I stały się gry


Na żywo

I stały się gry
Wszystkie testowane przez nas karty wykorzystują funkcje 3D. Bump Mapping na przykład pozwala używać tekstur o nieregularnych kształtach. O krok dalej posunęła się firma Matrox, oferując funkcję Environment-mapped Bump Mapping. Diamond Stelath II S540 obsługuje DirectX Texture Compression (DXTC). Choć producenci sprzętu szybko wdrażają innowacje, twórcy gier dość wolno wprowadzają je w swoich produktach. Szczegółowe informacje o nowych technikach 3D znajdziesz w części zatytułowanej "Technologie przyszłości".

Zmiana planu gry

Microsoft pracuje nad systemem operacyjnym, który włączyłby efekty 3D do interfejsu użytkownika. Na razie jednak możesz korzystać z wtyczek takich jak Crystal Graphics PowerPLugs, które pozwalają wprowadzać efekty 3D do prezentacji PowerPoint, lub jak ViewPoint DataLabs LiveArt, który umożliwia osadzanie obrazów 3D w dokumentach Word i PowerPoint.

Przyszłość aplikacji 3D to Internet, który będzie wykorzystywał podobne techniki do prezentacji artykułów oferowanych w sklepach. Na razie jednak ograniczeniem jest przepustowość łączy i brak standardów. Strona Lands End oferuje przeciętne możliwości wizualizacji 3D nie korzystające z mechanizmów sprzętowych, by nie zniechęcić użytkowników mających starsze komputery.

Gdy strumieniowe wideo podbije Internet, użytkownicy zdecydują się wymienić karty, zwiększając możliwości komputera. Jednak największym problemem strumieniowego wideo jest jego jakość. Wąskie pasmo Internetu powoduje przerywanie odtwarzania wideo. Na nowe technologie będziemy musieli jeszcze poczekać.

Technologie przyszłości

Jednym z wielu wyzwań dla konstruktorów kart graficznych jest opracowanie metody pełnoekranowego anty-aliasingu. Słowem "aliasing" określa się efekt schodkowego wyświetlania ukośnych linii i łuków. Podobny efekt obserwujemy również na przylegających krawędziach wielokątów wyraźnie różniących się kolorami. Jedna z prostszych metod polega na zmodyfikowaniu kolorów przy krawędziach poszczególnych obiektów. Nadawane są im wartości pośrednie między kolorem krawędzi a dalszymi pikselami, co w znacznym stopniu zmniejsza widoczność "schodków". Niestety, nie jest to technika, którą można wykorzystać do anty-aliasingu pełnoekranowego. Co na przykład zrobić z napisem położonym pośrodku jakiegoś obiektu?

<HR>

Co każdy właściciel karty graficznej wiedzieć powinien

I stały się gry

Oprogramowanie

Kupując kartę graficzną, zwracamy najczęściej uwagę na procesor i ilość pamięci. Rzadko jednak przychodzi nam do głowy, by przyjrzeć się towarzyszącemu karcie oprogramowaniu, a szkoda.

Sterowanie

Korzystanie z najnowszego sterownika - programu, który pośredniczy w komunikacji między aplikacją, systemem operacyjnym i kartą - może znacznie przyśpieszyć działanie karty.

I stały się gry

Wadliwy obraz. Sterowniki mają ogromny wpływ na jakość obrazu. Voodoo3 3000 ze sterownikami Direct3D generował obraz o niewłaściwych kolorach w grze "Unreal Tournament" (zdjęcie wyżej). Ze sterownikami Glide jakość obrazu znacznie się poprawiła - odpowiednie kolory i efekty świetlne (powyższe).

Na wydajność karty mają też wpływ inne czynniki. Jak się okazało w czasie testów, nasz komputer wyposażony w procesor Athlon 500 MHz i płytę główną w chipsetem AMD, powodował wadliwe działanie niektórych aplikacji testowych. Zainstalowanie sterownika miniport zalecanego przez AMD przyśpieszyło działanie kart o ponad 50 procent. Przeciętny użytkownik potrzebuje nowego sterownika tylko podczas nowej instalacji systemu operacyjnego, gdy na ekranie monitora wyświetlany jest obraz niezgodny z jego oczekiwaniami. Osoby oddające się często rozrywce komputerowej z reguły wykorzystują najnowsze sterowniki pojawiające się na stronach internetowych i programy pozwalające przetaktowywać procesory graficzne. Nowy sterownik często likwiduje problemy powodujące błędne wyświetlanie obrazu. W niewielu przypadkach instalacja nowego sterownika może spowodować awarię systemu, jednak zalecamy okresowe uaktualnianie plików sterujących.

API - co to takiego?

Interfejs programowania aplikacji (API) pozwala programistom tworzyć gry wykorzystujące najnowsze rozwiązania sprzętowe wbudowane w karty graficzne oraz procesory komputerów. Dwa najczęściej stosowane API to Direct3D i OpenGL. Każda karta graficzna współpracuje z obydwoma. Innym intefejsem API jest Glide, który obecnie obsługuje jedynie karty 3dfx. Poza "Unreal Tournament" tylko niewiele nowych gier wykorzystuje ten mechanizm. Gracze powinni stosować DirectX 7.0, dostępny w tej chwili bezpłatnie na stronie Microsoftu lub na dysku CD dołączonym do tego numeru. Pojawiła się też najnowsza wersja DirectX 7.0a, jednak użytkownicy list dyskusyjnych twierdzą, że po zainstalowaniu zauważyli spadek wydajności. Jak twierdzą analitycy, na zainstalowaniu DirectX 7.0 zyskają gracze, jednak dla osób wykorzystujących aplikacje biurowe będzie to miało niewielkie znaczenie. Microsoft opracowuje API o nazwie Fahrenheit. Jeśli komputer może wykorzystywać DirectX, będzie mógł wykorzystywać również Fahrenheit, jednak minie jeszcze rok, zanim Fahrenheit będzie mógł się komunikować bezpośrednio ze sprzętem.

System

Najtrudniejszym przeciwnikiem, z jakim będzie się musiała zmierzyć Twoja karta, jest system operacyjny. Większość kart graficznych zawiera sterowniki do Windows 95, 98 i NT. Niewiele wyposażono w sterowniki do Windows 3. x, a producenci wciąż pracują nad wersjami do Windows 2000. Jeśli chcesz wykorzystywać karty z procesorami NVIDII w systemach Linux i BeOS, możesz pobrać sterowniki ze strony internetowej NVidii.

<HR>