Igła w stogu siana


Ale czy w naszym kraju katalogi mają szansę konkurowania z wyszukiwarkami? Na całym świecie internauci w wielu przypadkach nie chcą korzystać z zasobów katalogów, bo uważają je za niewielkie i niewystarczające ("Co to jest te 50 tysięcy stron?"). Z tego powodu zagraniczni administratorzy za wszelką cenę starają się zwiększyć liczbę zarejestrowanych w bazie dokumentów. Z reguły odbija się to znacząco na jakości i trafności wyselekcjonowanych stron, a dodatkowo pokazuje, że ludzie nie są w stanie nadążyć za ekspansją globalnej Sieci (obecnie zindeksowane jest około 50 procent jej zasobów). Zwiększeniu atrakcyjności katalogów ma służyć niedawno podjęta w Stanach Zjednoczonych próba zwiększenia ich objętości i przydatności. Firma HotLinks utworzyła megakatalog HotLink Guide, działający na zasadzie porównywania rankingów i przesyłanych przez użytkowników list ulubionych stron.

Abecadło

Jeżeli chcesz zadać pytanie składające się z więcej niż jednego wyrazu, musisz użyć specjalnych wyrażeń. Pamiętaj jednak, że ich skuteczność może zależeć od typu wyszukiwarki. Wyrażenia dzielą się na trzy grupy.

<font color="red">Operatory logiczne:

żółw AND żaba - oba słowa muszą wystąpić w szukanym dokumencie

żółw AND NOT żaba - w dokumencie musi wystąpić pierwsze słowo, drugie nie (czasami używane jest również NOT albo ANDNOT)

żółw OR żaba - w dokumencie musi wystąpić pierwsze lub drugie słowo

PHRASE żółw i żaba - w dokumencie musi wystąpić podana po operatorze fraza

<font color="red">Podstawowe symbole specjalne:

+żółw - słowo musi wystąpić w szukanym dokumencie

-żaba - słowo nie może wystąpić w szukanym dokumencie

"żółw i żaba" - w szukanym dokumencie musi wystąpić fraza składająca się ze słów ujętych w cudzysłów

<font color="red">Dodatkowe symbole specjalne:

żab* - w szukanym dokumencie musi wystąpić słowo, którego przedrostek to "żab" (część wyszukiwarek wymaga, aby przedrostek miał minimum 3 litery); znacznik można wstawiać także w środek wyrazu

żółw/żaba - dla niektórych wyszukiwarek oznacza to, że w szukanym dokumencie musi wystąpić pierwsze lub drugie ze słów; inaczej interpretuje ten symbol na przykład InfoSeek, który traktuje go podobnie jak operator AND

(żółw AND żaba) ANDNOT żółte - grupowanie operatorów logicznych

Przedstawiciele HotLinks zadeklarowali, że jeden z największych katalogów na świecie, Yahoo!, zawiera zaledwie 61 procent adresów stron zamieszczonych w Guide, a serwisy Netscape, LookSmart czy Snap.com odpowiednio 54, 50 i 34 procent. Jak widać, krok naprzód został uczyniony, ale czy będzie to przełom? Na razie Hot-Links Guide ma 100 tysięcy opracowanych dokumentów i 30 milionów stron oczekujących w bazie danych. Pozostaje pytanie, czy w polskim Internecie konieczny jest taki rozwój katalogów? Obecnie chyba nie. Liczba polskich stron wzrasta wprawdzie bardzo szybko, jednakże obecnie funkcjonujące serwisy radzą sobie z nimi dość dobrze. Jeżeli będą sprawnie rozbudowywane, to nie grozi nam bałagan informacyjny. Inna sprawa, że nie dysponują tak potężnymi funduszami jak ich zagraniczne odpowiedniki, więc ich rozwój jest z konieczności nieco mniej dynamiczny. Biorąc pod uwagę specyfikę polskiego rynku, nie sporządziliśmy klasyfikacji katalogów i wybór, którego używać, pozostawiamy Tobie. W podjęciu właściwej decyzji na pewno przydadzą się informacje zawarte w poniższej tabeli.

Udaj się po pomoc do specjalisty

Czasami potrzebujesz informacji z konkretnej dziedziny. Wpisywanie zapytania w standardowej wyszukiwarce może dać w efekcie wiele odniesień, których sprawdzenie zajęłoby sporo czasu. Możesz wówczas skorzystać ze specjalistycznej wyszukiwarki. Jej zasoby to zindeksowane dokumenty dotyczące wyłącznie jednego, ściśle określonego tematu. Takie serwisy oferują praktycznie stuprocentowo trafne odesłania i mogą być uważane za autorytety w porównaniu z ogólnymi wyszukiwarkami, mimo że liczba stron, które mają w swoich zbiorach, rzadko przekracza parę tysięcy. Niestety, jak zwykle jest jedno "ale". Specjalistyczne wyszukiwarki są z reguły mniej znane od swych wielodziedzinowych odpowiedniczek. Gdzie ich szukać?

