Indeks glikemiczny nie ma wpływu na wagę ciała

Najnowsze badanie obala popularny mit dotyczący żywności o wysokim i niskim indeksie glikemicznym. Szybkie węglowodany nie powodują tycia?

Indeks glikemiczny nie ma wpływu na wagę ciała

pexels.com

Indeks glikemiczny to rodzaj rankingu produktów żywnościowych, klasyfikujący je według poziomu stężenia glukozy we krwi w ciągu 2–3 godzin od ich spożycia. Część osób stosuje dietę opartą na tym popularnym parametrze, według którego konsumowanie wolnych węglowodanów ma przyczyniać się do utraty wagi, a jedzenie szybkich powodować jej wzrost.

Ideą mitu przybierania na wadze lub utraty masy ciała związanego z węglowodanami jest to, że pokarmy o wysokim indeksie glikemicznym, takie jak białe ziemniaki czy mąka pszenna, mają powodować gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi, który prowadzi do podobnego wzrostu poziomu insuliny odgrywającej główną rolę w tyciu. Pokarmy o niskim indeksie glikemicznym są zaś trawione wolniej, co skutkuje bardziej stabilnym poziomem cukru i insuliny.

Nowe, kompleksowe badanie oparte na danych z 43 kohort wykazały, że szybkie węglowodany nie prowadzą jednak do przybierania na wadze ani nie powodują utraty wagi w porównaniu do wolnych węglowodanów. Jeden z autorów badania, dr Glenn Gaesser tłumaczy:

To badanie jest pierwszym, które definitywnie pokazuje, że szybkie węglowodany nie powodują tycia. Wbrew powszechnemu przekonaniu ci, którzy spożywają żywność o wysokim IG, nie są bardziej narażeni na otyłość lub przybieranie na wadze niż ci, którzy spożywają żywność o niskim IG.

Naukowcy dodają, że osoby na diecie powinny zamiast tego znaleźć odpowiednią równowagę między spożywanymi węglowodanami, które często zawierają błonnik i inne, ważne dla zdrowia składniki odżywcze.

Zobacz także: Kosmonauta zrobił niezwykłe zdjęcie stacji kosmicznej

Źródło: slashgear.com