Graficzna codzienność


Z reguły nie są to narzędzia dorównujące produktowi Adobe liczbą funkcji graficznych, mają jednak jedną istotną zaletę: są od niego znacznie tańsze, gdyż kosztują kilkaset złotych albo są dostępne na zasadach shareware lub wręcz freeware. Mniej opcji nie oznacza przy tym produktu gorszego, wiele zależy od obszaru zastosowań. Narzędzia dostępne w tych programach w wypadku grafiki amatorskiej sprawdzają się z reguły nie gorzej niż photoshopowe, a często dają porównywalne lub nawet lepsze rezultaty - i to przy mniejszym wysiłku użytkownika.

Przyjrzeliśmy się 10 programom do grafiki 2D, ukierunkowanym przede wszystkim na pracę z edycją obrazu. Wzięliśmy pod uwagę zarówno produkty, które cieszą się już pewnym uznaniem, jak i mniej znane. W drugim wypadku istotnym kryterium była dostępność w Internecie wersji demonstracyjnej lub próbnej, co umożliwia zainteresowanym bezproblemowe dotarcie do produktu i zapoznanie się z jego możliwościami jeszcze przed podjęciem decyzji o ewentualnym zakupie. Funkcję swoistego układu odniesienia pełnił naturalnie Adobe Photoshop, z którym porównanie pozwalało łatwiej ocenić wszechstronność programu.

Naszą uwagę przyciągały przede wszystkim te cechy i narzędzia programów, które są istotne w codziennych, popularnych zastosowaniach graficznych - w rodzaju retuszowania fotografii, wykonywania fotomontaży, przygotowania szaty graficznej stron WWW czy własnoręcznego malowania grafiki, naturalnie w połączeniu z możliwością tworzenia napisów. Zwracaliśmy uwagę na szybkość pracy programu, wygodę operowania podstawowymi narzędziami oraz sposoby konfiguracji interfejsu graficznego programu zgodnie z preferencjami użytkownika. Mniejszą wagę przywiązywaliśmy do opcji ukierunkowanych na profesjonalne zastosowania poligraficzne, takich jak praca w systemie CMYK czy przygotowanie separacji do wydruku.

W grupie programów komercyjnych wzięliśmy pod uwagę następujące pakiety: Adobe Photoshop 7, Adobe Photoshop Elements 2.0, Corel PHOTO-PAINT 11 oraz Idruna Photogenics HDR 6.0. Shareware to Adesign 1.5, Paint Shop Pro 8, PhotoLine 32 9.52 oraz Photo Impact 8, a w grupie programów freeware znalazły się GIMP 1.2.3 i Satori PhotoXL 2.29. Trzeba przy tym podkreślić, że jednoznaczna ocena programu graficznego nie jest tak łatwa, jak płyt głównych czy edytorów tekstu. Różnorodność funkcji w programach do grafiki 2D jest ogromna i wiele zależy od samego użytkownika oraz wykonywanych zadań. Ten sam program może być świetny dla osoby zainteresowanej głównie retuszowaniem grafik, a jednocześnie wręcz fatalny dla kogoś, kto większą wagę przywiązuje do narzędzi malarskich. Dla kogoś jeszcze innego istotniejsza będzie szybkość pracy z dużymi plikami, co ponownie zmusi do wyboru innego programu.

W grupie programów komercyjnych najlepiej zaprezentowały się Adobe Photoshop (co nie było zaskoczeniem) oraz Corel PHOTO-PAINT. Photogenics należy traktować raczej jako ciekawostkę z uwagi na możliwość pracy z obrazami o dużej dynamice koloru, choć jego możliwości edycyjne wcale nie są małe.

Zredukowany do "elementów" Photoshop Elements bardziej pasowałby do grupy shareware, tam jednak miałby spore problemy, rywalizując z doskonałymi PhotoImpactem oraz Paint Shop Pro. O ile początkowo GIMP wydawał się nie do pobicia ze względów finansowych (freeware), po bliższym zapoznaniu z dostępnym w dokładnie tej samej cenie (bezpłatnie) Satori PhotoXL 2.29 stracił wiele na wartości.

O ostatecznym wyborze programu należy jednak zadecydować, rozważając szereg czynników, od finansowych, poprzez potencjalne zastosowania, na przyzwyczajeniach użytkownika kończąc. Najlepszą drogą do tego celu wydaje się pobranie z Internetu pełnych, próbnych lub shareware'owych, wersji programów i przeprowadzenie własnych eksperymentów.

Z uwagi na oszczędność miejca zamieszczone w opisie programów grafiki są przeważnie kompozycjami kilku zrzutów ekranowych, dzięki czemu powinny ułatwić pełniejszą ocenę możliwości programów.