Google+ oficjalnie do śmietnika. Gigant zataił poważny problem, a teraz zamyka serwis

To było do przewidzenia. Poniedziałkowy wpis na blogu Google zwiastuje zamknięcie serwisu społecznościowego Google+ w przeciągu najbliższych 10 miesięcy. Przyczyna wydaje się oczywista. Popularność usługi od dłuższego czasu nie jest dla giganta satysfakcjonująca. Za decyzją może jednak stać poważny incydent dotyczący potencjalnego wycieku danych użytkowników.

Google+. Fot. Pixabay

Dla większości z nas decyzja o zamknięciu Google+ nie wydaje się specjalnie zaskakująca. Od dłuższego czasu było jasne, że ta społecznościówka nie ma przed sobą świetlanej przyszłości. Dziś oficjalnie zostało to potwierdzone wpisem na głównym blogu Google. Być może to bezpośrednia reakcja na wcześniejszą publikację The Wall Street Journal, ujawniającą potencjalny wyciek danych, który mógł dotknąć 500 tys. użytkowników serwisu.

Dane osobowe z profili Google+ (między innymi imiona i nazwiska, adresy e-mail, miejsca zamieszkania, płeć, czy wiek) były jawne, nawet jeśli zostały oznaczone jako prywatne. Luka pozostawała aktywna na przestrzeni ostatnich trzech lat (2015 - 2018) i co ciekawe, w tym czasie nikt z setek deweloperów mających dostęp do API tego nie zauważył. Problem zlokalizowano i załatano w marcu 2018 roku.

Dlaczego dowiadujemy się o tym dopiero teraz?

Jak tłumaczą przedstawiciele Google, obawiano się reperkusji ze strony regulatorów i powiązania z głośną ‘wpadką’ Facebooka (w tamtym czasie społecznościówka Marka Zuckerberga mierzyła się ze skandalem wywołanym sprawą Cambridge Analytica). Sami przyznacie, że w takiej sytuacji trudno o zaufanie, szczególnie jeśli chodzi o dane użytkowników, czyli najcenniejsze dobro jakim dysponują tacy giganci, jak Facebook czy Google.

Powoływanie się w tym wypadku na mizerne statystyki wydaje się próbą gaszenia wielkiego pożaru szklanką wody. Według opublikowanych informacji aż 90 proc. sesji użytkowników odwiedzających w ostatnim czasie Google+ nie trwało dłużej, niż 5 sekund. Google+ w ciągu najbliższych 10 miesięcy zostanie wygaszony. Serwis w formie konsumenckiej przestanie funkcjonować najpóźniej w sierpniu 2019 roku. Co ciekawe, Google nadal planuje utrzymywać jego biznesową odsłonę.