Gra komputerowa dobra dla zdrowia

Badania naukowców z wydziału psychologii na Uniwersytecie Illinois wykazały, że gry komputerowa poprawiają funkcje poznawcze u osób powyżej 60 roku życia. Poprawa nie dotyczy konkretnych umiejętności wyniesionych z gier, a ogólnej sprawności w codziennym życiu.

Do badania wybrano grę Rise of Nations, która daje użytkownikom możliwość zbudowania całego społeczeństwa. Jest to gra strategiczna podczas, w której gracze budują miasta, zatrudniają ludzi i produkują dobra konsumpcyjne. Zasadniczo można w niej odnaleźć wszystkie aspekty prawdziwego życia. Po części jest się handlowcem, pedagogiem, rolnikiem, jak i dowódcą sił zbrojnych w przypadku obrony swojego terytorium.

Do badania zaproszono 40 starszych osób. 20 z nich wzięło udział w grze, a pozostałe 20 nie miało z nią kontaktu. Następnie dokonano kilku testów mających na celu określenie poziomu "kontroli funkcji wykonawczych". Dotyczyły one zdolności wykonywania zadań logicznych, pamięci krótkotrwałej, umiejętności rozumowania i pamięci roboczej (zdolność do utrzymywania dwóch lub więcej informacji na uwadze i wykorzystania odpowiedniej w razie potrzeby). Wyniki były jednoznaczne - gracze byli "znacznie lepiej przygotowani na przejście między zadaniami, w odniesieniu do grupy porównawczej". Dodatkowo ich pamięć poprawiła się znacząco, podobnie jak zdolności rozumowania.

Niecały tydzień temu Pew Internet opublikowało podobne badanie. Jak się okazało 36% osób powyżej 65 lat, którzy uważają się za "graczy", codziennie siada do komputera lub konsoli. 28% gra kilka razy w tygodniu, a 17% kilka razy na miesiąc. Jest to najwyższy odsetek we wszelkich grupach wiekowych. Na wynik badania z pewnością ma wpływ dostępność wolnego czasu.

Dodatkowo 73% wszystkich graczy wybiera aplikacje dostępne na pulpicie komputera. 53% preferuje grę na konsoli, 35% woli zagrać "kieszonkowcu" typu Blackberry, a 25% gry na przenośnej konsoli typu PSP lub Gameboy.