Gdzie kupić komputer: wielki test sklepów internetowych
-
- Michał Stępień,
- 21.12.2009, godz. 09:10
W Polsce działa ponad 7 tys. sklepów internetowych. Wiele z nich oferuje sprzęt komputerowy. Z usług którego sklepu skorzystać? Wcieliliśmy się w rolę klienta i przeprowadziliśmy test porównawczy najlepszych z nich.
Sklepy ocenialiśmy z perspektywy zwykłego klienta. Dlatego szukając na stronie zaawansowanej wyszukiwarki nie przekopywaliśmy podstron aby ją znaleźć. Taka funkcja powinna być zauważalna nawet dla mało doświadczonego internauty - w końcu zakupy online mają stać się masowe. Zatem skoro my jej nie dostrzegliśmy, to znaczy, że stronę należało ocenić tak, jak gdyby była tej funkcji pozbawiona.
Zobacz również:
- Sklepy nie stosują się do dyrektywy Omnibus? UOKiK nasyła kontrole i weryfikuje
- Ile trwa dostawa PlayStation 5? Sklepy nam odpowiedziały! (02.05.2023)
Czytelna strona WWW

Prezentacje wideo to oryginalny pomysł na zaprezentowanie produktu w sklepie internetowym Komputronik.pl.
W tej kategorii rankingu liczył się także sam sposób prezentacji produktu. Czy opisy produktów były kompletne i czytelne, czy sprowadzały się jedynie do przepisania specyfikacji technicznej od producenta. Mile widziane były wszelkiego rodzaju dodatki, takie jak broszury w formacie PDF, odnośniki do pomocnych stron, czy nawet krótkie filmy wideo, z którymi eksperymentował np. Komputronik.
Klient odwiedzając stronę sklepu internetowego często chce dowiedzieć się jak najwięcej o produkcie i może nawet zmienić swoją decyzję o zakupie. Pomóc w tym mogą opinie innych klientów oraz polecane przez sklep produkty. Mogą to być wybrane towary z podobnej kategorii lub w podobnej cenie albo dodatki, na które zdecydowali się wcześniej inni. Te sklepy, które lepiej pojęły swoją funkcję edukacyjną, z reguły zyskiwały w zestawieniu.
Płatność i dostawa

Wzorowy przykład podstrony produktu w sklepie Agito.pl. Jest tutaj wszystko: obszerny opis, opinie klientów, polecane produkty i galeria zdjęć.
W błąd wprowadzały także regulaminy sklepów, w których brak było jakichkolwiek wzmianek o tej metodzie płatności, pomimo że była ona w praktyce dostępna.
Kontakt i pomoc
Coraz więcej sklepów internetowych oferuje możliwość kontaktu telefonicznego. Rolę czata pełni natomiast z reguły numer Gadu-Gadu lub Skype. Do rzadkości należą sklepy, które poprzestały jedynie na kontakcie mailowym.
Na koniec warto podkreślić znaczenie działu z informacjami dla kupujących. Począwszy od kompletnych informacji o kosztach wysyłki i metodach płatności, a skończywszy na poradnikach, który produkt wybrać.
Trudny wybór
Nasze zestawienie pokazało, że konkurencja w czołówce oraz w środku tabeli jest bardzo wyrównana. Do tego stopnia, że w przypadku trzech pierwszych sklepów, o kolejności na podium zadecydowała jednopunktowa różnica. Wracamy więc do punktu wyjścia. Klient, świadomy tego które sklepy zasługują na uwagę, może znowu zacząć kierować się przy wyborze ceną lub dostępnością produktów. Potwierdza się więc stara prawda, że klient nasz pan.
Pełne zestawienie zostanie opublikowane w numerze 2/2010 PC Worlda.

Wśród zestawieniu znalazły się sklepy przodujące w liczbie pozytywnych opinii na serwisach z ocenami sklepów, a także te wyselekcjonowane przez redakcję PC Worlda.
Każdy sklep był oceniany w czterech kategoriach: Obsługa sklepu, Płatności, Dostawa, a także Kontakt i pomoc. Łącznie można było zdobyć 100 punktów. W kategorii Obsługa sklepu przyznawaliśmy oceny w różnej skali. W pozostałych kategoriach, można było zdobyć stałą liczbę punktów za samą obecność wybranej opcji (np. płatności przelewem).