Google z karą w wysokości 268 milionów dolarów. Chodzi o praktyki reklamowe

Google zawarło ugodę z francuskim urzędem, w ramach której gigant technologiczny będzie musiał poprawić swoje usługi reklamowe aby, zaoferować lepszą interoperacyjność z innymi platformami, a także zapłaci 220 milionów euro (~268 milionów dolarów) grzywny.

Google z karą w wysokości 268 milionów dolarów. Chodzi o praktyki reklamowe

Budynek Google

Problemy antymonopolowe Google nie są niczym nowym. Przejęcie Fitbit przez firmę było badane przez Komisję Europejską (KE) w 2020 roku i ostatecznie zostało oczyszczone. W tym samym roku pozew oskarżający Google o zachowania monopolistyczne został również złożony przez Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych. Lista ta ciągnie się w nieskończoność. Teraz gigant technologiczny zgodził się poprawić swoje praktyki reklamowe po osiągnięciu ugody o wartości 220 milionów euro (ok. 268 milionów dolarów) z francuskim organem nadzoru antymonopolowego.

Reuters donosi, że dochodzenie rozpoczęło się po wiadomości o tym, że francuska grupa wydawnicza złożyła skargę przeciwko Google. Francuski urząd antymonopolowy odkrył, że platforma zarządzania reklamami Google Ad Manager jest stronnicza w stosunku do AdX, który jest własnym rynkiem reklamowym giganta technologicznego. Wydawcy wykorzystują tę platformę do sprzedaży powierzchni reklamowej reklamodawcom w czasie rzeczywistym.

Zobacz również:

  • Android 12/Android 12L - nowości, funkcje, data premiery, kompatybilność [30.11.2021]

Dochodzenie wykazało, że zwycięskie oferty za powierzchnie reklamowe były udostępniane Google Ad Manager. AdX oferował również lepszą interoperacyjność w porównaniu z platformami należącymi do rywali.

Google z karą w wysokości 268 milionów dolarów. Chodzi o praktyki reklamowe

Flaga Europy

W związku z wynikami dochodzenia Google zdecydowało się na zawarcie ugody z francuskim urzędem antymonopolowym. W ramach tej ugody gigant technologiczny będzie musiał poprawić swoje usługi reklamowe, aby zaoferować lepszą interoperacyjność z innymi platformami, a także zapłaci 220 milionów euro (~268 milionów dolarów) grzywny. Szef urzędu antymonopolowego Isabelle de Silva podkreśliła, że grzywna mogłaby być wyższa, gdyby Google nie zgodził się na ugodę.

Google nie planuje odwoływać się od tej decyzji w sądzie. Co ważniejsze, ugoda ta otwiera drzwi dla konkurencyjnych wydawców, aby ubiegać się o odszkodowanie.

Źródło: Reuters