IT jak trąba powietrzna

Niczym niepowstrzymana trąba powietrzna, w sposób najdonioślejszy od czasów rewolucji przemysłowej, IT zmieni ludzkie życie, życie przedsiębiorstw i społeczeństw - poetycko prorokuje kolejny raz Gartner.

Podczas sympozjum w San Francisco, analitycy Gartnera zestawili cztery pary trendów odpowiedzialnych za ową transformację. Są to: dostosowanie i upowszechnienie, i tera-architektury, modele udostępniania oprogramowania i sposoby rozwijania oprogramowania, społeczności i współpraca. "W ciągu najbliższych 30 lat technologia będzie coraz głębiej wchodzić w biznes, ale prawdziwej zmiany dokona w naszym życiu, w sposobie jaki pracujemy i spędzamy czas wolny. O ile minione 30 lat to historia wprowadzania technologii do przedsiębiorstw, to nadchodzące 30 lat będzie przebiegało pod znakiem zmian, jakie technologia wprowadzi w życiu jednostek" - stwierdził wiceprezes Gartnera ds. badań, David Willis.

1) Dostosowanie i upowszechnienie

Wiele technologii już dziś można nazwać dostosowanymi, użytecznymi na miarę potrzeb odbiorcy: dotyczy to komputerów osobistych, nośników, łączy internetowych. Nabywca może kupić z grubsza "taki sam" produkt niezależnie od dostawcy. Według Gartnera ten trend będzie się nasilał, zwłaszcza w zakresie oprogramowania i usług.

Dzięki rosnącej przystępności technologii, jaką niesie dostosowanie do potrzeb, branża IT stoi przed następnym ważnym etapem, jakim będzie upowszechnienie IT (consumerization of IT). Odnosi się to do wpływu, jaki technologie, produkty i metody zaadaptowane przez konsumentów, albo zaprojektowane do wykorzystania przez konsumentów, mają na resztę świata IT (developerów, dostawców technologii).

Oba trendy są równoznaczne z przystępnością technologii, zmianami zachowań społecznych i wpływem na przedsiębiorstwo w sensie szybkości reakcji na zmiany potrzeb i oczekiwań klientów i pracowników. To także zasadnicza zmiana w układzie sił pomiędzy dostawcami technologii, biznesem, indywidualnymi osobami a nawet - państwem.

2) Wirtualizacja i tera-architektury

Druga para trendów dotyczy dzielenia zasobów informatycznych w taki sposób, żeby zamaskować przed użytkownikami ich fizyczne właściwości i ograniczenia. Przykładem wpływu, jaki ma taka wirtualizacja na infrastrukturę IT jest branża serwerowa. Dobrze ilustruje to wirtualizacja serwerów, która pozwala mnożyć wirtualne maszyny albo dokonywać partycji na jednym - fizycznie - urządzeniu. Najczęściej polega to na przeniesieniu kilku niewykorzystywanych w pełni serwerów na jedną maszynę, co pozwala na zwiększenie poziomu wykorzystania serwera o 80%.

Infrastruktura informatyczna musi być zbudowana z "ziarenek", drobnych elementów potrafiących rozpoznać i odszukać się nawzajem, aby potem złożyć się samoistnie w narzędzie do obliczeń. Staje się samoskalowalna, bez pomocy ludzkiej interwencji wykraczającej poza dostawienie racków i dostarczenie prądu. To prowadzi do tera-architektury, mogącej zmieniać i dostosowywać możliwości obliczeniowe bez dodatkowych nakładów budżetowych.

3) Modele udostępniania oprogramowania i style rozwoju oprogramowania

Koncepcja infrastruktury "ziaren", nowe sposoby zarządzania i realizacji usług, przekładają się na kierunek rozwoju branży IT. Zdaniem analityków Gartnera, nowe sposoby udostępniania i rozwijania oprogramowania są ukierunkowane na użytkownika. Sprawowanie kontroli przejmują wszyscy, ze świata w którym ludzie mieli się zachowywać tak, jak pracują komputery, przechodzimy do świata, gdzie to komputery pracują na wzór zachowań człowieka. Przestajemy mówić o tym, czym jest oprogramowanie i jak się je instaluje, a mówimy o tym, co za jego pomocą robimy.

W zakresie udostępniania oprogramowania nowy model obejmuje wynajem zamiast właścicielstwa, zakup rozwiązań a nie konkretnych aplikacji i potencjału zamiast określonych możliwości (capabilities instead of features). Branża coraz wyraźniej traktuje oprogramowanie jako usługę. A oprogramowanie traktowane jako usługa daje elastyczność, która prowadzi do sprawności (agility) przedsiębiorstwa. Pozwala to CIO przedstawić wiele możliwości, a cele biznesowe firmy dadzą przesłanki do wyboru spomiędzy tych opcji.

4) Społeczności i współpraca

Ludzie, występując zarówno jako pracodawcy i klienci, zaludnili internetowe społeczności, nie mogą więc przeoczyć tego trendu także i firmy. Według analityków Gartner, pracownik umysłowy uczestniczy w średnio 10 społecznościach internetowych. W ciągu 10 lat, zdaniem Gartnera, 80% rezultatów pracy będzie efektem współpracy a nie samotnej roboty. Ludzie wchodzący obecnie na rynek pracy są obecnie dobrze nastawieni na współpracę i uczestnictwo w grupach, społecznościach.

Szczególnie tych zjawisk nie dostrzega wiele firm. Społeczności i współpraca pozostają na marginesie. Tymczasem, jak podkreślają analitycy Gartnera, technologie i rozwiązania z tym związane powinny być w centrum zainteresowania i rozważań o przyszłości firmy. Najnowsza generacja technologii internetowej, w tym Web 2.0 i SOA, dadzą jeszcze silniejszy impuls do rozwoju społeczności i kolaboracji - zespołów pracujących nad konkretnym zbiorem zagadnień (na wzór współczesnego modelu współpracy w nauce, np. fizyce - przyp. SA).