Głośno o przeglądarkach

W tym samym czasie pojawiło się kilka istotnych nowości w kategorii przeglądarek internetowych. Czeka nas gorący okres, firmy walczą ostro o pierwszeństwo, a atmosferę podgrzewają kiełkujące technologie internetowe. O tym i innych wydarzeniach piszemy w naszym przeglądzie.


W tym samym czasie pojawiło się kilka istotnych nowości w kategorii przeglądarek internetowych. Czeka nas gorący okres, firmy walczą ostro o pierwszeństwo, a atmosferę podgrzewają kiełkujące technologie internetowe. O tym i innych wydarzeniach piszemy w naszym przeglądzie.

Zaletą Safari jest szybkość działania, ładne wyświetlanie czcionek i trafnie dobrany zestaw narzędzi do obsługi stron internetowych.

Zaletą Safari jest szybkość działania, ładne wyświetlanie czcionek i trafnie dobrany zestaw narzędzi do obsługi stron internetowych.

Wśród przeglądarek nie ma przegranych - Apple, Microsoft, Opera Software i Mozilla pokazały w ostatnich tygodniach i miesiącach, że niezależnie od udziału swoich produktów w rynku są w stanie wykroić dla siebie spory kawałek tortu. Na dwa i pół roku przed oficjalnym wprowadzeniem HTML 5 trwają już próby implementacji nowych poleceń, których szkic zobaczyliśmy w ubiegłym roku, oraz spełnienia normy ACID3, sprawdzającej zgodność przeglądarki ze standardami.

Po raz pierwszy pokazano Internet Explorera 8 w wersji beta 1. Microsoft ugiął się pod ciężarem zarzutów i przyjął (chyba już oficjalnie) zasadę, że domyślnie będzie obsługiwać standardy internetowe. Na drugi plan zeszła zgodność z poprzednimi wersjami, choć mają one ciągle ponad 60 procent światowego rynku.

W marcu ukazała się ostatnia (lub przedostatnia) wersja beta Firefoksa 3 - dokonano w niej niemal cudu, znacząco redukując zapotrzebowanie na pamięć i zatykając dziury, a także ogromnie przyspieszając obsługę JavaScriptu, który jest fundamentalnym składnikiem coraz powszechniej stosowanej technologii AJAX. Wersja finalna zapowiada się więc niezwykle atrakcyjnie.

Apple kontynuuje ekspansję w środowisku Windows. Otrzymaliśmy właśnie Safari 3.1, i to po polsku, pozbawioną rozmaitych usterek poprzedniej wersji programu. Przeglądarka jest fenomenalnie szybka i w wysokim stopniu zgodna ze standardami, co czyni ją obecnie atrakcyjną alternatywą dla dotychczasowych liderów.

Spod ręki programistów Mozilli wyszła również wersja 1.1 przeglądarki społecznościowej Flock. Zaledwie w dwa tygodnie po anglojęzycznej premierze ukazała się polska edycja. Szczególną atrakcją jest bezpośrednia obsługa poczty typu web based, dla nas najistotniejsza jest, oczywiście, współpraca z systemem Gmail. Ważnym uzupełnieniem jest także dołączenie do listy bezpośrednio obsługiwanych serwisów składnicy fotograficznej Picasa Web Album (poprzednio były to Flickr i Photobucket), która cieszy się w Polsce sporą popularnością.

I wreszcie wielkimi krokami zbliża się inauguracja Opery w wersji 9.50. Znacząco usprawni obsługę nowoczesnych usług internetowych, z czym wersja 9.2 ma spore kłopoty. To dla Opery być albo nie być, gdyż Web 2.0 okazał się dla niej poważnym wyzwaniem.

Trudno nie zauważyć, że zdecydowanymi liderami są Internet Explorer i Firefox, przy czym po raz pierwszy dzieło programistów Mozilli ma szansę w niedalekiej przyszłości wyjść na prowadzenie. Zarówno wersja 3, jak i zapowiedzi dotyczące opartej na znacznie zmienionej filozofii wersji 4, mogą oznaczać początek sporych zmian.

Photoshop Express - potentat online

Zaletą Photoshop Expressu jest prostota i wygoda retuszu, jednak program nie oferuje obecnie zbyt bogatego instrumentarium edycyjnego.

Zaletą Photoshop Expressu jest prostota i wygoda retuszu, jednak program nie oferuje obecnie zbyt bogatego instrumentarium edycyjnego.

Po długim okresie oczekiwania ukazała się wreszcie zapowiadana od dawna sieciowa wersja Photoshopa. Wbrew nazwie, trudno jest znaleźć jakiekolwiek paralele między programami graficznymi Adobe a usługą, która jest jedynie prostym narzędziem, zawierającym kilkanaście instrumentów do operacji geometrycznychi retuszerskich.

Bezpłatna wersja Photoshop Express (obecnie jeszcze w stadium beta) jest de facto składnicą fotograficzną, oferującą 2 GB miejsca na koncie. Po przesłaniu fotografii na serwer można tworzyć i udostępniać albumy, zaś poszczególne fotografie poprawiać za pomocą takich funkcji, jak kadrowanie, usuwanie efektu czerwonych oczu, wyostrzanie czy zniekształcanie; niekiedy dostępny jest suwak modyfikujący parametry. Photoshop Express w obecnej wersji ustępuje wyraźnie najlepszym konkurentom, takim jak Fauxto czy Picnic. Producent zapowiedział wprowadzenie bogatszej, płatnej wersji usługi.

Informacjehttps://www.photoshop.com/express/

Pomysłowość twórców reklam

Reklama jest dzisiaj podstawą sieciowego biznesu, szczególnie odnosi się to do firm świadczących bezpłatne usługi. Największy sukces w tej dziedzinie w wypadku Google'a został osiągnięty za pomocą stonowanej w formie i niekłopotliwej dla użytkownika reklamie kontekstowej. Jednak coraz większą irytację internautów budzą praktyki firm posługujących się "inwazyjnymi" reklamami sporządzonymi w technice Flash. W ostatnich miesiącach coraz częściej na stronach WWW pojawiają się reklamy zaprzeczające zasadzie ergonomii pracy w Internecie, a także niepisanym zasadom etycznym. Przykładem są wyskakujące ogłoszenia, w których przycisk zamykający pojawia się dopiero po jakimś czasie. Bywają to także okna prezentacji oddzielone od przycisku albo reklamy pływające w oknie przeglądarki, co utrudnia ich zamknięcie. Najnowsza sztuczka to umieszczanie przycisku zamykającego na tle w tym samym lub bardzo zbliżonym kolorze, co czyni go niewidocznym. Ciągle brakuje wyraźnie sformułowanego kodeksu, który regulowałby prawną i etyczną stronę emisji tego rodzaju reklam w Internecie.