Hipermarketowy horror - zakup kontrolowany czyli test hipermarketów i supermarketów elektronicznych


10 porad dla kupujących w hipermarkecie

  1. Jeśli nie czujesz się specjalistą komputerowym, poproś biegłego w tym temacie znajomego o pomoc podczas zakupu.

  2. O warunki gwarancji zapytaj więcej niż jedną osobę w sklepie. Najlepiej udaj się do działu Informacji, ponieważ niekompetentni sprzedawcy potrafią wprowadzać klientów w błąd.

  3. Dokładnie sprawdź, jaki pakiet oprogramowania dodawany jest do komputera.

  4. Nie wierz ślepo w specyfikację umieszczoną jako opis komputera. Zweryfikuje jej prawidłowość samodzielnie.

  5. Jeśli nie musisz, nie kupuj komputera w hipermarkecie. Lepsze warunki zakupu, panują wg. naszej opinii w supermarketach elektronicznych.

  6. Decydując się na zakup komputera sprawdź, czy jego wewnętrzne komponenty odpowiadają specyfikacji, jaka widnieje na półce sklepowej. Pracownicy hipermarketów potrafią często podmieniać lub wręcz wymontowywać komponenty z zestawów.

  7. Nigdy nie kupuj monitora, bez sprawdzenia jakości obrazu, jaką oferuje. Jeśli dany egzemplarz Cię satysfakcjonuje, wybierz ten właśnie produkt, a nie model o tym samym symbolu lecz przez Ciebie niesprawdzony. Dwa identyczne z pozoru monitory mogą różnić się jakością obrazu.

  8. Oceniając jakość obrazu poproś sprzedawcę o podłączenie wyświetlacza bezpośrednio do karty graficznej. Wszelkiego rodzaju rozdzielacze sygnału bardzo negatywnie wpływają na jakość obrazu.

  9. Przed zakupem komputera zapytaj się czy obudowa jest zaplombowana i czy jej otwarcie będzie wiązało się z utratą gwarancji. Część producentów plombuje obudowy uniemożliwiając użytkownikowi dostęp do komponentów wewnętrznych, a tym samym rozbudowy konfiguracji o nowe elementy.

  10. Dowiedz się, czy kupując komputer, w razie jego awarii będziesz mógł oddać go do naprawy w dowolnym sklepie tej samej sieci handlowej, czy też będziesz musiał się pofatygować do miejsca pierwotnego zakupu.

Komputer to nie wszystko

Zestawy komputerowe oferują jedynie supermarkety „ogólnoproduktowe”. W sieciach typu Media Market dostaniemy osobno jednostkę centralną i monitor. Wszędzie sprawdziliśmy także, czy istnieje możliwość zakupu urządzeń peryferyjnych takich jak myszki, klawiatury, zestawy głośnikowe czy skanery. W supermarketach elektronicznych wybór jest szeroki, a oferta obejmuje pełne spektrum urządzeń, poczynając od modeli z niższej półki, po produkty dla bardziej wymagających. W supermarketach typu Auchan, Geant można trafić wyłącznie na bardzo słabe jakościowo peryferia oferowane przez firmy, na których nazwy użytkownicy komputerów z dłuższym stażem reagują alergicznie. Klient nie ma wyboru - jeśli nie jest zorientowany w ofercie rynkowej, to nie będzie nawet wiedział, że istnieją produkty lepsze jakościowo, choć najczęściej droższe.

"Gwarancja? Ale mnie Pan zażył"

Cytat, który widzicie powyżej, to nie nasz wymysł, ale odpowiedź sprzedawcy na pytanie dotyczące gwarancji na oferowany zestaw komputerowy. Niekompetencja w ten kwestii jest często gigantyczna. Sprzedawcy „plączą się w zeznaniach”, nie wiedzą, czy gwarancja obejmuje cały komputer, czy też poszczególne komponenty posiadają własne gwarancje (wiemy, że tak nie jest, lecz sprzedawcy mają w tych kwestiach wątpliwości). Dociekając warunków gwarancji chcieliśmy nie tylko dowiedzieć się, przez jaki okres sprzęt objęty jest obsługa gwarancyjną, lecz także czy kupując komputer w danym sklepie, w przypadku awarii będzie można go oddać na gwarancję w innej placówce (a nawet innym mieście). W zależności od supermarketu, kwestie te wyglądają różnie. Generalnie, w większości przypadków, z wadliwym sprzętem trzeba będzie niestety udać się do placówki, w którym dany towar zakupiliśmy, lub też oddać go do serwisu producenta (np. Optimusa czy NTT). To ostatnie wyjście jest czasami wygodniejsze, bowiem serwis danej marki najczęściej obejmuje wiele miast na terenie całej Polski, natomiast hipermarkety występują w określonych częściach kraju, zwykle w dużych miastach.