Zestawienie katalogów

Zestawienie katalogów

Jest kilka miejsc, do których należy się udać na początek. Jednym z nich jest serwis www.informacja.pl , który podaje, że ma adresy ponad 3 tysięcy światowych i polskich specjalistycznych wyszukiwarek. Z naszych doświadczeń wynika jednak, że część z nich to po prostu domeny o określonej tematyce, więc należy dokładnie czytać opisy zamieszczone pod odesłaniami. Nie możesz przeoczyć strony www.szukaj-.com , na której znajduje się niewielka na razie, ale stale rosnąca liczba specjalistycznych wyszukiwarek dotyczących firm, słowników, ogłoszeń, ludzi itd. Zaletą tego serwisu jest niewątpliwie to, że często można zadać pytanie bezpośrednio z jego stron, bez łączenia się z wybranym adresem. Źródłem informacji na temat specjalistycznych wyszukiwarek, zarówno polskich jak i zagranicznych, może być także strona www.pomoerium.com/links/spec.htm , która zaskoczyła nas liczbą zebranych tam adresów. Jedyny zarzut, jaki można jej postawić, to pojawianie się ostatnio odesłań do nieistniejących stron.

Multiefektywność

Narzędziem, o którym nie można zapominać, jest multiwyszukiwarka (metasearcher). Jej działanie polega na wyszukiwaniu odpowiedzi na pytania z użyciem nie jednej, lecz kilku wyszukiwarek. Dane płynące spod każdego adresu są weryfikowane, porównywane z innymi i, jeżeli się nie powtarzają, wyświetlane jako wynik poszukiwań. Zalety takiego rozwiązania są oczywiste. Nie wszystkie odesłania z Hoga.pl muszą być identyczne z tymi z Arena.pl. Korzystanie z serwisu, który umożliwia jednoczesne użycie obu, to czysty zysk!

W zasobach Internetu można znaleźć dwie interesujące polskie multiwyszukiwarki: YoYo! i Emulti.pl. Nam bardziej do gustu przypadła ta druga. Korzysta z systemu Emulti i opiera się na następujących "zwykłych" wyszukiwarkach: Polska AltaVista, AltaVista, Polski InfoSeek, InfoSeek, Netoskop, Inktomi, Excite, Hotbot, WebCrawler.

Poradnik starego wyjadacza

<font color="red">1. Umiem się dogadać

Używając każdego serwisu wyszukującego, możesz precyzować zapytania, używając operatorów logicznych i znaków specjalnych. Wyszukiwarki niekiedy różnią się od siebie składnią języka, co oznacza, że trzeba w nich na różne sposoby deklarować chęć wprowadzenia tych operatorów. W razie kłopotów zapoznaj się z instrukcją umieszczoną przez administratora danej strony - pomoże Ci to w budowaniu pytania.

<font color="red">2. Jestem precyzyjny

Unikaj używania słów często występujących w mowie potocznej. Szukając informacji o czarodziejskiej lampie Aladyna, nie wpisuj tylko słowa "lampa". Ujmuj słowa we frazy i stosuj operatory - da to wyszukiwarce cenne informacje o tym, czego potrzebujesz. Ominie Cię wtedy przeglądanie stron oddzielnie o czarodziejach, nafcie i bajkach dla dzieci.

<font color="red">3. Odrzucam śmieci

Stosuj w zapytaniu jak najwięcej ograniczeń. Jeżeli skorzystasz z opcji zaawansowanego szukania i określisz na przykład graniczne daty utworzenia i modyfikacji dokumentu oraz język, w jakim jest napisany, to ułatwisz maszynie odrzucenie niepotrzebnych stron. W ten sposób można znacząco (nawet o kilkadziesiąt procent) zmniejszyć liczbę dokumentów, które wyszukiwarka uzna za odpowiadające Twojemu kryterium.

<font color="red">4. Próbuję wszystkiego

Jeżeli ogólna wyszukiwarka nie zaspokoiła Twojej ciekawości, poszukaj specjalistycznego serwisu, w którym zindeksowane są strony z interesującej Cię dziedziny. Tam najłatwiej będzie dotrzeć do potrzebnych informacji.

<font color="red">5. Nie rezygnuję

Bądź cierpliwy jak student w kolejce po stypendium. Pamiętaj, że strona, której szukasz, na pewno istnieje i tylko czeka na Twoje odwiedziny. Jeżeli jeszcze do niej nie dotarłeś, może to oznaczać, że nieodpowiednio posługujesz się wyszukiwarką. Zastanów się dokładnie, czego szukasz i czy wyczerpałeś już wszystkie metody - jeżeli nie, spróbuj jeszcze raz.