Hasła do lamusa? Przeglądarka zadba o autoryzację użytkownika

Mozilla poinformowała o pracach nad projektem ułatwiającym użytkownikowi autoryzację w różnych serwisach internetowych.


Wraz z rozwojem Internetu rośnie liczba serwisów i usług używanych przez nas na co dzień. Konta poczty elektronicznej, e-bankowość, portale aukcyjne i sklepy online, serwisy społecznościowe... Każda z tych usług wymaga od użytkownika podania identyfikatora i hasła.

Niestety znakomita większość internautów posługuje się jednym hasłem (góra dwoma) do obsługi ich wszystkich - a warto podkreślić, że jest to jeden z najczęstszych błędów jakie popełniamy w Sieci.

Jedynie niewielka część uzytkowników karnie stosuje się do podstawowej zasady bezpieczeństwa online, mówiącej o tym, by nie stosować tego samego hasła do obsługi wielu stron. Jeszcze mniejsze grono wie, jak tworzyć bezpieczne hasło.

BrowserID wkracza na scenę

Tego typu problemy ma rozwiązać technologia BrowserID, nad którą pracują programiści z Mozilla Labs. Strona WWW obsługująca ten mechanizm będzie wymagać od użytkownika jednokrotnego podania danych weryfikacyjnych, np. adresu e-mail. Kiedy adres zostanie potwierdzony, użytkownik będzie mógł kliknąć przycisk logowania przez BrowserID znajdujący się na stronie i... to wszystko.

Nie trzeba będzie tworzyć hasła, ani czekać na wiadomości z linkami potwierdzającymi rejestrację.

Mozilla uruchomiła serwer BrowserID dla twórców stron, jednak można tę technologię zaimplementować bez konieczności korzystania z infrastruktury Mozilli.

Do weryfikacji adresu poczty pomiędzy serwerem hostującym witrynę a przeglądarką użytkownika wykorzystywany jest mechanizm Verified Email Protocol. Jego alternatywy to m.in. OpenID czy Facebook Connect, ale zdaniem Mozilli nie są to pewne rozwiązania z punktu widzenia ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych.

Jak działa BrowserID - zobacz wideo

Technologia BrowserID będzie współpracować m.in. z Firefoksem, Internet Explorerem, Google Chrome czy Safari.

Mozilla liczy na to, że technologia zdoła się upowszechnić w wystarczającym stopniu - do tego jednak może być niezbędna pomoc operatorów dużych portali i usług online: Facebooka, Twittera, Google i innych.

Więcej informacji: