Hamburgery w trzech wymiarach


- Zawsze dzielimy projekt scenariusza na sceny, by przekonać się, co naprawdę jest do zrobienia - mówi Dahlbeck. - Specjalistka od grafiki komputerowej, Maria Nordstrom, zrobiła ujęcia w sypialni, a szef działu modelowania komputerowego, Boris Nawratil, zaprojektował scenę na dworze. Niełatwe było oświetlenie wnętrza ciepłym światłem sączącym się przez okna. Do komnaty wpakowaliśmy tyle kwiatów, ile się dało. Maria tworzyła wiele efektów świetlnych, wykorzystując Adobe After Effects.

Żyj i ucz się

Mimo pięciotygodniowego terminu od koncepcji do ostatecznego produktu, Dahlbeck przekonał się, że Filmtecknarna jest w stanie poradzić sobie z projektem w tak krótkim czasie.

- Musieliśmy grać ostro z klientem, ponieważ błyskawiczny termin nie dawał żadnych możliwości wyboru - wspomina Dahlbeck. - Mieliśmy tylko jedną szansę, by to zrobić i żadnych możliwości, by cokolwiek zmieniać. Tym razem mieliśmy szczęście. Była to nasza pierwsza praca i klienci byli zadowoleni. Ale wolałbym mieć w zapasie trzy, cztery tygodnie, by jeszcze udoskonalić ten projekt. Dobra animacja wymaga czasu.

Według dyrektora Larsa Ohlsona, przyszłość szwedzkiego studia z międzynarodowymi perspektywami rysuje się równie magicznie, jak filmy, które tu powstają. Po 20 latach doświadczenia w reklamie Filmtecknarna chce się specjalizować i rozwijać tworząc filmy i programy telewizyjne.

Wiele talentów, wiele kultur

- Chcemy się rozwijać i tworzyć coraz więcej krótkometrażówek oraz filmów fabularnych - mówi Ohlson. - Dążymy do tego, by studio współpracowało z wieloma utalentowanymi twórcami i by oprócz reklamy tworzyło też niezależne projekty. Mamy 16 ludzi na pełnych etatach i współpracujemy z artystami z całego świata, m.in. z takich krajów, jak Estonia, Anglia, Irlandia czy USA.

Szybkie i proste Z powodu błyskawicznego terminu zakończenia prac - tylko pięć tygodni - klient i Filmtecknarna musieli uciekać się początkowo do szkiców ołówkiem.

Studio skutecznie tworzy sobie niszę rynkową. Powstały w nim animowane reklamy piwa Boddington, ale także sekwencja otwierająca uroczystość rozdania nagród MTV Europe Music Awards 2000. To tu stworzono 40-sekundową animację w przebojowym teledysku Madonny "Music".

Marzenia, by Filmtecknarna stała się czołowym europejskim studiem animacji i filmów komputerowych, mogą się spełnić. Zupełnie jak w bajce o Królewnie Śnieżce.