Google kupuje AdMoba za 750 mln dolarów
-
- Piotr Perka,
- 10.11.2009, godz. 15:47
AdMob, dostawca mobilnych reklam zostanie przejęty przez Google'a za kwotę 750 mln dolarów w akcjach. AdMob zajmuje się dostarczaniem reklam na urządzenia mobilne.
AdMob to jeden z najważniejszych graczy na rynku dostarczania mobilnych reklam, w tym reklam przeznaczonych dla Androida, mobilnego systemu operacyjnego Google'a.
W oświadczeniu wydanym przez Google można przeczytać, że jednym z powodów kupna AdMoba był "wyjątkowy postęp", jaki firma poczyniła na rynku reklamy mobilnej, który znajduje się jeszcze na wczesnym stadium rozwoju. Zdaniem Grega Sterlinga z firmy Sterling Marketing Intelligence, decyzja o akwizycji pokazuje, jak poważnie Google traktuje rynek mobilny i przeznaczone dla niego reklamy.
Zobacz również:
Przejęcie AdMoba to duża transakcja także dla samego Google'a. "To jedno z tych wielkich przejęć, o których CEO Eric Schmidt powiedział, że zdarzają się tylko raz w roku" - powiedział Sterling.
Jego zdaniem, wpłynie ona na cały rynek reklamy mobilnej. Spowoduje powstanie zupełnie nowego profilu mobilnych reklam ze względu na fakt, że to Google postawiło na ten segment" - powiedział Sterling. Inwestycja może dodatkowo zaowocować konsolidacją rynku. Jeśli tacy giganci, jak Google decydują się na działania na dopiero wschodzącym rynku, inni gracze zazwyczaj za nimi podążają.
Google i jego rywale, Yahoo, AOL i Microsoft rywalizują na rynku mobilnych reklam. Podobnie jak Google, także oni dokonali przejęć firm zajmujących się dostarczaniem mobilnych reklam. W tym segmencie rynku dostrzegają duży potencjał. Jego rozwój w przyszłości powinien się przełożyć na zyski z reklam. Warto pamiętać, że już obecnie na świecie jest więcej użytkowników telefonów komórkowych, niż komputerów.
Zdaniem Tole'a Harta, analityka Gartnera, Google przejęło AdMoba w dobrym czasie, ze względu na fakt, że rynek reklamy mobilnej jest jeszcze stosunkowo nieduży i Google unika w ten sposób problemów związanych z ewentualnymi oskarżeniami antymonopolowymi.
W ubiegłym roku Google przejęło innego gracza na rynku reklamy mobilnej - DoubleClick Mobile. Kwota transakcji opiewała na 3,1 mld dolarów.
Transakcji poświęcono osobną stronę, znajdującą się tutaj.