Google da zarobić wydawcom
-
- Piotr Perka,
- 03.12.2009, godz. 10:02
Google zmienia swoją politykę bezpłatnego udostępniania treści pochodzących od wydawców prasowych. W tym celu modyfikuje swój program "First Clik Free".
Według nowych reguł, użytkownicy programu "First Click Free" będą mieć dostęp do najwyżej pięciu artykułów dziennie, a wydawcy zyskają możliwość decydowania, które materiały będą dostępne za darmo. Zaproponowane zmiany dotyczyłyby artykułów wyszukanych za pośrednictwem Google News, jak i wyszukiwarki Google.
Praktyka bezpłatnego udostępniania artykułów wydawców prasowych sprawiła, że Google był ostro krytykowany za czerpanie korzyści z materiałów, za które nie zapłacił. Już w 2005 roku z Google News zaprzestano udostępniania materiałów pochodzących z francuskiej agencji prasowej AFP. Konflikt z wydawcami przybrał na sile, gdy Rupert Murdoch zapowiedział usunięcie z indeksu Google’a treści pochodzących z News Corp., jak tylko wprowadzi opłaty za dostęp do nich. Pojawiły się też informacje o rozmowach na temat umowy News Corp. z wyszukiwarką Bing Microsoftu, która miałaby pokazywać treści należące do News Corp.
Usługa Google News, którą uruchomiono we wrześniu 2002 r. to internetowy agregator informacji prasowych, aktualizowany co kilkanaście minut. Przedstawia informacje pochodzące od wydawców prasowych uporządkowane w postaci tematycznych bloków.