HD w kieszeni: przegląd mini kamer


Sony Bloggie MHS-PM5K

HD w kieszeni: przegląd mini kamer

Sony Bloggie MHS-PM5K

W kamerze Sony zastosowano wygodne i czytelne menu, co ważne - po polsku i z podpowiedziami. Mikrofon mono wyraźnie nagrywa zarówno osoby przed, jak i za kamerą, potrafi też zarejestrować muzykę grającą w tle.

Kamera zasilana jest wymiennym akumulatorem litowo-jonowym Sony NP-BK1 o dość małej pojemności (3,7 V, 0,93 Ah, 3,4 Wh), który wystarcza na ok. 1,5 godziny. Na szczęście ładuje się przez USB, a po dokupieniu zapasowego można dwukrotnie wydłużyć czas rejestracji obrazu.

W Bloggie można stosować karty SD, SD HC oraz Memory Stick Duo Pro. Ponadto kamera zawiera kilka MB pamięci wbudowanej, jednak nie da się przegrać z niej filmów na kartę.

Ciekawym dodatkiem jest specjalna nakładka na obiektyw, która pozwala rejestrować obraz dookoła kamery (360 stopni) i wyświetlać w postaci panoramy za pomocą specjalnego oprogramowania. Obiektyw na czas przenoszenia można zabezpieczyć przed uszkodzeniem, poprzez odpowiednie ustawienie głowicy, którą można obrócić pod kątem 270 stopni. Jego podniesienie włącza kamerę, opuszczenie wyłącza.

Jakość obrazu

Obraz w trybie Full HD 30 kl./s daje więcej szczegółów niż film HD 60 kl./s kręcony w ciągu dnia. Przy oświetleniu sztucznym nie ma sensu korzystać z tego trybu, ponieważ szczegóły są rozmywane przez algorytmy przetwarzania obrazu. Dostępny jest też, nieco ukryty tryb, VGA o najsłabszej jakości i najmniejszej objętości plików wyjściowych.

Kamera nie radzi sobie, gdy jest jasne źródło światła w kadrze, bo obraz traci wówczas kontrast. Zastosowany w Bloggie obiektyw typu Focus Free ma duże problemy z ostrością przedmiotów umieszczonych niedaleko przed obiektywem kamery. Poza tym dobrze widoczne są zniekształcenia geometryczne obrazu.

Nagrania rejestrowane przy dobrym oświetleniu są porównywalne z najlepszymi uzyskiwanymi z kamerki Kodak. Co ważne, obraz wydaje się nieco stabilniejszy. Dobrze jest dobrana jasność, choć kolory nie są tak atrakcyjne - mogłyby być bardziej nasycone. Jakość obrazu w sztucznym oświetleniu jest fatalna - najgorsza spośród wszystkich pięciu kamer. Bardzo widoczne są szumy, nieprawidłowe dobrane kolory, a obraz jest ogólnie zbyt ciemny. Warto natomiast docenić niezłą stopklatkę. Przy filmie o szybkości 60 kl./s zapewnia właściwą ostrość obrazu i możliwość rozróżnienia szczegółów. Pod tym względem jest nieco lepiej niż w Samsungu, choć gorzej niż w Kodaku.

Werdykt PC Worlda
Zalety:
- zabezpieczenie obiektywu
- dobry mikrofon
- wymienne akumulator i karta pamięci
Wady:
- bardzo słaba jakość obrazu przy sztucznym świetle
- słabe wykorzystanie wyświetlacza
- ograniczony zasób funkcji
(mikrofon - 4; wideo - 2; obsługa - 4)

Flip Ultra HD

HD w kieszeni: przegląd mini kamer

Flip Ultra HD

W trakcie nagrywania można śledzić obraz na wyświetlaczu LCD o przekątnej 2 cale. Jednak, co ciekawe, ma on proporcje boków 3:4, podczas gdy nagrywany filmik - 16:9. Powoduje to, że obraz nie wypełnia całego ekranu i jest dość malutki. Również przednia soczewka urządzenia powinna być nieco schowana, bowiem niepotrzebnie jest narażona na zabrudzenie lub uszkodzenie, które pogorszy jakość rejestrowanego materiału. W czasie nagrywania można skorzystać z cyfrowego dwukrotnego powiększenia, jednak ze względu na spadek jakości nie należy tej funkcji nadużywać. W trakcie odtwarzania można jedynie zmienić głośność odtwarzanego nagrania.

Flip Ultra HD wyposażona jest w złącze USB i HDMI oraz 8 GB wbudowanej pamięci (wystarcza na dwie godziny filmowania). Brak gniazda kart pamięci to duży minus tego modelu.

Jakość obrazu

Model ten jest najbardziej zaawansowanym produktem z całej serii Flipów. Umożliwia nagrywanie filmu przez 2 godziny w rozdzielczości 1280 x 720 pikseli. Dzięki zastosowaniu zaawansowanego kodeka h.264 zarejestrowany obraz pozbawiony jest zniekształceń typowych dla słabszych kamer korzystających z kodeków MPEG-2. Różnica w jakości obrazu jest dobrze widoczna na filmach zarejestrowanych przy dobrym oświetleniu, na przykład przy słonecznej pogodzie. Choć kamerka słabo radzi sobie z rejestrowaniem wideo przy oświetleniu sztucznym, to i tak w porównaniu z konkurentami jest bardzo dobra. Mimo niewielkiej matrycy zastosowanej przez producenta, na filmach nie widać dużego szumu ani opóźnień w nagraniu wynikających z gubienia klatek. Do pełni szczęścia brakuje jednak funkcji skorygowania balansu bieli, bo filmy rejestrowane przy świetle żarowym, jarzeniowym mają nieprzyjemne, silnie żółte zabarwienie. Możliwość wprowadzenia korekcji tego parametru znacznie zwiększyłaby atrakcyjność urządzenia. Bardziej zaawansowanym użytkownikom brakuje również możliwości wpłynięcia na jasność obrazu. Kamera sama dobiera parametry i w niektórych, trudnych sytuacjach niestety nie radzi sobie z tym zadaniem. Obiektyw jest dosyć ciemny (F/2,4), a dość istotnym ograniczeniem jest minimalna odległość 1,5 m, zapewniająca ostry obraz.

Werdykt PC Worlda
Zalety:
- jakość nagrania
- szybki interfejs użytkownika
- wymienne akumulatory
Wady:
- ograniczone możliwości
- brak gniazda kart pamięci
- odsłonięty obiektyw
(mikrofon - 3; wideo - 4; obsługa - 4)