Graficzna codzienność


Idruna Photogenics HDR 6.0

Photogenics HDR ma rozbudowane funkcje malarskie, umożliwia przygotowywanie efektownych graficznie napisów, pozwala także na tworzenie kompozycji.

Photogenics HDR ma rozbudowane funkcje malarskie, umożliwia przygotowywanie efektownych graficznie napisów, pozwala także na tworzenie kompozycji.

Photogenics jest wyjątkowym narzędziem, choć podobnie jak Photoshop, kosztuje dość dużo. Warto mu poświęcić nieco uwagi z kilku powodów. Jego 30-dniowa wersja demonstracyjna jest dostępna na stronie producenta, co pozwala poznać możliwości pakietu bez ponoszenia specjalnych kosztów. Czy warto? Z pewnością tak. Photogenics jest jedynym w omawianym zestawieniu programem, który wykorzystuje aż 32 bity do opisu wartości jednego kanału koloru, na dodatek za pomocą liczb zmiennopozycyjnych. Dzięki temu oprogramowanie umożliwia obróbkę grafik zapisanych w formacie HDR (High Dynamic Range). Obrazy w tym formacie mają - jak sama nazwa wskazuje - dużą dynamikę koloru. Gdy ściemnimy grafikę w zwykłym programie graficznym, otrzymamy zamiast mniejszego natężenia światła szarą plamę. Wysoka dynamika pozwala natomiast wydobyć szczegóły z pozoru niewidoczne, np. ściemniając obraz żarówki, możemy tak dobrać parametry, że da się przeczytać napis producenta umieszczony na szklanej bańce - rzecz absolutnie nie do wykonania tradycyjnymi metodami. HDR jest przyszłością programów graficznych i należy oczekiwać, że pozostałe aplikacje prędzej czy później zostaną zaadaptowane do pracy z tym formatem.

Photogenics to narzędzie dość specyficzne, wykorzystujące oryginalną zasadę pracy. Zmiany obrazu nanosimy wyłącznie na nowej warstwie, znajdującej się nad właściwą grafiką. Dopiero na wyraźne życzenie obsługującego (lub w chwili zmiany narzędzia) warstwa robocza łączona jest z oryginałem. Dzięki temu liczba warstw w projekcie nie jest zbyt duża. Osoby przyzwyczajone do przejrzystej i praktycznie dowolnie rozbudowywanej hierarchii warstw w Photoshopie mogą odczuć pewien dyskomfort, mając nagle do dyspozycji hierarchię składającą się z praktycznie kilku warstw, najczęściej oryginału, warstwy roboczej, kanału alfa i warstwy z grafiką wykorzystywaną podczas montażu i kompozycji.

Po pewnym czasie można się jednak przekonać do metod pracy z Photogenics i wówczas okazują się

całkiem wygodne.

Program pracuje dość szybko, a interfejs graficzny jest schludny i oszczędny. Najczęściej wykorzystywane narzędzia są dostępne na pasku u góry, paleta robocza zawiera karty z najpopularniejszymi opcjami (w tym kartę z parametrami charakterystycznymi dla wybranego narzędzia). Naturalnie są narzędzia tekstowe i animacyjne, funkcje symulujące rzeczywiste pędzle, opcje do korekcji koloru i retuszowania obrazu.

Corel PHOTO-PAINT 11

Photo-Paint ma rozbudowane narzędzia do korekcji koloru.

Photo-Paint ma rozbudowane narzędzia do korekcji koloru.

Przyglądając się produktowi Corela, trudno się nie zastanawiać, dlaczego wciąż nie zdobył większego uznania grafików, gdyż jest znakomity, a liczbą opcji, ich użytecznością i łatwością obsługi w niejednym przewyższa Photoshopa. Może przyczyną jest polityka firmy Corel, w myśl której PHOTO-PAINT jest dystrybuowany wyłącznie jako dodatek do większych pakietów graficznych (CorelDRAW i VENTURA). Szkoda, gdyż jest naprawdę wygodny, daje sporo możliwości, a stopień jego rozbudowania sugeruje, że jeśli nie znaleźliśmy potrzebnej opcji typu "zegarek z wodotryskiem", to tylko z powodu niestarannych poszukiwań.

Tym razem zaczniemy opis od końca, od przygotowania grafiki do zamieszczenia na stronie WWW. Okno optymalizacji kompresji jest doskonałym przykładem zasady pracy przyjętej przez twórców programu: oglądamy oryginał grafiki, tuż obok mamy jeden lub kilka fragmentów obrazu, dla których możemy zdefiniować różne formaty zapisu i parametry kompresji. Optymalizowanie grafiki staje się czystą przyjemnością. W podobnie wygodny dla użytkownika sposób skonstruowano wiele narzędzi tego programu.