Internet bez histerii

W jaki sposób stabilne firmy mogą zoptymalizować swoją pozycję w warunkach nowej gospodarki? Przede wszystkim muszą zrozumieć, że zintegrowanie Internetu z ich biznesem polega na dostosowaniu tego narzędzia do poszczególnych potrzeb firmy, na wszystkich szczeblach organizacji.

Upadek dotcomów nie jest już wiadomością z pierwszych stron gazet. Ale rozczarowanie towarzyszące pęknięciu internetowej bańki zdaje się przysłaniać fakt, że nie tylko upadek ma miejsce w świecie e-biznesu. Accenture przyjrzało się 33 firmom z USA i Zachodniej Europy, które dobrze radzą sobie na rynku internetowym.

Internet i nowe technologie nadal będą zmieniały obraz współczesnej gospodarki. Firmy z literą "e" w nazwie będą radzić sobie dalej, wykorzystując możliwości nowoczesnych technologii. Wiele z nich jest na najlepszej drodze do wdrożenia nowego modelu biznesu. Internet na przykład umożliwia im modernizację procesów biznesowych, zwłaszcza w obszarze zarządzania relacjami z klientem.

Przykłady wielu firm dowodzą również, że liczne inicjatywy internetowe są czymś więcej niż tylko koniecznością strategiczną. Poprawiają w widoczny sposób wyniki przedsiębiorstwa. Na przykład linie lotnicze Delta i Northwest w 2000 r. sprzedały 5% wszystkich biletów on-line, przy czym jest to kanał dystrybucji pozwalający na znaczące oszczędności.

Firmy przede wszystkim powinny zrozumieć, że najważniejsza jest całościowa organizacja, a e-biznes stanowi jedynie jej część. Dlatego wszelkie aplikacje internetowe powinny być wprowadzane stopniowo i odpowiadać konkretnym potrzebom firmy. Jak wynika z badania Accenture, aby pozostać konkurencyjnymi, firmy powinny jasno zdawać sobie sprawę z własnej struktury, pozycji, możliwości i potrzeb. Dopiero wtedy są w stanie dostosować rozwiązania e-biznesowe do całości organizacji.

Zmiany powinny być wprowadzane etapami, z dbałością o spójność koncepcji i celowość działań na każdym etapie. Koncepcja biznesu jest elementem niesłychanie ważnym, lecz często pomijanym, głównie z powodu szybkiego tempa przemian, jakie zachodzą w świecie nowych technologii. Stabilność i równowaga, to zdaniem ekspertów z Accenture słowa kluczowe we wdrażaniu w firmie e-biznesu.