Handel w sieci

W bieżącym roku wartość sprzedaży online w Europie podwoiła się i w ciągu najbliższych lat jeszcze wzrośnie.

Internetowa sprzedaż w Europie w ostatnim roku podwoiła się i w najbliższej przyszłości będzie się rozwijać jeszcze szybciej. Takie wnioski płyną z przedstawionego w ostatnich dniach raportu o europejskim rynku elektronicznym (Pan-European Electronic Commerce Research Report 1999), sporządzonego przez jedną z największych na świecie firm konsultingowych KPMG.

Już 4% całkowitych dochodów europejskich firm pochodzi ze sprzedaży przez Internet. W roku 1998 wartość ta stanowiła tylko 2%. Za trzy lata 14% transakcji będzie się odbywało tą drogą. "W bieżącym roku obroty online wyniosą 288 mld USD, a w 2002 roku - już 2 bln" - powiedział Russell Fox, menedżer z KPMG. Dodał też, że najlepiej sytuacja przedstawia się w firmach skandynawskich, gdzie sprzedaż online stanowi aż 9% ogólnych obrotów, i Wielkiej Brytanii (6%). Przedstawiciele tamtejsze firm przewidują, że w 2002 roku ponad jedna trzecia obrotów będzie wynikiem internetowych transakcji, podczas gdy przedsiębiorstwa niemieckie oceniają, iż wartość ta osiągnie 12%, wg szwajcarskich natomiast - 11%.

Raport KPMG przygotowano na podstawie ankiety telefonicznej, przeprowadzonej na przełomie sierpnia i września. Wzięli w niej udział przedstawiciele 357 europejskich firm o rocznych obrotach ponad 300 mln USD.

Więcej informacji na stronach: www.kpmg.com, www.kpmg.co.uk.