieranymi aplikacjami w sklepach z oprogramowaniem przeznaczonym dla smartfonów i tabletów. Angry Birds, jedna z najpopularniejszych gier tego typu, została pobrana miliony razy.

Coraz większa liczba użytkowników smartfonów i tabletów, wyższa wydajność tych urządzeń oraz jakość gier mobilnych są czynnikami, które powinny prowadzić do dalszego rozwoju tej gałęzi rynku.