Heroes of Might and Magic III

Po raz kolejny mamy okazję spotkać się w krainie bogatej w moc magiczną, gdzie stacjonują najdzielniejsi z najdzielniejszych bohaterów. Jednak od naszej ostatniej wizyty wszystko diametralnie się zmieniło i aby Wam pomóc prezentujemy ten oto przewodnik.


Po raz kolejny mamy okazję spotkać się w krainie bogatej w moc magiczną, gdzie stacjonują najdzielniejsi z najdzielniejszych bohaterów. Jednak od naszej ostatniej wizyty wszystko diametralnie się zmieniło i aby Wam pomóc prezentujemy ten oto przewodnik. Jednak świat gry jest tak ogromny, że niewielu jest w stanie opisać go w całości. Dlatego zdecydowaliśmy się wybrać najważniejsze wątki i przedstawić je w tekście. Zapraszamy!

BOHATEROWIE

Podobnie jak w poprzednich częściach gry centralnymi postaciami, przez które przebiega oś akcji, są herosi. Każdy z nich dysponuje czterema podstawowymi oraz ośmioma dodatkowymi umiejętnościami. Wraz ze wzrostem doświadczenia awansują oni na kolejne poziomy wtajemniczenia, co umożliwia im doskonalenie swoich zdolności. Gdy uzyskamy możliwość awansu, bohaterowi zostanie podniesiony automatycznie poziom którejś z podstawowych umiejętności (zależy to od klasy postaci - rycerz ma większe prawdopodobieństwo otrzymania +1 defensywy, a z kolei czarnoksiężnik +1 siły czarów), a my staniemy przed wyborem jednego ze skillów bonusowych. Tu właśnie trzeba zastanowić się, jakiego rodzaju postać chcemy kreować. Dobrym rozwiązaniem jest posiadanie bohaterów wyspecjalizowanych w różnych dziedzinach. W naszej armii powinno znajdować się dwóch przywódców. Pierwszy, to typowy wojownik z maksymalnie rozwiniętymi umiejętnościami Offense, Armorer oraz Resistance i Leadership, dzięki czemu stanowi on znakomitą siłę ofensywną, pozwalającą przełamać linie wroga i siać zniszczenie w jego szeregach. Najlepiej byłoby, gdyby był to rycerz. Drugi spełniałby rolę maga wyposażonego w Wisdom, Sorcery i Eagle Eye, które pozwalają mu skutecznie posługiwać się znacznie potężniejszymi od miecza czarami. W tej roli najlepiej sprawdza się czarnoksiężnik. Poza tym potrzebnych jest również dwóch zawiadowców z dużą liczbą punktów ruchu (barbarzyńcy wyspecjalizowani w Logistics i Pathfinding spełniający także zadanie sił szybkiego reagowania, które mają za zadanie błyskawicznie neutralizować penetrującego nasze tereny wroga). Jeden z nich raz w tygodniu odwiedzałby młyny i ogrody magiczne, zabierając stamtąd haracz (surowce lub złoto). Natomiast resztę herosów kreujemy na rasowych defensorów (tutaj już pełna dowolność). Każda postać powinna oczywiście dysponować umiejętnością Tactics, pozwalającą ustawić jednostki przed rozpoczęciem starcia (niesamowicie przydatne). Jednak żaden bohater nie jest na początku mocarzem i musi on pieczołowicie zbierać punkty doświadczenia. Na szczęście istnieje na to pewien sposób. Otóż zaraz po rozpoczęciu gry zwiększamy liczbę naszych ludzi do trzech. Nie posyłamy ich jednak do walki, tylko staramy się zbadać możliwie jak największy obszar okolicznego terenu. Z pewnością odkryjemy budynki specjalne (uniwersytet, szkoła walki i magii, obelisk, arena itp.), które powinny być odwiedzone przez każdego z herosów. Często można natknąć się na skrzynie, z których zabieramy złoto lub doświadczenie. I tu obowiązuje naczelna zasada: nigdy nie bierz złota! Powód jest prosty, nasze zamki i miasta prędzej czy później dostarczą nam pieniądze, a doświadczenia, niestety, nie kupimy w sklepie. Niejednokrotnie spotkamy również na swojej drodze chatki, które zamieszkują wiedźmy. Te lekko "nawiedzone" kobiety proponują nam odszukanie określonego przedmiotu, a w zamian otrzymamy nagrodę (doświadczenie lub ciekawy artefakt). Pamiętajmy jednak, że maksymalna liczba herosów to 8, ale każdemu z nich powinniśmy poświęcić jednakową ilość czasu, aby nie dopuścić się zaniedbań osłabiających ogólną siłę państwa.

ARTEFAKTY

W świecie HEROES OF MIGHT AND MAGIC III natykamy się dość często na różnorodne artefakty, czyli przedmioty podnoszące określone zdolności bohatera. Przedmioty specjalne porozrzucane są po mapie i trzeba możliwie szybko posiąść większą część z nich. Niektóre są jednak strzeżone przez bandy rabusiów lub różnych niebezpiecznych stworzeń. Gdy zabraknie już artefaktów, na mapie pozostaje wybudować w zamku budynek Artifact Merchants (niestety, nie możliwe jest to we wszystkich twierdzach), gdzie w zamian za złoto lub surowce możemy zakupić emanujące siłami magicznymi rzeczy. Standardowym elementem wszystkich gier z serii HEROES OF MIGHT AND MAGIC są obeliski odkrywające kolejne elementy układanki, na której zaznaczona jest lokalizacja specjalnego artefaktu. W części trzeciej pojawia się Święty Grall, który umożliwia wybudowanie w wybranym mieście dodatkowej struktury. Dzięki niej otrzymujemy przykładowo 5000 sztuk złota dziennie, przyrost naturalny jednostek zwiększa się o 50%, a wszyscy nasi bohaterowie otrzymują +2 punkty do współczynnika morale. Jeśli wejdziemy w posiadanie tego legendarnego przedmiotu, praktycznie wygraliśmy scenariusz.