Ocena supermarketów wg. PCWK Online
Nazwa sklepu:
 
Bogactwo asortymentu (skala 1-5)          
Zestawy komputerowe (komputer + monitor) 0 0 3 3 3
Komputery 4 4 2 3 3
Peryferia (drukarki, skanery, zestawy głośnikowe) 4 4 2 2 2
Oprogramowanie 4 4 2 2 1
  Uwagi Uwagi Uwagi Uwagi Uwagi
Czytelność i estetyka ekspozycji (skala 1-5) 4 3 1 1 0
  Uwagi Uwagi Uwagi Uwagi Uwagi
Warunki gwarancji (skala 1-5) 3 3 4 2 2
  Uwagi Uwagi Uwagi Uwagi Uwagi
Kompetencje sprzedawcy (skala 1-5) 4 3 2 1 0
  Uwagi Uwagi Uwagi Uwagi Uwagi
Ceny (skala 1-5) 3 3 4 4 4
  Uwagi Uwagi Uwagi Uwagi Uwagi
Podsumowanie (łączna liczba zdobytych punktów) 26 24 20 18 15

Plusy hipermarketów? Owszem, są takie

Wśród zalewu hipermarketowych absurdów znaleźliśmy jednak pozytywy. Po pierwsze, często ceny poszczególnych modeli produktów są w nich jeszcze niższe niż w marketach elektronicznych, czy na giełdzie komputerowej. Druga kwestia, naszym zdaniem stanowiąca kluczowy powód popularności zakupów komputerach w hipermarketach, to oferowane przez sieci wielkich sklepów zakupy na raty. W hipermarkecie kupimy komputer na „raty 0 %”. W małym sklepie osiedlowym czy na giełdzie jest to po prostu niemożliwe. Trudna sytuacja ekonomiczna, sprawia więc, że raty 0 % są niezwykle kuszącą propozycją i jawią się jako największy plus.

Prawa konsumenta

Postanowiliśmy przyrównać rzeczywistość, jaką zastaliśmy w sklepach, do zapisów przepisów regulujących prawa konsumenta. Przepisy określone są przez różnorodne dokumenty, m.in. Ustawę z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2003 r. Ustawa obejmuje postanowienia Dyrektywy nr 1999/44 z 25 maja 1999 r. w sprawie określonych aspektów sprzedaży i gwarancji na dobra konsumpcyjne (Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich nr L 171 z dnia 9 lipca 1999 r., s. 12 in.). Ustawa uwzględnia ponadto postanowienia dyrektywy nr 98/6 z dnia 16 lutego 1998 r. o ochronie konsumentów przy podawaniu ceny oferowanych im wyrobów (Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich nr 80 z dnia 18 marca 1998 r.). Przepisy zawarte są także w Kodeksie Prawa Cywilnego. Oto wnioski:

Jedna z regulacji mówi:

§Sprzedawca dokonujący sprzedaży w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim. W szczególności należy podać:

  • nazwę towaru

  • określenie producenta lub importera i kraj pochodzenia towaru

  • znak bezpieczeństwa i znak zgodności wymagane przez odrębne przepisy

  • informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej

  • określenie jego energochłonności

  • inne dane wskazane w odrębnych przepisach.
Informacje, o których mowa, powinny znajdować się na towarze lub być z nim trwale połączone, w przypadku gdy towar jest sprzedawany w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie.


Nie przegap

Zapisz się na newsletter i nie przegap najnowszych artykułów, testów, porad i rankingów: