Iluzje w obiektywie

W warszawskiej pracowni Tomasza Sikory poczesne miejsce zajmują dwa potężne profesjonalne powiększalniki oraz mokry stół, w którym do niedawna godzinami szumiała woda, płucząc srebrowe odbitki.

W warszawskiej pracowni Tomasza Sikory poczesne miejsce zajmują dwa potężne profesjonalne powiększalniki oraz mokry stół, w którym do niedawna godzinami szumiała woda, płucząc srebrowe odbitki.

Iluzje w obiektywie

Prezentowane zdjęcia powstały w tym roku w różnych częściach Australii za pomocą aparatu cyfrowego FinePix S3 Pro.

Teraz będą musiały podzielić się przestrzenią z nowym Power Macem G5 i olbrzymim - 23-calowym płaskim monitorem LCD. Urządzenia te zmieniają oblicze ciemni, ale nie zmienią podejścia Tomasza Sikory do istoty fotografii. Autor docenia wygodę nowoczesnych narzędzi fotografa, jakimi są cyfrowy aparat, Photoshop i atramentowa drukarka, jednak nie przecenia ich "mocy sprawczej" w utrwalaniu codzienności.

Uważa, że łatwość robienia cyfrowych zdjęć jest pozorna, a brak pomysłu, spostrzegawczości i doświadczenia nie zostanie zrekompensowany nawet najbardziej zaawansowanym programem graficznym czy niewiadomo jak wielką matrycą w naszej cyfrówce.

Tomasz Sikora obecnie używa aparatu cyfrowego Fuji FinePix S3 Pro. Ceni ten model za ergonomię oraz doskonałe odwzorowanie koloru i detalu. Jedyną wadą, zdaniem fotografa, jest mała szybkość S3. Co ciekawe, okazuje się, że na potrzeby rynku zawodowego ten aparat nie wystarczy.

Iluzje w obiektywie
Iluzje w obiektywie
Iluzje w obiektywie
Iluzje w obiektywie

Agencje fotograficzne, którym Sikora sprzedaje swoje zdjęcia, wymuszają używanie innych 12 megapikselowych aparatów dwóch głównych graczy na tym rynku - Canona i Nikona. I tak naprawdę nie wiadomo, czy jest to wynik rzeczywistej dbałości o utrzymanie parametrów, czy skutek działań lobbingowych obu koncernów.

Iluzje w obiektywie
Iluzje w obiektywie

Praca

W rozległym obszarze fotograficznych zainteresowań Sikory poczytne miejsce zajmuje pejzaż. Mimo że ten rodzaj fotografii uważa za jedną z łatwiejszych dziedzin, to jednak jeżdżąc po świecie z upodobaniem rejestruje to, co niebanalne i zaskakujące.

Iluzje w obiektywie
Iluzje w obiektywie

Jego zdjęcia są zawsze starannie zakomponowane formalnie i kolorystycznie.

Iluzje w obiektywie
Iluzje w obiektywie
Iluzje w obiektywie
Iluzje w obiektywie

Tropi zagadkowe przedmioty - wytwory cywilizacji stające się niezwykłymi elementami pejzażu poprzez patynę korozji i zniszczenia. Taki sposób obrazowania stwarza niekiedy iluzję perfekcyjnego fotomontażu, choć nim oczywiście nie jest.

Iluzje w obiektywie
Iluzje w obiektywie

Tomasz Sikora

Tomasz Sikora

Urodzony 9 września 1948 r. w Warszawie. Od 1972 r. przez 10 lat pracował jako stały fotoreporter warszawskiego tygodnika Perspektywy. W roku 1982 wyjechał do Australii, gdzie założył istniejące do dziś studio fotografii reklamowej, prowadził warsztaty fotograficzne w Victoria College w Melbourne, wydawał książki i kalendarze. Obecnie mieszka i pracuje zarówno w Australii jak i w Polsce. Twórca teatralnych i filmowych plakatów, ilustracji książkowych, realizator prac dla agencji reklamowych w Ameryce i Europie.