Informacja płatna
-
- Olaf Krynicki,
- 27.03.2001, godz. 11:49
Dekoniunktura na rynku reklamy internetowej ożywia idee wprowadzania opłat subskrypcyjnych za korzystanie z serwisów informacyjnych.
Większość serwisów informacyjnych działających w Internecie szczyciła się udostępnianiem wiadomości bezpłatnie. Na taką działalność pozwalały im jednak spore zyski pochodzące z reklam. W obliczu spadających wpływów z reklam coraz więcej serwisów decyduje się na wprowadzenie opłat subskrypcyjnych. Niedawno zostały one wprowadzone w takich serwisach, jak Britannica.com czy Variety.com. Wprowadzenie opłat zapowiedział też serwis Salon.com, jednak w zamian jego użytkownicy nie będą oglądali reklam.
Większość analityków podchodzi sceptycznie do tego pomysłu, przypominając przypadki serwisów, które chciały pobierać zryczałtowane opłaty za korzystanie ze swoich zasobów (np. TheStreet.com, Microsoft online Magazine czy USA Today Online), a dziś świadczą usługi bezpłatnie. Geoffrey Sands z firmy doradczej Allen & Hamilton uważa, że wprowadzenie opłat to akt desperacji ze strony serwisów internetowych i nie wierzy w długi żywot tego pomysłu. Sądzi, że opłaty takie mogą jedynie pomóc utrzymać się spółkom na powierzchni, dopóki rynek reklamy w sieci się nie otrząśnie.
Większość użytkowników strony WWW utożsamia z kopalnią bezpłatnych wiadomości. Według analiz Jupiter Media Metrix użytkownicy sieci zdecydowanie chętniej zapłacą za gry czy archiwa prasowe, a nie za informacje. Na razie jedynym medium, któremu udało się połączyć działalność z opłatami abonamentowymi, jest serwis internetowy The Wall Street Journal.